شهر

در بافتها نوسازی نمی‌شود، فرسوده‌سازی می‌شود

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان گفت: تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی نوسازی بافتهای فرسوده لازم است اما کافی نیست. رویکردها باید به سمت محله‌سازی برود و نوسازی تک پلاک، مشکل را حل نمی‌کند؛ چرا که زیرساختها و معابر قدیمی باقی می‌ماند و بعد از مدت کوتاهی خانه‌های نوساز مجددا فرسوده می‌شوند.

ایرج رهبر اظهار کرد: درست است که چالشهای متعددی در نوسازی بافتهای فرسوده وجود دارد اما به نظر من لاینحل نیست. مساله تامین منابع، کاهش مدت زمان صدور پروانه و دیگر موضوعات می‌تواند در همکاری سه‌گانه دولت، شهرداریها و سازندگان حل شود.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات نوسازی بافتهای فرسوده مساله تملک است. بافتهای فرسوده همه دارای مالک هستند اما خیلی‌ها محل را ترک کرده‌اند. یا در خارج از کشور هستند یا به ورثه رسیده و درگیر مسائل حقوقی شده است. برخی املاک هم اجاره داده شده که مستاجران عمدتا از توانایی مالی چندانی برخوردار نیستند و بیشتر برای حفظ بنا در آنجا سکونت دارند.ایرج رهبر

اعتماد عمومی در بافت از دست رفته است

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران تاکید کرد: یکی از کارهایی که لازم است در بافت انجام شود ایجاد یک تشکیلات حقوقی برای تملک و تجمیع پلاکها است. قبلا شهرداری با مالکان صحبت می‌کرد و با دادن وعده واگذاری واحد نوساز، خانه‌های قدیمی را از مالکان می‌گرفتند اما شهرداری بعضا به تعهداتش آنچنان که باید و شاید خوب عمل نمی‌کرد و همین مساله باعث از دست رفتن اعتماد مردم شد.

به جای نوسازی باید محله‌سازی کنیم

رهبر با بیان اینکه محله‌سازی باید جای نوسازی پلاک به پلاک را بگیرد گفت: خانه هایی که در بافتها نوسازی می‌شوند عمدتا بعد از چند سال مجددا فرسوده می‌شوند. گذشته از آنکه زیرساختهای شهری در این محله‌ها فرسوده شده که نیاز به بازسازی دارد، نوسازی تک پلاک، مساله بافتها را به طور ریشه‌ای حل نمی‌کند؛ چرا که معضلات متعدد مثل عبور و مرور، ایمنی ساختمانها و چالشهای اجتماعی لاینحل می‌ماند.

وی اظهار کرد: اخیرا شهرداری تهران برای بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده عزم و اراده نشان داده است. در این خصوص به تازگی نشستهایی بین مدیران شهرداری با انبوه سازان برگزار شده و امیدواریم به نتایج مثمرثمری برسد. این رویکرد باید از طریق دولت و وزارت کشور به شهرداریهای سراسر کشور تعمیم داده شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درباره تاثر تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان برای نوسازی بافتهای فرسوده که اخیرا به تصویب رسیده است گفت: تامین منابع برای طرحهای نوسازی اقدام خوبی است اما در واقع نگاهمان باید به نوسازی تغییر کند و در این زمینه برنامه‌ریزی منسجم داشته باشیم.

در کشورهای دیگر چگونه عمل می‌شود؟

رهبر با اشاره به نوسازی محله‌ای در یکی از کشورهای آسیای میانه گفت: آنجا اینطور عمل می‌شود که در کنار یک محله، محدوده‌ای را نوسازی می‌کنند و ساکنان محله قدیمی را به آنجا منتقل می‌کنند. بعد با در اختیار گرفتن زمینهای مالکان، محله قدیمی را می‌سازند و بدین ترتیب، نوسازی و بهسازی به شکل محله به محله و اصولی صورت می‌گیرد.

در کنار بافت، مراکز خدماتی ساخته شود

وی تصریح کرد: یکی از رویکردها می‌تواند ساخت مراکز خدماتی در کنار بافتها باشد. به طور مثال در نوسازی محله سیروس به جای آنکه تعدادی واحد را بسازند می‌توانستند به دلیل نزدیکی آن منطقه به بازار در آن منطقه انبارهای مدرن احداث می‌کردند. بدین ترتیب هم نیاز بازاریان به انبار رفع می‌شد، هم محله نوسازی می‌شد. بازاریان هم به جای انبارهای فعلی که قدیمی و دارای معابر باریک هستند صاحب انبارهای مدرن می شدند و قطعا با قیمتهای خوبی آن را خریداری می‌کردند. این تحقیقات و بررسیها باید قبل از نوسازی انجام شود اما عمدتا فاقد چنین برنامه‌ریزی در بافتها هستیم.

افزایش سقف تسهیلات نوسازی به ۶۰۰ میلیون تومان

بنا بر این گزارش، سقف تسهیلات نوسازی و بهسازی در بافتهای ناکارآمد تا پیش از این ۲۵۰ میلیون تومان بود که در روزهای اخیر به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. بر این اساس هم‌اکنون تسهیلات بافت فرسوده در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در باقی شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است. از سوی دیگر مبلغ نوسازی بافت فرسوده در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۵۰ میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا