شرکت ها

در بخش تولید داخلی، رقابت کیفیتی مهم‌تر از رقابت قیمتی است

علی علیزاده، آرشیتکت و طراح منطقه یک و سه تهران

میزان استفاده از تولیدات و مصالح ساختمانی داخلی، بستگی به این موضوع دارد که ساختمان در کدام منطقه از شهر ساخته شود. ما در ساختمان‌های خود به دنبال استفاده از محصولات داخلی درجه‌یک هستیم.


البته در ساختمان‌های لوکس مالکان همان‌طور که به دنبال این هستند که طراح و آرشیتکت ساختمان آن‌ها برند باشد، سعی می‌کنند مصالحی هم که استفاده می‌کنند به‌خصوص شیرآلات، ظرف‌شویی و لوازم آشپزخانه، لوکس و از برندهای خارجی به‌ویژه ایتالیایی چراکه به تولیدات داخلی زیاد اعتماد ندارند.

تولید داخلی
تولید داخلی


دلیل آن‌هم این است که معمولاً تولیدکنندگان داخلی در ابتدای کار خود، برای جلب مشتری محصولات خوب و باکیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند، اما با گذر زمان و وقتی‌که به فروش خوبی می‌رسند، تولیدات آن‌ها نقص پیدا می‌کند یا از کیفیت آن‌ها کاسته می‌شود. درواقع تولیدات ایرانی کیفیت اولیه را ندارند و بنابراین قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را از دست می‌دهند.


در اینکه سازندگان چقدر تمایل به استفاده از تولیدات ایرانی دارند، بحث ضمانت پس از فروش مطرح است. متأسفانه تولیدکنندگان ایرانی در این زمینه خوب عمل نمی‌کنند و به همین دلیل کشورهایی که در ایران نمایندگی فروش محصولات و مصالح ساختمانی خود را می‌گیرند، بهتر عمل می‌کنند. این قبیل ضعف‌ها باعث می‌شود که اعتماد به کالاها و تولیدات ایرانی کم شود.


راهکاری که برای رفع این معضل می‌توان پیشنهاد کرد این است که تولیدکنندگان داخلی به رقابت قیمتی فکر نکنند، بلکه رقابت کیفیتی را مدنظر قرار دهند. متأسفانه تولیدکنندگان داخلی به دنبال رقابت قیمتی هستند تا کیفیت و درصدد این هستند که قیمت‌های خود را پایین بیاورند، درصورتی‌که مردم کالاهای باکیفیت را بیشتر از اجناس ارزان می‌پسندند و از آن‌ها بیشتر استقبال می‌کنند.

 

واردات مصالح ساختمانی مشابه به تولیدات داخلی بر خلاف قانون اساسی است

واردات مصالح ساختمانی مشابه به تولیدات داخلی بر خلاف قانون اساسی است

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا