مسکن و ساختمان

احمد سرچمی سازنده مسکن، در گفت‌وگو با صما؛

قیمت خرید زمین از قیمت آپارتمان بیشتر است

احمد سرچمی، سازنده منطقه پنج تهران، با بیان اینکه امروزه قیمت زمین از قیمت ساختمان بیشتر است، گفت: یک زمانی اگر قیمت زمین چهار میلیون تومان بود، قیمت آپارتمان با توجه به ارزش افزوده‌‌ای که داشت ۶ میلیون تومان می‌شد و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن توجیه اقتصادی داشت اما در حال حاضر حتی با وجود تورم، قیمت زمین از آپارتمان بیشتر می‌شود که این کار را برای سازندگان بسیار سخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت زمین و مصالح ساختمانی تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی ملک دارد، بیان کرد: افزایش مصالح ساختمانی موجب شده قیمت نهایی ملک نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته باشد.

این سازنده قدیمی و نام آشنای منطقه پنج، با اشاره به اینکه منطقه ۵ تهران با رکود چندانی در حوزه مسکن مواجه نشده است، عنوان کرد: منطقه ۵ همیشه معاملات خود را داشته است و نسبت به دیگر مناطق تهران نمی‌توان گفت که رکود را تجربه می‌کند اما نسبت به سال ۹۹، ۵۰ درصد معاملات در این منطقه نیز کاهش داشته است.

وی افزود: اگر سازندگان نتوانند واحدهای آماده خود را بفروشند، توان اجرای پروژه جدید را ندارند. توان خرید مردم کاهش یافته است و به تبع آن ساخت‌وساز نیز کاهش یافته است.

سرچمی در پاسخ به این سوال که آیا امسال در بازار مسکن شاهد رونق خواهیم بود یا خیر؟ گفت: من بعید میدانم که امسال نیز شاهد رونق در حوزه مسکن باشیم، با توجه به رشد قیمت زمین و همچنین قیمت مصالح، قیمت ملک نیز افزایش یافت و به خاطر این افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که امسال نیز بازار مسکن رونق نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصالح ساختمانی ۳۵ درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته، افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی داشته که کار را برای سازندگان سخت کرده؛ جدای از افزایش قیمت مصالح، دستمزد کارگر نیز افزایش داشته است.

سرچمی در پایان گفت: در حال حاضر پروژه‌ای در حال ساخت داریم که در مرحله تخریب است.

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا