شرکت هاشهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

در گفتگو با امیر کیوان صالحی مدیر عامل «شرکت مهندسین مشاور شاهنگ»

نقش بخش خصوصی در تدوین «کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله» بررسی شد

یک سال گذشته، بیش از ۴۰ جلسه کارشناسی در زمینه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله برگزار شد. این جلسات با حضور بیش از ۴۵ نفر از اساتید برجسته مهندسی زلزله و مسئولین شهری از جمله شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شدند. نتیجه این تلاش‌ها، تدوین اولیه سیاست‌های مورد نیاز و تشکیل کارگروه مرتبط از اواخر اسفند ماه امسال بوده است این خبری قابل توجه بود که در گفتگو با امیر کیوان صالحی مدیر عامل «شرکت مهندسین مشاور شاهنگ» و «دبیر کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران» اعلام شد در ادامه با نگاهی به زندگی این فعال عرصه ساخت و ساز به تاثیرگذاری بخش خصوصی در راستای ارتقا این صنعت پرداختیم.

 

■  امیر کیوان صالحی سال ۱۴۰۲ را چطور دیدید؟

این سال را از دو منظر زندگی شخصی و کاری نگاه می‌کنم. متأسفانه در زندگی شخصی، من و خانواده در سوگ از دست پدر عزیزمان هستیم و پذیرش این مسئله برای ما بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. اگرچه خود را تسلیم خواسته خداوند و تقدیر الهی می‌دانیم، اما جایگاه عمیق و پررنگ این مرد در زندگی ما واقعاً وصف‌ناشدنی است.

انشا اله خداوند به همه بازماندگان طول عمر باعزت و همه رفتگان علی‌الخصوص پدران و مادران درگذشته را موردعنایت و آمرزش الهی قرار دهند با انبیاء محشور گرداند.

به قول مولانا:

هرلحظه که تسلیمم در کارگه تقدیر آرام‌تر از آهو بی‌باک‌ترم از شیر

هرلحظه که می‌کوشم در کارکنم تدبیر رنج از پی رنج آید، زنجیر پی زنجیر

■  توضیحاتی از فعالیت در دانشگاه و از سوی دیگر با توجه به آنکه مدیر عامل «شرکت مهندسین مشاور شاهنگ» هستید و البته با توجه به آنکه از تأثیرگذاران در عرصه سیاست‌گذاری‌های شهری نیز محسوب می شوید، اعلام بفرمایید؟

در دانشگاه به لطف خدا تدریس درس‌های تخصصی عمران عالی پیش می‌رود و رابطه بین من و دانشجویان صرفاً رابطه معلم و شاگردی نیست بلکه رابطه‌ای توأم با عشق و احترام متقابل است.

در شرکت، بحث روی طرح‌های نوین معماری و سازه‌ای در بین کارشناسان هرروز داغ‌تر می‌شود. همان‌طور که مستحضرید به‌تازگی در کنفرانسی با همین عنوان، مسئله طراحی سازه‌ها بر اساس عملکرد را مطرح و از آن دفاع نمودم. امروزه طراحی سازه‌ها در دنیا با شگفتی‌های بزرگ‌تری در مهندسی عمران همراه است بطوریکه حتی در ژاپن، نیوزلند و استرالیا اکثر پروژه‌های سیویل صرفاً با اتکا به ظرفیت سازه‌ای، طرح و اجرا می‌شوند.

در ساخت‌وساز به لطف خدا پروژه‌های ما مطابق با برنامه زمان‌بندی اجرا، پیشرفت داشته هرچند که مسئله نبود و کاهش سطوح نقدینگیِ در اختیار مردم، کاهش و عدم تقاضا در کنار افزایش نسبی عرضه، گرانی مصالح و هزینه تمام‌شده ساخت تماماً روی سیاست‌گذاری‌های این حوزه مؤثر بوده و نقش خود را ایفا می‌کند. در این امر متغیرهای زیادی وجود دارد و محرک‌های سیاسی و اجتماعی نیز دخیل هستند.

نهایتاً در شورا هم به لطف خدا پیشرفت‌های خوبی در خصوص افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله محصول شده است.

■  از همین مورد آخر که فرمودید سؤال می‌کنیم. بحث افزایش تاب‌آوری در شهر تهران به کجا رسید؟

همان‌طور که می‌دانید پیدایش این بحث از اواخر سال ۱۴۰۱ بوده است. در بیش از یک سال گذشته بیش از ۴۰ جلسه کارشناسی در زیرمجموعه کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله و تشکیل و بیش از ۴ جلسه با حضور ۴۵ نفر از اساتید نخبه حوزه مهندسی زلزله و مسئولین شهرداری ازجمله شهردار تهران و رئیس و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته عمران شورا، معاونت‌های شهرداری شهر تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد که نتیجه آن تدوین اولیه سیاست‌های کارگروه و تشکیل این کارگروه از اسفندماه سال جاری بوده است. لذا ما بنا داریم اولین جلسه کارگروه نهایی را انشا اله در روزهای آتی در شورای شهر تهران برگزار و با معرفی شدن اعضای تصمیم‌ساز نهایی، عملاً کار هر یک از کمیته‌ها آغاز گردد و کمیته‌هایی که معطوف به:

۱. تدوین ضوابط و ارائه طرح‌های مقاوم‌سازی نسبی

۲. تحلیل خطر و تهیه طیف طرح ابر شهر تهران

۳. تحلیل ریسک و ارائه نرم‌افزار جامع مدیریت ریسک و بحران

بودند لازم است با محوریت شورا و شهرداری تهران کارهای آنها با سرعت آغاز گردد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا