دانشنامه ساخت و ساز

نحوه تعیین مساحت قطعه زمین

از کارهای مهمی که در مسّاحی و نقشه برداری انجام می شود، تعیین مساحت و پیاده کردن طرح یا نقشه را می توان نام برد. اهمیت تعیین مساحت در املاک و اراضی بر کسی پوشیده نیست، بنابراین دقت در انجام دقیق و درست این کار امری ضروری است.

همچنین پس از طراحی طرح بر روی نقشه ای که از یک منطقه تهیه شده، باید آن را بر روی زمین پیاده نمود که این عملیات نیز باید دارای دقت باشد. در این پودمان با موارد گفته شده در بالا یعنی تعیین مساحت و پیاده کردن طرح یا نقشه با وسایل ساده آشنا خواهید شد.

پس از اتمام این واحد یادگیری هنرجویان قادر خواهند بود با استفاده از وسایل سادۀ مسّاحی مانند متر – ژالن و گونیای مسّاحی مطابق نشریات ۱۱۹ و دستورالعمل های سازمان نقشه برداری کشور، مساحت قطعه زمین را به دست آورده و طرحی را بر روی زمین پیاده نمایند.

تعیین مساحت قطعه زمین ها یا ساختمان ها

به دلیل اهمیتی که تعیین مساحت و قیمت هر مترِمربع از ملک در ساختمان دارد )که اصطلاحاً به آن متراژ گفته می شود(، تعیین مساحت یکی از وظایف مهم مسّاحان به شمار می رود و تعیین دقیقِ آن بسیار تأثیرگذار است.

به همین منظور در این بخش برای تعیین مساحت با متر چند روش ساده و کاربردی را مطرح کرده ایم، که اگر اصول مترکشی در آن رعایت شود، روش های دقیقی خواهند بود

اگر قطعه زمین یا ساختمانی که می خواهیم مساحتش را تعیین کنیم، شکل منظم هندسی داشته باشد (مانند مربع، مستطیل، مثلث، دایره، ذوزنقه و غیر آن ها) می توان با استفاده از فرمول آن، مساحت را به دست آورد.

تبدیل شکل قطعه زمین به اشکال منظم هندسی‌

تعیین مساحت قطعه زمین

تعیین مساحت قطعه زمین تعیین مساحت قطعه زمین

رابطۀ هرون برای تعیین مساحت مثلث

اگر مقادیر اضلاع مثلثی نامشخص (یعنی طول سه ضلع) معلوم باشد، می توان از رابطۀ هرون برای تعیین مساحت آن استفاده نمود

تعیین مساحت قطعه زمین تعیین مساحت قطعه زمین

از آنجایی که اندازه گیری طول با وسایل ساده، راحت تر، سریع تر و دقیق تر از اندازه گیری زاویه است، می توان قطعات زمین را به چند مثلث تقسیم کرده و با اندازه گیری طول اضلاع مثلث، مساحت قطعات را به دست آورد.

تعیین مساحت قطعه زمین های منحنی شکل با استفاده از رابطۀ ذوزنقه های هم ارتفاع و سیمپسون

اگر تمام یا قسمتی از قطعه زمین به صورت منحنی شکل باشد، می توان از یکی از روش های تقریبی (( ذوزنق ای هم ارتفاع ))  یا (( سیمسون )) مساحت آن را به دست آورد.

تعیین مساحت با استفاده از پلانیمتر

تعیین مساحت قطعه زمین

اگر نقشۀ قطعه زمینی بر روی کاغذ موجود باشد، می توان مساحت آن را به وسیلۀ پلانیمتر به دست آورد. پلانیمتر دارای دو بازو و یک قسمت اندازه گیر است که با حرکت بر روی شکل بسته، مساحت آن را مشخص می کند.

تعیین مساحت قطعه زمین با استفاده از مختصات ( روش گوس )

اگر قطعه زمینی به صورت چندضلعی وجود داشته و مختصات نقاط گوشه های آن معلوم است روش دقیقی برای تعیین مساحت این قطعه زمین وجود دارد که به ( روش گوس ) معروف است.

تعیین مساحت قطعه زمین

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا