عکس

تونل و رکوردهایش

گرچه در طبیعت هم حیواناتی وجود دارند که به صورت غریزی تونل می‌سازند اما تونل‌های ساخته دست بشر حکایت دیگری دارند. طولانی‌ترین، عمیق‌ترین، مرتفع‌ترین و “زیبا‌ترین” تونل‌های جهان در این گزارش تصویری:

 

 

تونل
تونل

سوئیسی‌ها قهرمان جهان در تونل‌سازی هستند. طولانی‌ترین تونل قطار رو جهان به طول ۵۷ کیلومتر هم در این کشور واقع شده که ساخت آن در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید. تکنیک و تکلنولوژی تونل‌سازی و همچنین تونل‌های امروزین به لحاط امنیت، نورپردازی، تهویه هوا و دیگر امکانات جزو شاهکار‌های ساخته دست بشر محسوب می‌شوند.

 

 

تونل
تونل

طولانی‌ترین تونل بزرگراه در نروژ قرار دارد. طول این اتوبان تونل ۲۴ کیلومتر و ۴۵۱ متر است. این تونل که ۲۰ سال از ساخت آن می‌گذرد فاصله بین اسلو و برگن را کوتاه می‌کند.

 

 

تونل
تونل

تونل نروژ عمدا بخاطر جلوگیری از خستگی رانندگان دارای پیچ و خم است و هر چند کیلومتر چراغ‌های رنگی گوناگون دارد.

 

 

تونل
تونل

تونل پونتا المپیکا در کوه آند کشور پرو واقع شده و در ارتفاع ۴۷۰۰ متری قرار دارد که مرتفع‌ترین تونل جهان است. این تونل که در سال ۲۰۱۳ افتتاح شده با طول ۱۴۰۰ متر فاصله زمانی سفر را از ۹ ساعت به ۲ و نیم ساعت کاهش می‌دهد.

 

 

تونل
تونل

از ۵۰ کیلومتر طول “تونل مانش” (یورو تونل) که در سال ۱۹۹۴ افتتاح شد، ۳۷ کیلومتر آن در زیر دریا و کانال مانش قرار دارد. این تونل دو کشور فرانسه و بریتانیا را به هم متصل می‌کند.

 

 

تونل
تونل

عمیق‌ترین نقطه تونل مانش ۷۵ متر در زیر کف دریا قرار دارد. این تونل طولانی‌ترین تونل جهان است که از زیر آب می‌گذرد.

 

 

تونل
تونل

تونل “زایکان” که در ژاپن در سال ۱۹۸۸ افتتاح شد با ۵۳ کیلومتر طولانی‌ترین تونل زیر آبی جهان محسوب می‌شد که دو جزیره هونشو و هوکایدو را به هم متصل می‌کند. از آنجایی که فقط ۲۳ کیلومتر آن در زیر آب قرار داشت تونل مانش در سال ۱۹۹۴ رکورد زیر آب را از زایکان ربود.

 

 

تونل
تونل

طولانی‌ترین تونل تحقیقاتی با ۲۶ هزار و ۶۵۹ متردر منطقه مرزی “سرن” بین سوئیس و فرانسه واقع شده است. در این تونل که در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد محدودیت سرعت برای پروتون‌ها وجود ندارد و ۱۱ هزار بار در ثانیه در آن به حرکت در می‌آیند.

 

افتتاح طولانی‌ترین مسیر قطار تندروی جهان

افتتاح طولانی‌ترین مسیر قطار تندروی جهان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا