معماری

بادگیرهای ایرانی؛ راهکاری باستانی برای آینده سبز

در روزهایی که نگرانی از آینده محیط‌زیست زمین به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جامعه بشری تبدیل شده، نام بادگیرهای سنتی و قدیمی ایران، به‌یکباره به‌عنوان راهکاری ساده و امتحان پس‌داده در محافل تخصصی معماری برای نجات زمین مطرح شده است.

سایت «neverenougharchitecture.com» که مرجع تخصصی معماری است و بر رویکردهای نوین و خلاقانه در معماری تأکید می‌کند، اخیرا در حساب اینستاگرامی خود فیلمی جالب و آموزنده درباره بادگیرهای یزد و استفاده چند صدساله ایرانی‌ها از این سیستم «که انرژی مصرف نکرده و گازهای گلخانه‌ای تولید نمی‌کند» منتشر کرده که حسابی مورد توجه قرار گرفته و میلیون‌ها بار بازدید شده است. صدها هزار نفر هم این فیلم را لایک کرده و هزاران نفر در بخش کامنت آن بحثی داغ را شروع کرده‌اند. این سایت ضمن بررسی جزئیات این بادگیرهای ساده و کارآمد، که «بدون استفاده از برق دمای خانه‌ها را ۱۲درجه سانتی‌گراد» خنک می‌کند، توصیه کرده است که در معماری‌های مدرن امروزی، از ابتکاراتی مثل این، که نیاکان قبلا توسعه داده‌اند ‌استفاده شود تا معماری تا آنجا که ممکن است پایدار و بدون آسیب شود.

بسیاری از مخاطبان در بخش کامنت‌ها، از این فناوری ساده و کارآمد ایرانی ابراز شگفتی کرده‌اند. عده کمتری البته تحت‌تأثیر تبلیغاتی که اخیرا کشورهای حاشیه ایران ایجاد کرده‌اند، ادعاهایی واهی درباره اصالت این فناوری پیش کشیده و آن را به کشورهای دیگر منتسب کرده‌اند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا