مسکن و ساختمان

داغ پلاسکو چهار ساله شد

سه شنبه سی ام دی ماه که فرا برسد بار دیگر خانواده ۱۶ آتش نشانی که ۳۰ دی ۱۳۹۵ در یاد ایرانی ها جاودانه شدند، در مرکز تهران گرد هم می آیند تا غم بزرگ شان را با هم شریک شوند. روی کاغذ چهار سال از آن صبح دلخراش می گذرد که رسانه ها از فروریختن ساختمان پلاسکو خبر دادند. یکی از قدیمی ترین برج های خاورمیانه که در دهه شصتم زندگی اش در مرکز تهران یک صبح در آتش سوخت و بعد از چند ساعت فروریخت و زندگی های بسیاری را دگرگون کرد. از خانواده ۱۶ آتش نشانی که در عملیات اطفای حریق این ساختمان جان باختند تا کسبه و بازاری هایی که در سرتاسر تهران پراکنده شدند و هیچ گاه رونق کسب وکارشان مثل قبل نشد.

حالا خبرها از پیشرفت ۸۵درصدی ساختمان جدید پلاسکو در قلب تهران خبر می دهند اما بعید می دانم حتی باز سبزشدن این ساختمان در مرکز تهران هم بتواند یاد و خاطره آن روز تلخ را از بین ببرد. حالا ساختمان پلاسکو طبقه به طبقه بالا رفته و وضعیتش چنان است که پرویز فتاح، رئیس بنیاد مسکن خبرنگارها را به بنای این ساختمان ببرد و از پیشرفت کار گزارش بدهد. پرویز فتاح در این باره گفت: پلاسکو در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا پایان سال ۹۹ از نظر پیشرفت به ۹۴ درصد خواهد رسید. البته کرونا و تورم، هزینه هایی را به بنیاد مستضعفان تحمیل کرد اما حتی یک روز نیز در احداث پلاسکو تاخیر نیفتاد و ۲۴ ساعته تلاش شد که ساختمان پلاسکو ساخته شود. در ساخت پلاسکو ضوابط فنی مورد نظر شهرداری تهران، میراث فرهنگی، آتش نشانی و سازمان مهندسی رعایت شده است. وی گفت شهرداری بر اجرای ضوابط خود در ساخت پلاسکو پافشاری داشت اما هیچ گاه مانع کار و توقف نشد. پرویز فتاح همچنین از همراهی شهرداری و تعامل خوب با بنیاد مستضعفان هم تشکر کرد. با این حال و اگرچه در هفته گذشته و بعد از پیشرفت ۸۵درصدی پلاسکو پروانه آن صادر شد اما در طول یکی، دو سال اخیر این مسئله همیشه محل دعوای شهرداری و بنیاد بوده است.

مسئله ای که بخشی از آن به ماجرای ایمنی ساختمان و رعایت اصول و ضوابط ایمنی هم بر می گردد. حالا اما به نظر می رسد که این مسائل مرتفع شده و شهرداری پروانه ساختمان را هم صادر کرده است. علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ تهران، در مورد آخرین وضعیت ساخت ساختمان جدید پلاسکو و سرانجام اخذ پروانه ساختمانی گفت: ساختمان جدید پلاسکو توانست تمام تاییدیه و مجوزهای لازم را از سازمان های ناظر همچون سازمان نظام مهندسی، آتش نشانی و… اخذ کند. وی با بیان اینکه در ساختمان جدید پلاسکو تمهیدات خاص و فوق العاده ای در زمینه تامین ایمنی به کار رفته، به گونه ای که حتی بالاتر از استاندارهای تعیین شده است، افزود: همچنین برنامه ریزی برای نظارت بهتر بر روند بهره برداری برای حفظ استانداردها اتخاذ شده است.

وی در مورد مبلغ عوارض که محل اختلاف شهرداری و بنیاد مستضعفان به عنوان مالک پلاسکو بود، گفت: رقم عوارض مشخص است که بخشی از آن به صورت نقد و بخشی به صورت غیرنقد با باغاتی که از سوی بنیاد به شهرداری برای تبدیل به بوستان عمومی همچون باغ عبقری در منطقه ۲ و باغ وثوق الدوله در منطقه ۱۴ تحویل داده شده، تهاتر می شود.

اما ماجرای آتش سوزی ساختمان پلاسکو هنوز منجر به این نشده تا ایمنی در ساختمان های ناایمن دیگر شهر تهران هم به حد مطلوبی برسد. عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی شهردار تهران در حاشیه مراسم بازدید از پروژه ساختمانی پلاسکو، اظهار کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از هزار ساختمان در تهران با خطر جدی از نظر سازه ای و ایمنی مشابه ساختمان سابق پلاسکو مواجه هستند و در این میان برخی ساختمان های دولتی نیز قرار دارند و امیدواریم هرچه زودتر مقاوم سازی یا بازسازی آنها با همکاری شهرداری مناطق انجام شود تا دوباره شاهد وقوع سوانح و فجایعی مانند پلاسکو نباشیم.

لازم به ذکر است معاونت حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نظر دارد با همکاری شهرداری منطقه یک تهران و مجتمع رسانه ای راه و ساختمان، دومین گردهمایی طراحان و سازندگان منطقه یک را با محوریت “ساختمان ایمن” در تاریخ  ۳۰دی و ۱ بهمن ماه ۹۹  در مرکز همایش های بین المللی رایزن برگزار نماید.

برای اطلاعات بیشتر به سایت www.event.samair.ir/S2 مراجعه کنید

دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا