مسکن و ساختمان

یک کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با صما مطرح کرد:

کاهش زمان صدور پروانه های ساختمانی، التهاب بازار مسکن را کاهش می دهد

یک کارشناس حوزه مسکن معتقد است، روند کند صدور پروانه ساختمانی تبعات زیادی در صنعت ساختمان کشور دارد و در نهایت منجر به افزایش قیمت مسکن و فشار به مستاجران می شود.

مهدی سلطان محمدی با بیان مطلب فوق در گفتگو با صما گفت: یکی از عواملی که منجر به افزایش تولید مسکن و نیز تسریع روند نوسازی بافت های فرسوده می شود، کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی است.

وی با تاکید بر اینکه فرایند صدور پروانه ساختمانی زمان بر و پیچیده است، توضیح داد: با فراهم کردن زیرساخت ها به منظور کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی شرایط فعلی مسکن در کشور بسیار بهتر می شود. چرا که هرچقدر زمان صدور پروانه طولانی بشود سرمایه گذار و سازنده مسکن دچار ضرر و زیان می شود.

این کارشناس مسکن ادامه داد: در نهایت این فشار مالی و خواب سرمایه ای که به سرمایه گذار وارد شده به خریدار مسکن منتقل می شود. در این چرخه در نهایت نیز فشار مالی به مستاجر منتقل می شود.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: کندی کار ادارات مربوطه و مشکلاتی که در این بخش است و همچنین تعدد مراکز تصمیم گیری که در روند صدور پروانه ساختمانی دخالت دارند،  باعث می شود زمان اتمام پروژه های ساختمانی به درازا بکشد و قیمت تمام شده بالاتر برود.

وی با بیان اینکه متاسفانه صنعت ساختمان کشور به گوشت قربانی تبدیل شده است، گفت: شاهد هستیم که هر سازمان و نهادی به دنبال کسب درآمدی برای خود از طریق سرمایه گذاران مسکن است. در روند پروژه های ساختمانی گاهی اوقات موارد عجیب و غریبی دیده می شود. به عنوان مثال در یک پروژه برای دو دیگ شوفاژ باید دو مهندس از نظام مهندسی دیده شود. ظاهرا امر مضحک است و ظاهرا هدف این است که برای هر مهندس یک منبع درآمدی تعریف شود.  همین فرایندها و سیاست های اشتباه قیمت تمام شده مسکن را بالا می برد.

 وی اضافه کرد: بسیاری از همین دست سیاست ها در کشور ضد سرمایه گذاری است با این تصور نادرست که ضد سرمایه داری قرار است عمل شود.اما برعکس این سیاست ها ضد تولید است. همین سیاست ها باعث شده که تولید مسکن به یک سوم مقداری که سال ها پیش بوده است، برسد. چرا که آنقدر کار سرمایه گذاری در مسکن پردردسر شده است که کمتر کسی جرات می کند وارد این حوزه شود.

این کارشناس مسکن با بین اینکه وقتی میزان عرضه مسکن کاهش پیدا کند قیمت ها بصورت افسارگسیخته بالا می رود، گفت: با کوتاه تر و آسان تر کردن امور اداری و موانع این چنینی می توان جلوی گرانی را گرفت، سرعت ساخت وساز را بالا برد و خواب سرمایه را کمتر کرد کمک بزرگی به جامعه می کند.

وی همچنین بر ضرورت اعطای اعتبارات تشویقی از سوی بانک ها با هدف افزایش تولید مسکن، توضیح داد: متاسفانه منابع بانک ها برای اعطای وام هایی که  جنبه تشویقی برای تولید مسکن دارند، محمدود است. اکثر بانک ها اضافه برداشت دارند و در این زمینه خیلی نتوانسته اند به سرمایه گذاران کمک کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا