معماری

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تاکید کرد:

پیشگیری از نقض مقررات، استراتژی هوشمندسازی شورای معماری

شوراهای معماری با هدف پیشگیری از نقض مقررات و ضوابط، شفافیت و رسیدگی بهتر به مشکلات سازندگان و رفع دغدغه‌های آنها هوشمندسازی می‌شوند. 

به گزارش صما، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران برای پاسخ به دغدغه عملکرد شورای عالی معماری، گریزی به سابقه آن می‌زند. عبدالرضا گلپایگانی با یادآوری اینکه در طرح جامع سال ۱۳۴۷ تهران برای حل پاره‌ای از مسائل از مکانیزمی به عنوان شورای معماری در نظر گرفته شده است، می‌گوید: در طرح جامع اختیاراتی همچون جانمایی توده، سطح اشغال، تعداد طبقات، تعیین تکلیف کد ۰۰ پلاک، تعریف کوچه‌های بن‌بست و… برای شورای معماری تعریف شد.

وی با بیان اینکه اختیارات شورای معماری به‌مرور وسعت یافت، یادآور می‌شود:‌ در دوره کرباسچی، کمیسیون‌های توافقاتی در شهرداری برای رایزنی با مالکان روی نحوه ساخت‌وساز تشکیل شد.

شورای معماری عهده‌دار بخشی از وظایف کمیسیون منحل شده توافقات

‌به‌گفته گلپایگانی پس از صدور مجوز سال ۱۳۶۹ شورای عالی شهرسازی و اجازه به شهرداری برای فروش و واگذاری تراکم، کمیسیون‌های توافق، مرجع و محلی برای چانه‌زنی افراد شدند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اظهار اینکه کمیسیون‌های توافق به‌دلیل فشار نهادها نظارتی و بروز اتفاقات ناخوشایند در شهر، تعطیل شدند، توضیح می‌دهد: بخشی از بار کمیسیون‌های توافقات روی دوش شورای معماری افتاد؛ یعنی بر اساس بررسی انجام شده در دوره پنجم، بیش از ۷۵ درصد مصوبات حدود ۳ هزار پرونده خلاف ضوابط طرح تفصیلی را شامل می‌شد.

وی با یادآوری اینکه شرایط به‌گونه‌ای شده بود که توافقات خارج از ضوابط و مقررات شکل می‌گرفت، تصریح می‌کند: وقتی از منظر اصول شهرسازی و معماری توافقاتی خلاف ضوابط و مقررات می‌شود، شهر از نظر معماری و شهرسازی و اصول اداری به‌هم می‌ریزد.

به باور این مقام مسئول، روابط خارج از ضوابط و مقررات منجر به این می‌شود که فردی در یک کوچه می‌تواند ساختمانی هفت طبقه بسازد درحالی که بر اساس ضوابط محدودیت تا پنج طبقه در آنجا وجود دارد.

ورود شورای معماری به اموری که امکان صدور دستورالعمل کلی برای آن نیست

گلپایگانی با اشاره به اینکه شورای پنجم برای شورای معماری رسیدگی به اموری که عمدتا در ضوابط قابل پیش‌بینی نیستند را تعیین کرد، اضافه می‌کند: بر این اساس شورای معماری بر اساس ضوابط و مقررات و آنچه که در طرح تفصیلی به آن اجازه داده بود، به این دسته از امور می‌پردازد.

وی در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند:‌ در تهران بافت ارگانیک با ویژگی تنوع قطعات و شرایط بسیار پیچیده غلبه دارد و شورای معماری قرار است در حوزه‌هایی برای رفع مشکلات ورود کند که امکان صدور دستورالعمل کلی وجود ندارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه چارچوبی برای شوراهای معماری تعریف شده است، می‌گوید: می‌توان اقداماتی انجام داد که منجر به افزایش تراکم، تعداد طبقه، پیشروی بیش از حد مجاز ۶۰  درصد به اضافه دو نشود؛ ضمن اینکه در طرح تفصیلی، شورای معماری باید ۲۰  بند را تعیین تکلیف کند.

شفافیت از اهداف هوشمندسازی شوارهای معماری

گلپایگانی با بیان اینکه در این چارچوب‌بندی به دنبال هوشمندسازی شوراهای معماری هستند، می‌گوید: با تعریف و جانمایی آیتم‌های مشخص، این امکان را به متقاضیان بدهیم موارد مد نظر را در قسمت‌های مشخص شده بارگذاری کرده و درخواست‌ خود را برای بررسی شورای معماری ثبت کنند.

به‌گفته وی، این آیتم‌ها باید به‌گونه‌ای تعریف شوند که قابلیت ارزیابی، پیگیری و حل مشکلات متنوع را داشته باشند.

گلپایگانی شفافیت را یکی دیگر از اهداف هوشمندسازی شوراهای معماری بیان و تصریح می‌کند:‌ هدف این است تا همراه با انتشار اسناد پلاک‌گذار، اسناد مرتبط با شورای معماری را نیز منتشر کنیم تا شاهد تحقق نظارت همگانی باشیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، روان شدن امور و جلوگیری از تخطی از ضوابط و مقررات را استراتژی هوشمندسازی شوراهای معماری اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد: تحقق این برنامه می‌تواند مشکلات کنونی سازندگان در ارتباط با شورای معماری شهرداری را کاهش دهد.

گفتنی است، سومین نمایشگاه و همایش نما به همت مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان در تاریخ ۲۱ تا ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰ در محل نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران (بوستان گفتگو) برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای اطلاع بیشتر می‌توانند به این لینک مراجعه کنند.

همایش

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا