مسکن و ساختمان

کاهش خطرپذیری با حرکت به سمت هوشمندسازی شهر ها

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حاشیه افتتاح نمایشگاه مسکن با بیان اینکه در حوزه استاندارد و مباحث تئوری و نظری اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌ایم، گفت: در حوزه المان‌های شهر‌های هوشمند، ساختمان‌ها و همچنین صنعتی سازی از لحاظ مقررات ملی ساختمان‌ها و هم از لحاظ مبانی که سازمان برنامه برای آن‌ها تهیه کرده، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

هوشمندسازی شهر ها

او با بیان اینکه اجرای این برنامه‌ها باعث می‌شود که مسیر رشد و توسعه اقتصاد کشور فراهم شود، افزود: بنابراین امروزه توجه به هوشمند سازی در حوزه ساخت مسکن یک ضرورت است، چرا که به لحاظ انجام کاهش خطر پذیری در شهر‌ها، افزایش بهره‌وری در ساخت، یک ضرورت بسیار مهم است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ساخت مسکن در اقتصاد خرد و کلان یک ضرورت و یک موضوع تام در بخش ساخت به شمار می‌رود و ما باید اجرای این برنامه‌ها را در دستور کار خود و در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم.

شکرچی زاده با بیان اینکه ما هم اکنون در مرحله گذار در حوزه ساخت مسکن قرار داریم، بیان کرد: باید در این مرحله از سنتی سازی به سمت صنعتی سازی حرکت کنیم، چراکه صنعتی سازی خود نقش بسیار موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد و سهم ما را در حوزه فناوری‌ها افزایش می‌دهد.

او در پاسخ به این سوال که از لحاظ کمی و کیفی چه میزان در اجرای شهر‌های هوشمند موفق بوده‌ایم، بیان کرد: از لحاظ کمی توانسته‌ایم با کمک و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم، اما باید توجه به این موضوع را شرکت‌های مختلف در دستور کار خود قرار دهند.

شکرچی زاده با تاکید بر اینکه خوشبختانه توجه جوانان خلاق سازنده و مدیران شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه بسیار قابل تامل بوده است، افزود: هم اکنون اجرای شهر‌های هوشمند در کلان شهر‌ها از جمله تهران و اصفهان، تاکنون در حوزه ارائه خدمات به شهروندان در حوزه رفاهی بسیار موثر بوده، اما در سال‌های اخیر جزیره‌های کیش و قشم به پیشرفت‌های بسیار خوبی در این حوزه رسیده‌اند و به عنوان الگو از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: در برخی از کلان شهر‌ها هم اکنون آرام آرام به این سمت در حرکت هستیم و امیدواریم به دستاوردهای خوبی در این حوزه دست یافته‌ایم.

گفتنی است، دومین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی مسکن و شهرسازی و سومین نمایشگاه شهر هوشمند صبح امروز (یکشنبه) افتتاح شد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا