دانشنامه ساخت و ساز

ترسیم نما در نقشه های اجرایی – قسمت اول

کلیات

طراحی ساختمان (ترسیم نما ) فقط به سازماندهی و کنار هم چیدن فضاها محدود نمی شود. بلکه باید ضمن طراحی فضاهای داخلی، ترکیب و کیفیت نماهای بیرونی ساختمان نیز به دقت مورد توجه قرار گیرد، و همزمان با تکمیل پلانها و مقاطع، نماها نیز طراحی شوند. ایجاد هماهنگی و توازن بین نیازهای کارکردی فضاهای شرایط محیطی، وضع زمین، سبک و کیفیت نمای بیرونی هماهنگی بازشوها با فرم ساختمان، برای تأمین آسایش روحی و جسمی افراد لازم است.

در طراحی نما باید ملاحظات زیادی مدنظر قرار گیرد ؛ از جمله این که نما نشانگر سیمای بیرونی ساختمان بوده، زیبا، بادوام و باهویت باشد. نمای ساختمان باید با طرح فضاهای داخلی، شیب و عوارض زمین و تعداد طبقات ساختمان هماهنگ گردد. در ایجاد نمای مناسب همچنین باید هماهنگی لازم با عناصر و ساختمانهای مجاور، به ویژه از نظر رعایت قوانین و مقررات نماسازی در مجموعه های مسکونی، مانند ارتفاع کرسی چینی، تعداد و ارتفاع طبقات، نوع مصالح، رنگ و تیپ نما، نوع و جنس بام و … به عمل آید.

ترسیم نما

تعداد نماهای موردنیاز ساختمان

نما، تصویر روبه رو از ساختمان است که سیمای یک جبهه از آن را نشان میدهد . نماهای یک ساختمان بر اساس جهات جغرافیایی ساختمان نام گذاری می شوند مثلا نمای شمالی مشخصات بدنه ی شمالی ساختمان را نشان می دهد . معمولا برای نشان دادن ترکیب و سیمای بیرونی یک ساختمان ترسیم چهار نما مورد نیاز است. در زمین های محدود شهری به دلیل این که بعضی از نماها قابل مشاهده نیستند ممکن است تعداد نماهای کمتری مورد نیاز باشد و برعکس در پلان هایی که هندسه ای پیچیده دارند ممکن است قسمت هایی از طرح نما از دید پنهان بماند و نیاز به ترسیم تعداد نماهای بیشتری باشید. با | توجه به شکل های ۳-۵ در می یابید که در بعضی طرح ها مانند
طرح های اشکل یا حیاط مرکزی ممکن است بخشی از نماها به همراه مقاطع ترسیم شوند. این نوع ترسیمات معمولا با عنوان مقطع نما» در آلبوم نقشه ها معرفی می شوند.

 

ترسیم نما

ترسیم نما

ترسیم نما

ترسیم نما

 

هدف از ترسیم نما ممکن است ارائه و نمایش کیفیت بصری ساختمان و یا برعکس تأمین نیازهای اجرایی مجری پروژه باشد. ترسیمات اجرایی نماها اطلاعات لازم را در مورد پوشش دیوارها، موقعیت، ابعاد و نوع بازشوها، وضعیت دودکش ها، شکل زمین، تناسبات عمودی اجزای ساختمان، شکل و جنس سقفها، نرده ها و دست اندازهای بالکن ها، مصالح و جزئیات اجرایی نما و… ارائه میدهد. گاه، عمق پایه ها و طبقات زمین نیز به صورت خط چین در نماهای اجرایی نمایش داده میشود. از ترسیمات نما ممکن است برای محاسبه ی دقیق اتلاف حرارتی ساختمان با جذب انرژی نیز استفاده شود.

ترسیم نما

مقیاس ترسیم نماها 

مقیاس ترسیم نماهای اجرایی معمولا برابر با مقیاس پلان های طبقات، یعنی است. در نماهای با مقیاس و بزرگ تر جزئیات و مشخصات بیشتری را می توان نمایش داد لذا این مقیاس برای نقشه های معمولی و یا پیچیده تر مناسب است. نقشه های ساختمانهای بزرگ و ساده اگر به ناچار در مقیاس کوچکتری رسم شوند، می بایست از طریق معرفی و ترسیم جزئیات نیازهای اجرایی پروژه را رفع کنند. بسته به اندازهی برگه ها و مقیاس نقشه ها، ممکن است هر کدام از نماها در برگهای جداگانه رسم شود و یا چند نما در یک برگه کشیده شوند.

 

اصول و مراحل ترسیم نماهای اجرایی

ترسیم و قرائت دقیق نماها از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا وجود اشتباه در هر کدام از عناصر نما مانند ارتفاع خط زمین، نوع مصالح بدنه، تناسبات پنجره ها، پیش آمدگی و شیب سقف ها می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در اجرای ساختمان شود. لذا ترسیم نماهای ساختمان ضمن هماهنگی با بقیه ی نقشه های ساختمان باید از دقت کافی برخوردار باشد و تمام عناصر ضروری را به درستی معرفی نماید.
در شکل ۵۵ نمای جنوبی ساختمان ویلایی را ملاحظه می کنید.

ترسیم نما

در این شکل به شیوه ی استفاده از علایم و نوشته ها برای حفظ سادگی و خوانایی نما توجه کنید. مصالح به کار رفته در دیوارها و پنجره ها را بررسی کنید. از چه روش هایی برای واقعی ترجلوه دادن نما استفاده شده است؟ به نمادهای مصالح نما و نحوه ی استفاده از خطوط با ضخامت های مختلف توجه و روش اندازه گذاری را بررسی نمایید. اندازه های قائم نسبت به کدام سطوح تعریف شده اند؟ برای آموزش بهتر، مراحل و اصول ترسیم نمای فوق را بررسی می کنیم :


مرحله ۱
پس از نصب کاغذ، رسم کادر و جدول مشخصات، متناسب با محل ترسیم نما یک نمونه از پلان طبقه را با توجه به زاویه ی دید به عنوان راهنما در بالای برگه نصب می کنیم، و مانند شکل ۶-۵ با استفاده از خطوط کمکی مراحل زیر را تکمیل می نماییم .


مرحلهی ۲
خط زمین را که معمولا به موازات کادر لبه ی کاغذ است عمود بر امتداد دید رسم می کنیم.


مرحلهی ۳
خطوط کناری پلان و اندازه های افقی پلان را برای ترسیم نما بر روی خط زمین منتقل می کنیم.


مرحله ی ۴
با توجه به تراز ارتفاعی خط زمین ضخامت و موقعیت سقفها را مشخص کرده، و خطوط شکستگی های نما را رسم می نماییم.

ترسیم نما

 

ادامه در قسمت دوم …

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا