شرکت ها

نبود خدمات پس از فروش، معضل تولیدات داخلی

واقعیت این است که بسیاری از کالاهای داخلی در بخش ساختمان کیفیت لازم را ندارند.

البته برخی از مصالح و کالاها مانند کاشی، عایق‌ها و همچنین لوله و اتصالات برخی برندها کیفیتی همپای استانداردهای جهانی دارند. موضوع مهم دیگر مربوط به نبود تضمین و خدمات پس از فروش توسط تولیدکننده‌ای داخلی است. این چالش باعث شده تا عملاً بعد از خرید کالاها و مصالح توسط سازندگان، تولیدکننده پاسخگو نباشد و این موضوع ضررهای سنگینی به سازنده متحمل می‌کند.
در برخی کالاهای موردنیاز ساختمان مانند آسانسور و پله‌برقی شاهد وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای هستیم. در بخش پله‌برقی که با قاطعیت می‌توان گفت جنس خوب ایرانی در بازار نیست و در بخش آسانسور هم کالاها صرفاً مونتاژ شده هستند. در بخش کابینت هم فقط دو برند کالای خوب ارائه می‌کنند و سایرین مشکلات عدیده‌ای دارند. به‌طورکلی در بخش تجهیزات چوبی مراحل تولید به‌درستی انجام نمی‌شود و از طرفی خبری از طراحی باکیفیت نیست.
با این اوصاف کالاهای خارجی به‌طور متوسط دو برابر کالاهای داخلی برای سازنده هزینه دارد و قطعاً هیچ سازنده‌ای دوست ندارد هزینه بالاتری پرداخت کند و از طرفی کسب‌وکار تولیدکننده داخلی را دچار رکود کند اما سازنده مجبور به خرید کالاهای باکیفیت در پروژه است.

 

سعید آسویار، سازنده منطقه یک تهران
سعید آسویار، سازنده منطقه یک تهران

 

در حال حاضر به دلیل اینکه محصولات خارجی به‌اندازه کافی در بازار وجود ندارد و کالاهای خارجی چندان وارد کشور نمی‌شود، از محصولات داخلی در ساختمان‌های خود بیشتر استفاده می‌کنیم.
هرچند برخی از تولیدات داخلی برای استفاده در ساختمان‌ها از کیفیت مورد انتظار ما برخوردارند، اما در مورد برخی از تولیدات این‌چنین نیست. به‌طور مثال آسانسورها و قطعات تأسیساتی ایرانی معمولاً کیفیت خوبی ندارند. در بسیاری از موارد شیرآلات لوازم آشپزخانه و یراق‌آلات وارداتی بوده که اکنون واردات آن‌ها بسیار با مشکل مواجه شده است.
واضح است که به‌منظور استفاده بیشتر سازندگان از کالاهای داخلی، تولیدکنندگان باید کیفیت محصولات تولیدی خود را بالا ببرند؛ اما مشاهده می‌کنیم که معمولاً این اتفاق نمی‌افتد. درواقع وقتی یک تولیدکننده داخلی در ابتدا اقدام به تولید و عرضه محصول خود می‌کند، محصول وی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، اما به‌مرور از کیفیت تولیدات خود کم می‌کند و این‌یک اصل کلی در صنایع ایران است.
به‌طور نمونه در بسیاری از صنایع، صنعتگران ایرانی در ابتدای کار برای جذب مشتری محصول باکیفیتی را ارائه می‌کنند، اما بعدازاینکه به این هدف خود رسیدند، کیفیت محصولات خود را کاهش می‌دهند. این معضل در بسیاری از صنایع داخلی وجود دارد و متأسفانه رقابت در این صنایع وجود ندارد. چون تولیدکننده از این موضوع اطلاع دارد که هرچه تولید کند مردم می‌خرند؛ درنتیجه کیفیت محصولات داخلی در کشور بالا نمی‌رود.
به نظر می‌رسد که ضعف نظارت در بخش تولیدات داخلی مشهود است و باید کنترل و نظارت دقیقی روی نحوه تولید مصالح و کالاهای ساختمانی اعمال شود تا کیفیت این محصولات افزایش یابد و بازار رقابتی باشد.
بدون شک جهت استفاده بیشتر از تولیدات و مصالح ساختمانی داخلی، آنچه برای سازندگان مهم است این است که تولیدکنندگان، کیفیت این کالاها را ارتقا دهند.

 

تولیدات غیراستاندارد داخلی با برند خارجی عرضه می شود

تولیدات غیراستاندارد داخلی با برند خارجی عرضه می شود

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا