حمل و نقل

۱۰ روز تا پایان ساخت راه‌آهن قزوین – رشت

مدیرکل ساخت راه‌آهن منطقه ۲ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور معتقد است می‌توان امید داشت تا نیمه اردیبهشت‌ماه کار اجرایی در راه‌آهن قزوین – رشت به پایان برسد.

علی‌اکبر مردی، اعلام کرد: خوشبختانه پروژه مهم اتصال
قزوین به رشت که استان گیلان را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند به پیشرفت قابل
توجهی رسیده و امروز می‌توان اعلام کرد که نزدیک به ۹۹ درصد از کار در مرحله
پایانی خود قرار دارد. از این رو همان‌طور که مدیرعامل شرکت ساخت گفته بود امید
داریم در نیمه اردیبهشت‌ماه کار اجرایی این پروژه به پایان برسد
.

به گفته وی، این پروژه ریلی که با توجه به قرار گرفتن در یکی از سخت‌ترین
مناطق جغرافیایی و ْآب و هوایی کشور پیچیدگی‌های خاص خود را داشت، در حال حاضر به
مرحله‌ی پایانی کارهای پیچیده خود رسیده و تنها چند گام تا نهایی شدن این اتصال
فاصله وجود دارد.

مدیرکل ساخت راه‌آهن منطقه ۲ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل
کشور ادامه داد: یکی از سخت‌ترین مراحل این پروژه اجرای عملیات پل ۵۵ در این مسیر
بود که از روی آزادراه قزوین – رشت عبور می‌کرد و برای ساخت آن نیاز به پیگیری‌های
عمرانی جدی و استفاده از مصالح فنی قابل توجه بود. ارتفاع بعضی از پایه‌های این پل
به نزدیک ۲۰ متر از سطح زمین می‌رسد و همه اینها نشان دهنده میزان اهمیت کار انجام
شده در این پروژه است.

مرادی با بیان این که اتمام کار اجرایی به معنای افتتاح رسمی پروژه
نیست، توضیح داد: با نهایی شدن ریل گذاری و تکمیل مراحل باقی‌مانده کار برای بهره‌برداری
به راه‌آهن تحویل خواهد شد و این شرکت پس از انجام چک‌های نهایی و مورد نیاز پس از
مدتی رسما امکان استفاده از مسیر مهم را به وجود خواهد آورد.

به گزارش ایسنا، دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور پنج طرح
اولویت‌دار را زیر نام طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه
ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود.

در ماه‌های پایانی دولت یازدهم دو استان همدان و کرمانشاه رسما به
شبکه ریلی پیوستند و کار اتصال ارومیه و رشت به شبکه ریلی نیز پیگیری شد که در حال
حاضر هر دوی این پروژه‌ها در گام‌های پایانی خود به سر می‌برند.

اتصال تبریز به شبکه ریلی با خط دوم که مسافت میان این شهر و تهران را
کاهش خواهد داد نیز در مراحل پایانی کار خود به سر می‌برد.

شرکت ساخت اعلام کرده که پس از نهایی شدن ساخت این پروژه‌ها دیگر
اولویت‌های ریلی را با جدیت دنبال خواهد کرد که اتصال استان‌هایی مانند اردبیل،
کردستان و بوشهر بخش عمده‌ای از این برنامه‌هاست.

تقریبا تمام منابع اعتباری لازم برای این پروژه‌های اولویت‌دار ریلی
با استفاده از منابع داخلی تامین شده ولی وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده برای
پروژه‌های بعدی سرمایه‌ گذاران خارجی را جذب کند که ساخت راه‌آهن شیراز – بوشهر با
استفاده از این منابع جدید بخشی از این برنامه کلان خواهد بود.

با وجود گذشت حدود ۱۰۰ سال از ورود راه‌آهن به ایران تا پیش از دولت
فعلی ۱۰ استان کشور همچنان از این نعمت حمل و نقلی محروم بودند که با نهایی شدن
پروژه‌های اولویت‌دار تعداد آنها به نصف کاهش خواهد یافت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا