حمل و نقل

چوب خط بنیاد مستضعفان برای وعده‌ افتتاح آزادراه شمال پر شد؛

در حالی که اخیرا مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال(نماینده بنیاد مستضعفان) به عنوان مجری این پروژه از تحویل قطعه یک آزادراه شمال تا قبل از شروع سفرهای نوروز ۹۷ خبر داده بود، امروز نماینده وزارت راه در این پروژه گفته است، زمان افتتاح این قطعه شهریور سال آینده است و امکان بهره برداری موقتی هم وجود ندارد.

هر چند که طراحی آزاد راه تهران- شمال پیش از انقلاب انجام شده بود
اما قرارداد اجرایی آن در سال ۱۳۷۵ در دولت دوم سازندگی زمانی که اکبر ترکان
مدیریت وزارت راه و ترابری وقت را برعهده داشت، منعقد شد
.

قراردادی که ترکان آن را به عنوان اشتباه تاریخی خود می‌داند. طبق
گفته اکبر ترکان؛«طراحی این آزادراه پیش از انقلاب توسط یک مهندس مشاور فرانسوی
انجام شد و هنگامی که من در وزارت راه بودم، قرار شد این طراحی به‌روز شود
. در ابتدا یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که «گلزار» نام داشت برای
اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرد. قرار بود وی ساخت این آزادراه را بر عهده
بگیرد و دولت نیز در مقابل به او زمین واگذار شود و شهرکی به نام کوه نور را
در ارتفاعات البرز بسازد و شهرکی به نام دریای نور را نیز در کنار شهر نور احداث
کند
.

اما در میانه کار، آقای گلزار ایران را ترک کرد و رفت.
گزینه دیگری که مطرح شد؛ ۱۰ پیمانکار بزرگ کشور کنسرسیومی تشکیل دادند و
برای ساخت این آزادراه اعلام آمادگی کردند. بر سر دوراهی قرار گرفتم که پروژه را
به این
۱۰ پیمانکار واگذار کنم یا به بنیاد مستضعفان
که متقاضی سرمایه‌گذاری در این پروژه بود. اعتراف می‌کنم که ‌ای کاش پروژه را به
این پیمانکاران واگذار می‌کردم. شاید این یک تصمیم‌گیری تاریخی اشتباه بود که
اتفاق افتاد

بنابراین طبق تصمیم وزارت راه و ترابری وقت؛ بنیاد مستضعفان به عنوان
مجری ساخت آزاد راه تهران- شمال انتخاب شد
.

در آن زمان بنیاد مستضعفان متعهد شد تا آزادراه تهران- شمال را هفت
ساله به ازای ۱۰ میلیون‌مترمربع از اراضی حاشیه آزادراه تهران- شمال به‌صورت امانی
و دریافت عوارضی ۱۰ ساله، به وزارت راه و ترابری تحویل دهد. اما به دلایل متعدد از
جمله تغییر مدیریتی، اختلافات نمایندگان وقت استان مازندران و وزیر وقت راه و
ترابری، بنیاد مستضعفان بر سر زمین‌هایی که در اختیار بنیاد در این منطقه قرار
گرفته بود، پروژه تعطیل شد
.

در سال ۸۰ قرارداد وزارت راه و ترابری با بنیاد تغییر کرد، اما این
تغییر قرارداد هم نتوانست بر تسریع ساخت آزادراه کمکی کند و بخشی از کار هم به
چینی‌ها سپرده شد اما چینی ها هم به دلایل مختلف در مقطعی از ادامه
کار در این پروژه سر باز زدند و پروژه باز هم متوقف شد. در نهایت در اواخر عمر
دولت دهم قطعه چهار این آزادراه،حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد – چالوس به طول
حدود ۲۰ کیلومتر به طور نیمه کاره زیر بار عبور رفت که در دولت یازدهم مابقی پروژه
تکمیل شد
.


وعده های بی سرانجام بنیاد مستضعفان برای تحویل آزادراه شمال

با شروع دولت یازدهم و مدیریت عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی
مرحله جدیدی از همکاری های این وزارتخانه با بنیاد مستضعفان آغاز شد. اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهوری سال گذشته از محمد سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان خواست تا
قبل از شروع سفرهای نورز ۹۶ قطعه یک را تحویل دهد اما بنیاد نتوانست از تحقق این
خواسته معاون اول رییس جمهور برآید و در نهایت وعده افتتاح را در بهار سال ۹۶ داد
.

بهار ۹۶ هم به پایان رسید و این بار بنیاد وعده افتتاح قطعه یک را تا
پایان تابستان گذشته داد. تابستان که گذشت بنیاد مستضعفان به عنوان مجری با
اطمینان قول داد که قطعه یک این آزادراه را برای انجام سفرهای نوروز ۹۷
آماده کند و به دولت تحویل دهد. اما گویا این وعده بنیاد مستضعفان هم از جنس وعده
های سر خرمن است و قطعه یک ازاد راه تهران- شمال به سفرهای نوروزی
۹۷ هم نمی رسد.

وعده جدید افتتاح قطعه یک آزادراه شمال؛ شهریور ۹۷

در حالی که مهران اعتمادی، مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران – شمال
از شرکت های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان در نشست خبری با خبرنگاران مدعی بود تلاش
می کنیم قطعه یک را در اواخر سال جاری تحویل دولت دهیم اما امروز خبری منتشر شده
مبنی بر اینکه این پروژه شهریور ماه سال آینده یعنی بیش از ۸ ماه دیگر به افتتاح
می رسد
.

طبق گفته ، سیدبهلول حسینی، مدیر پروژه آزادراه تهران-شمال، قطعه یک
آزادراه تهران شمال پایان تابستان ۹۷ به افتتاح می رسد. وی با تاکید بر اینکه
افتتاح موقتی قطعه یک آزادراه تهران شمال برای ایام نوروز نیز عملیاتی نیست، گفت:
ارتقاء ایمنی سازه ها، تغییراتی که در مسیر داده می شود و همچنین تفاهم با برخی معارضین
حاشیه آزادراه افتتاح این قطعه را با تاخیر مواجه کرده است.پایان تابستان ۹۷ زمان
قطعی افتتاح قطعه یک آزادراه تهران شمال است تا به این ترتیب تردد به شمال کشور به
راحتی و بدون تردد از کرج و حذف ترافیک این مسیر انجام شود
.

این تاخیر طولانی مدت بنیاد مستضعفان در تحویل قطعه یک آزادراه به
دولت در حالی است که گفته می شود، شرکت آزاد راه تهران- شمال نماینده بنیاد
مستضعفان نتوانسته است، آورده خود را برای ساخت این پروژه در موعد مقرر تامین و
تزریق کند. این در حالی است که دولت به تمام وعده های خود در تامین مالی این پروژه
عمل کرده است و در تامین آورده ها هم اکنون جلوتر از شرکت آزادراه تهران- شمال
بوده است. البته در کنار این موضوعات در انتخاب پیمانکاران قطعه دوم این
آزاد راه که اخیرا انتخاب شدند، ابهاماتی وجود دارد
.

حال باید دید قطعه آزاد راه تهران- شمال تا دو ماه دیگر طبق وعده
مهران اعتمادی زیر بار ترافیک می رود یا اینکه این بار هم وعده شرکت آزادراه
تهران- شمال محقق نمی شود و این تاریخ افتتاح هم به سرنوشت تاریخ های سوخته گذشته
دچار می شود
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا