وزیر راه وشهرسازی با اشاره به این نکته که هر یک میلیون تن قیر حدود هزار میلیارد تومان هزینه دارد گفت: میزان اندک صرفهجویی، بهرهوری و عمر بیشتر قیر و آسفالت وقتی بر ارقام بزرگ ضرب میشود رقم کلانی خواهد شد که نشان از اهمیت این محصول برای کشور دارد.
عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی امروز ۲ آبانماه در نهمین همایش ملی
قیر، آسفالت و ماشینآلات ضمن سپاسگزاری از زحمات تمامی دستاندرکاران در وزارت
راه وشهرسازی، ادارات کل راه وشهرسازی، مرکز تحقیقات، مراکز دانشگاهی، تمامی
پیمانکاران و مهندسان قیر و آسفالت در کشور به ارائه نکاتی در این حوزه پرداخت.
آخوندی گفت: قیر از جهت اقتصادی کالایی است که امکان صادرات آن وجود
دارد و میتوانیم درآمد ملی خوبی مابه ازای آن داشته باشیم. بنابراین مصرف آن در
داخل و چگونگی مصرف آن به لحاظ افزایش نرخ بهرهوری بسیار اهمیت دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته دومی که باید در این حوزه مورد
توجه قرار بگیرد و از جهت اقتصادی نیز بسیار مهم است حجم کار و سرمایهگذاری در
این حوزه است.
وی در ادامه توضیح داد: باید در نظر داشته باشیم هر یک میلیون تن قیر
در حدود یک هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد و وقتی تبدیل به آسفالت میشود ۳
هزار میلیارد تومان هزینه در بر میگیرد و به همین جهت ما در این حوزه با ارقام بزرگی
سروکار داریم.
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: به همین دلیل هر یک درصد صرفهجویی، هر
یک درصد بهرهوری و هر یک درصد عمر بیشتر قیر و آسفالت وقتی بر ارقام بزرگ ضرب میشود
رقم کلانی خواهد شد که نشان از اهمیت این محصول برای کشور دارد.
آخوندی با تشکر مجدد از مرکز تحقیقات، راه و مسکن و سایر دستاندرکاران
در این حوزه تاکید کرد: کار تمامی شما از جهت ملی کار بسیار مهمی برای کشور است که
نمیتوانیم نسبت به آن کم توجه باشیم.
این مقام مسئول ادامه داد: تمامی اقدامات انجام شده در این حوزه در
جهت ارتقاء بهرهوری و فناوری قیر صورت گرفته که به جهت اقتصادی بسیار باارزش است
و وظیفه دارم به گرمی دست همه دستاندرکاران را بفشارم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بهرهوری از قیر و آسفالت کشور
موضوعی است که باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد گفت: این موضوع اگر چه
به ظاهر ساده است اما کار مهندسی بسیار پیچیدهای است که میتواند مورد توجه جامعه
مهندسی ایران باشد و موجب افزایش سرمایه ملی میشود.
وی با تاکید بر اینکه نحوه اجرا و کیفیت قیر و آسفالت به جامعه مهندسی
و جامعه پیمانکاری مربوط است گفت: به دلیل تغییرات مختلف روکشها یا گاهی اجراهای
نادقیق تصور عمومی از عمر آسفالت تصور درستی نیست و به همین دلیل افزایش کیفیت و
بهبود آن باید مورد توجه قرار میگرفت که خوشبختانه این مهم در مرکز تحقیقات تا حد
قابل توجهی انجام شد.
این مقام مسئول ادامه داد: بنده با مشکلات پیمانکاران آشنا هستم و میدانم
که در شرایط سختی فعالیت میکنند و گرفتاریهای مالی فراوانی دارند به همین جهت به
عنوان وزیر راه و شهرسازی به این موضوع اذعان دارم و از همه دستاندرکاران تشکر میکنم.
آخوندی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم تا این برداشت عمومی که آسفالت
عمر مفید کوتاهی دارد را اصلاح کنیم و در صدد افزایش نرخ بهرهوری قدم برداریم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: روسازی راهها به جهت صرف هزینههای
زیاد در موقع احداث راه و تعمیر و نگهداری آن برای ارائه سرویس مطمئن و پایدار جزو
سرمایههای ملی است که به عنوان یک پسانداز و هدیه برای نسلهای آینده باقی خواهد
ماند.
گفتنی است در این همایش محمد شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن
و شهرسازی، داود کشاورزیان، خیراله خادمی از معاونین وی در این برنامه حضور بهم
رساندند.