نظام مهندسی

مهندس ابراهیم زادتوت آغاج – از پیشکسوتان نظام مهندسی استان زنجان و ریاست فعلی سازمان نظام مهندسی زنجان

بررسی عملکرد نظام مهندسی و موانع بیرونی تاثیرگذار بر آن

از زمانی که سازمان نظام مهندسی به عنوان دو تشکل جداگانه مهندسین معمار و شهرساز و مهندسین ساختمان و تاسیسات تاسیس شد تا زمانی که در سال ۱۳۷۴ صاحب قانون شد، مانند هر تشکل دیگری ۲ هدف اصلی داشت: نخست تامین منافع جامعه و شهروندان و ثانیا بتواند منافع حرفه ای اعضا را طی ۱۰ قانون و خط مشی ای که در قانون پیش بینی شده، تامین کند.

از زمانی که سازمان
نظام مهندسی به عنوان دو تشکل جداگانه مهندسین معمار و شهرساز و مهندسین ساختمان و
تاسیسات تاسیس شد تا زمانی که در سال ۱۳۷۴ صاحب قانون شد، مانند هر تشکل دیگری ۲
هدف اصلی داشت: نخست تامین منافع جامعه و شهروندان به نحوی که با تدوین مجموعه­ای
از قوانین و مقررات بتواند بحث­هایی نظیر آسایش، امنیت و ایمنی، حفاظت محیط زیست و
صرفه­های اقتصادی که در قانون پیش­بینی شده را در ساخت و سازها برای عموم مردم
تامین نماید و ثانیا بتواند منافع حرفه­ای اعضا را طی ۱۰ قانون و خط مشی ای که در
قانون پیش بینی شده، تامین کند.

اگر بخواهیم عملکرد
سازمان را منصفانه و با این دو رویکرد آنالیز کنیم کفه سنگین­تر به سمت هدف نخست
یعنی تامین منافع جامعه خواهد بود. یعنی آنجایی که باید با فعالیت­های این سازمان،
نیازها و مصالح عموم تامین شود نظام مهندسی جزو تشکل­هایی بوده که به خوبی از عهده
این مهم برآمده است. تنظیم ۲۲ جلد مقررات ملی ساختمان، همچنین بخشنامه­ها، دستورالعمل­ها،
سمینارها و جلساتی که در این راستا تشکیل شده، همه و همه در راستای تحقق نخستین
هدف سازمان که همانا تامین منافع عموم مردم است صورت گرفته است تا هر دو طرف برنده
باشند؛ (چه به عنوان مالک که ملکی را برای سکونت شخصی می­سازند و چه به عنوان
انبوه ساز که برای دیگران مسکن تولید می­کنند) . در این صورت منافع مصرف­کننده
نهایی و بهره بردار نهایی تامین خواهد شد و این بخش مهمی از اهداف نخستین بوده
است.

در تحلیل عملکرد و کیفیت کار سازمان های نظام
مهندسی لازم است که در استان های مختلف، حوزه ها و کارنامه عملکردی به تفکیک تحلیل
و بررسی شود. استان­ها به تناسب توانمندی­ها از یک سو و فشارها از سوی دیگر متفاوت
عمل کرده­اند.

عواملی نظیر فرهنگ مردم منطقه، میزان
همکاری سایر دستگاه­ها و میزان هدایت نهادهایی نظیر هیئت ۴ نفره، استانداری و راه
و شهرسازی همگی در ارائه مناسب خدمات توسط نظام مهندسی موثر هستند، به عنوان مثال
گاهی (پیش از قانون ممنوعیت فعلی) وجود یک فرد موثر یا دارای یک پست کلیدی در راه
و شهرسازی به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره در سازمان نظام مهندسی باعث شده
سازمان بتواند با قدرت بیشتری عمل کند و این هماهنگی و ارتباط متقابل بین نظام
مهندسی و دستگاه های ذیربط سازمان را بر تامین خدمات مهندسی مورد نیاز جامعه
متمرکز نموده است. بهرحال استان­های مختلف
متفاوت عمل کرده­اند اما در مجموع باید گفت عملکرد نظام مهندسی تا به امروز مثبت
بوده است.

نکته مهم دیگری که
نباید از نظر دور داشت این است که فراموش نکنیم نظام مهندسی در ارتباط با سایر بخش­ها
و سیستم­ها در سطح کشور فعالیت می­نماید، بنابر این نباید نظام مهندسی را به عنوان
یک جزیره­ جدا مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم. یکی از این سیستم­های تاثیرگذار بر
نظام مهندسی سیستم آموزش عالی در کشور است. مسئله­ای که ما در سال های اخیر و
خصوصا در دهه دوم عمر سازمان با آن روبه رو بوده­ایم عدم تناسب میان تعداد مهندسان
با حجم ساخت و سازها بوده است. گرچه در یک دوره کوتاه ۳تا ۴ ساله حجم ساخت و ساز
نسبتا بالا بود اما در مجموع با افزایش تعداد مهندسان و فراهم نشدن زمینه کاری
مناسب از یک سو و متاسفانه افت کیفیت علمی در میان عمده این مهندسان تازه فارغ
التحصیل شده، مشکلات عدیده­ای ایجاد شد. به دلیل عدم کیفیت مطلوب در این خروجی­های
نظام آموزشی و افزایش کمی صرف، این افراد جذب فرصتهای دیگر شغلی نمی­شوند و تنها
امیدشان به سازمان نظام مهندسی است، در نتیجه می­تواند سبب ایجاد یک رقابت ناسالم
در درون نظام مهندسی­ها باشد و ورود چنین افرادی به هیئت مدیره باعث کاهش کیفیت و
ضعف نظام مهندسی می­شود. خروجی این دانشگاه­های متعدد که هر روز در نقطه­ای تاسیس
می شود، بی­شک نظام مهندسی را دچار ضعف و مشکلات حاشیه­ای متعدد می­سازد.

نکته قابل تامل
دیگر عملکرد وزات راه و شهرسازی در قبال سازمان نظام مهندسی است. به نظر می­رسد
راه و شهرسازی صرف نظر از برخی دوره های کوتاه مدت، نتوانسته آن طور که باید و
شاید نظام مهندسی را هدایت کند و گاه حتی سازمان را دچار مشکل نیز کرده است. به
عنوان مثال شش نظریه اخیر وزیر محترم و دو نظریه معاونین ایشان نظام مهندسی را
دچار مشکلاتی نموده است یا بحث انتخابات که رویکرد اخیر وزارتخانه باعث ایجاد
بدبینی و بی­اعتمادی میان این نهاد دولتی و سازمان نظام مهندسی شده است. از جمله
اینکه برای نخستین بار است که پرسنل سازمان باید برای شرکت در انتخابات استعفا
بدهند یا اینکه انتخابات داخل ساختمان نظام مهندسی برگزار نمی­شود، همه اینها فضای
بدبینی ایجاد کرده است.

یکی دیگر از چالش­های سازمان نظام مهندسی پایین
بودن میزان حق الزحمه خدمات مهندسی است که نسبت به بسیاری از کشورها اصلا حتی قابل
مقایسه نیست و این موضوع نیز بی­تردید بر کیفیت خدمات مهندسی و همینطور عملکرد
مهندسین تاثیر سویی دارد.

اما سخن آخر، با
همه این موارد واقعیت این است که سازمان نظام مهندسی مانند هر
NGO
دیگری باید بیاموزد که با همه این مشکلات از حقوق و منافع اعضا در چارچوب قانون
دفاع نماید. انتخابات نیز راهی است برای تحقق این هدف. بنابراین گرچه به واقع
منافع و درآمد حضور در هئیت مدیره نظام مهندسی­ها مطلقا با مسائل و فشارها و هزینه­ها
قابل قیاس نیست، اما لازم است تا همه افرادی که این توانمندی را دارند با احساس
مسئولیت در این عرصه شرکت کنند تا با دانش
و تجربه، نظام مهندسی با قدرت و توانمندی بیشتر امور را به پیش برد. لذا باید تمام
دوستان با آگاهی در این دوره از انتخابات شرکت کنند تا با حل مشکلات پیش­رو، نظام
مهندسی بتواند بیش از گذشته در تحقق اهداف و آرمانهای خود موفق باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا