شهر

افتتاح بزرگراه شوشتری، آسیبی به سرخه حصار نمی‌رساند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: وجود درختان و فضاهای سبز علامتی از ادامه حیات شهر تهران است.

سید جعفر تشکری
هاشمی،درباره الزامات توجه به فضای سبز و باغات شهر تهران در پروژه‌های عمرانی،
گفت: امروزه بیش از هر زمان دیگری به حفظ محیط زیست نیاز است و هر درخت و فضای سبزی
علامتی از ادامه حیات این شهر است؛ به شکلی که اگر علائم تنفسی یک شهر گرفته شود،
زندگی را برای ساکنان تنگ‌تر و تلخ‌تر خواهیم کرد
.

معاون شهردار تهران
افزود
: اتفاقات بزرگی در شهر تهران افتاده است، از جمله
وجود بوستان‌ها و باغات در شهرو افزایش ۶۰ درصدی سرانه فضای سبز نسبت به گذشته،
نشان از نگاه مدیریت شهری به فضاهای سبز است؛ اما باید توجه داشت که همیشه افراد
سودجویی هستند تا آخرین فرصت‌های حیات شهر را از آن بگیرند
.

وی با اشاره به حمایتش
از کمپین حفاظت از باغ‌های تهران، خاطرنشان کرد: با مشارکت شهروندان باید در حفظ
فضای سبز و جلوگیری از تخریب آنها تلاش شود، لذا مدیریت شهری هم با قوت بیشتری می
تواند محافظ باغات و فضاهای سبز باشد. از این رو وجود سمن هایی که برای حفظ محیط
زیست تلاش می کنند امری پسندیده است، مدیریت شهری نیز در کنار سمن ها می تواند به
شکل برجسته تری در این مسیر گام بردارد
.

قوانین مصوب شورای
شهر کمک کننده حفظ باغات

تشکری هاشمی در
ادامه با بیان اینکه قوانین مصوب شورای شهر نیز کمک کننده حفظ باغات است، یادآور
شد: تردیدی در اینکه همه فضای سبز باید حفظ شود و حتی یک درخت هم نباید قطع شود،
وجود ندارد، میلیون‌ها درختی که در تهران در طی سال‌های اخیر اضافه شده نشان از
همین باور است؛ اما گاهی مواردی دیده می شود که بعضا گروه‌هایی از مسیر غیرقانونی
دست به تخریب باغات و فضای سبز می زنند، هرچند شهرداری در این سال ها مانع فعالیت
سود جویان شده ولی نمی توان گفت به طور کلی ریشه کن شده است
.

معاون قالیباف با اشاره
به احداث تونل شوشتری، گفت: با توجه به اینکه در خصوص تونل شوشتری نگرانی هایی
وجود دارد، مبنی بر اینکه با راه اندازی این کمربند شرقی تهران بخشی از پارک جنگلی
سرخه حصار از بین خواهد برود، ولی شهروندان این اطمینان را داشته باشند که آسیبی
به این پارک و درختانش وارد نخواهد شد، لذا این طرح همچنان در دست مطالعه است و
هنوز اجرا نشده است؛ در واقع لزوم ایجاد این کمربند در شرق تهران و احداث بزرگراه
و تونل شوشتری به دلیل تردد بسیار خودروها و کامیون‌ها است
.

ارمغان توسعه فضای
سبز و باغات، داشتن هوای پاک در شهر

تشکری هاشمی در
ادامه درباره الزامات توجه به محیط زیست و جلوگیری از رسوخ آسیب هایی هوای آلوده
بر محیط زیست، گفت: تا مادامی که کیفیت بنزین و گازوئیل از استاندارد بالا
برخوردار نباشد، آلودگی هوا وجود دارد، هرچند در دو سال اخیر کیفیت بنزین و
گازوئیل نسبت به گذشته بهتر شده است، اما هنوزخودروهای فرسوده و یا خودروهای نو بی
کیفیت مصرف بنزین و آلودگی بالایی دارند و با توجه به وضع کنونی شهر تهران، نباید
اجازه تردد به این خودروها داده شود
.

وی با بیان اینکه
نظام جایگزینی خودروهای استاندارد به جای خودروهای بی کیفیت و فرسوده باید تدوین
شود، گفت: مسئله بعد اینکه باید اهمیت ویژه ای برای قوانین زیست محیطی قائل شد؛
معاینه فنی به عنوان موضوع الزام آور برای همه خودروها مورد نظر قرار گیرد، چراکه
هر خودرو به دلیل نقایص فنی در افزایش آلودگی هوا سهیم است؛ همچنین حذف موتورسیکلت
های بنزینی کاربراتوری و جایگزین موتورسیکلت انژکتوری یا موتورسیکلت برقی می تواند
حجم زیادی از آلودگیها را کاهش دهد
.

تشکری هاشمی تصریح
کرد: توسعه حمل و نقل عمومی سهم بسزایی در کاهش آلودگی و نهایتا حفظ محیط زیست
دارد. وقتی خودروها سهم ۸۰ درصدی در ایجاد آلودگی هوای تهران دارند، توسعه حمل و
نقل عمومی و استفاده از موتورسیکلت های برقی و توزیع بنزین با کیفیت ضروری است؛ هرچند
تهران ظرفیت داشتن هوای پاک را دارد و این امر در ایام نوروز ثابت شده است
.

معاون حمل و نقل و
ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به اینکه امروزه از حمل و نقل عمومی فقیرانه ای
برخورداریم، گفت: در ۵ سال گذشته حتی یک اتوبوس هم به ناوگان حمل و نقل تهران
اضافه نشده است، همچنین تا مادامی که خودروهای فرسوده با قاطعیت در شهر حضور دارند
و از سطح شهر جمع نمی شوند داشتن هوای آلوده عجیب نیست
. لذا دنبال راه حل
های پیچیده نباید بود و همین راه هایی که به اثبات رسیده است را بایدعملیاتی کنیم؛
چراکه با کاهش آلودگی هوا، عمری دوباره به درختان شهر خواهیم بخشید، هرچند در کنار
تمامی اصولی که مطرح شد حفظ باغات و فضاهای سبز بیشترین کمک را به داشتن هوای پاک
خواهد کرد
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا