مسکن و ساختمان

مدیرعامل «بتولکس» در گفتگو با صما اعلام کرد:

کاهش کیفیت،پیامد نوسان ارز در بازار است

تجربه ما در این چند سال نشان داده بود فقط در زمان عید نوروز دچار نوسان ۵ تا ۱۰ درصدی می‌شویم که دوباره وضعیت به حال اول برمی‌گردد؛ اما در حال‌حاضر با همه هزینه‌ای که برای تبلیغات انجام داده‌ایم سودآوری ما به صفر رسیده و در این سه ما ه حتی یک قرارداد هم بسته نشده است.

مهدی عطائی؛ مدیرعامل شرکت بتولکس با اشاره به نوسان قیمت ارز و پیامدهای آن، گفت: با تمام هزینه‌هائی که برای تبلیغات انجام داده‌ایم، در حال‌حاضر سودآوری ما به صفر رسیده است و اگر وضع به همین منوال باشد، ظرف ۳ تا ۹ ماه آینده ناچار به تعطیلی هستیم، چون نه سودآوری برای گردش مالی در داخل شرکت هست و نه اینکه می‌توانیم به تعهداتمان در قبال خریداران عمل کنیم و برای باقی ماندن در عرصه تولید و فعالیت ناچارا باید کیفیت تولیدمان را پائین بیاوریم.

عطائی در گفتگو با شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران «صما» درباره تاثیر نوسانات دلار بر فعالیت شرکت متبوعش گفت: مشکلات ما از ماه‌ها قبل شروع شد اما به طور کلی در ۳ ماه اخیر، مشکلات متمرکز شده است. یکی از موضوعات این است که از سه ماه پیش تبلیغات زیادی روی کارمان انجام داده‌ایم تا به فروش بهتر برسیم اما متاسفانه در این مدت هیچ نتیجه‌ای ندیده‌ایم. تجربه ما در این چند سال نشان داده بود فقط در زمان عید نوروز دچار نوسان ۵ تا ۱۰ درصدی می‌شویم که دوباره وضعیت به حال اول برمی‌گردد؛ اما در حال‌حاضر با همه هزینه‌ای که برای تبلیغات انجام داده‌ایم سودآوری ما به صفر رسیده و در این سه ما ه حتی یک قرارداد هم بسته نشده است. ما در گذشته روی قیمت ثابت محصولاتمان، تبلیغ کرده بودیم اما با تغییر فاحش قیمت‌ها، نمی‌توانیم با قیمت قبلی مواد اولیه تهیه کنیم. در حال‌حاضر وضعیت به گونه‌ای است که چون توان انجام تعهدات قبلی وجود ندارد، نمی‌توانیم قرارداد جدید منعقد نمائیم. به طور مثال ۸۰ درصد بلوک سبک از ورق آهن است که قیمت آن ۱۵ هزار تومان بود و الان به ۵۰ هزار تومان رسیده است یا نوعی شیر صنعتی که برای تخلیه بتن استفاده می‌شود در سال ۸۹ قیمت ۸۵۰ هزار تومان داشت اما در سال ۹۰ به ۱.۲۵۰.۰۰۰ و شهریور امسال قیمت به ۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان رسید این قطعه در ترکیه تولید می‌شود و محصول ایرانی که بتواند با آن رقابت کند نداریم، سایر اقلام هم گران شده است به طوری که در این مدت تورم برای ما ۱۰۰ درصد شده و خودکفائی که باید در این زمان به یاری ما بیاید اصلا نمودی ندارد.

واقعیت این است ما هنوز به آن فناوری نرسیده‌ایم که بتوانیم تمام قطعات مورد نیازمان را تولید کنیم. البته چنین کاری لازم هم نیست چنانچه به طور مثال آلمان که تولیدکننده اصلی بتن در جهان است، ۵۰درصد تولیدات اولیه‌اش وارداتی است و اگر ترکیه توانسته یک قطعه کوچک مورد نیاز برای این صنعت تولید کند به این علت است که ۴۰-۳۰ سال روی این فناوری کار کرده و علاوه بر ایران، نیاز کل خاورمیانه را هم تامین می‌کند. اما ما هنوز نتوانسته‌ایم تولید داخلی قطعات کوچک مورد نیاز این صنعت را با وجود تاکید بر خودکفائی، در دست بگیریم.

مهدی عطائی درباره وضعیت فعلی شرکت بتولکس گفت: ما در اوایل سال‌جاری حدود ۶۰۰-۵۰۰ میلیون گردش مالی داشتیم اما در حال‌حاضر چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی مربوط به تبلیغات هم برگشت خورده است.

در حال‌حاضر به دلیل وضعیت پیش آمده، نمی‌توانیم مطابق تعهدات گذشته، اقدام کنیم و اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد،۳ تا ۹ ماه دیگر بیشتر نمی‌توانیم کار کنیم.

وی در ادامه گفت: ما یک شرکت تازه تاسیس هستیم که حدود ۴ سال است فعالیت می‌کنیم و فناوری بتن سبک را برای اولین بار به کشور آوردیم این بتن آنقدر سبک است که روی آب شناور می‌ماند. البته ۱۰ سال روی آن کار و سرمایه‌گذاری کردیم تا توانستیم در این ۴ سال بدون هیچ کمکی از دولت کار کنیم.

عطائی درباره نقش مدیریت صحیح در این بحران گفت: مدیریت به دو شیوه در این شرایط عمل می‌کند، یکی مدیریت پیشگیرانه و دیگری مدیریت درمانگر است. فعالیت ما در زمینه مدیریت پیشگیری صفر بوده، چون نوسانات پیش آمده از کنترل ما خارج است و برای برگرداندن آن به وضعیت اول هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. در مورد مدیریت درمانگر، کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که برخلاف میلمان از کیفیت محصولات بکاهیم. مثلا ما قبلا برای راه‌اندازی خط تولید، ماشینی ارائه می‌کردیم که اگر گفته می‌شد ۱۰۰ متر مکعب می‌تواند بتن تولید کند، بالای ۱۰۰ متر مکعب، تا ۱۲۰ متر مکعب بتن تولید می‌کرد اما الان ناچارا (مثل خیلی از شرکت‌های دیگر) دستگاه را ارائه می‌کنیم که اگر می‌گوئیم ۱۰۰ مترمکعب بتن تولید می‌کند، در عمل توانائی تولید ۷۵ متر مکعب بتن را دارد.

وی درباره از بین بردن نقش واسطه‌ها و دلالان توسط دولت و تاثیری که می‌تواند در بازار داشته باشد گفت: اگر نقش واسطه‌ها کم‌رنگ شود یا از بین برود مشکلی از ما حل نمی‌کند یا حتی ممکن است به مشکلات ما افزوده شود زیرا ما نمی‌توانیم به راحتی قطعات را در زمان تعیین شده وارد کنیم و همین پای‌بند نبودن به تعهد می‌تواند برای ما مشکل‌ساز شود، در صورتی که این دلالان، سالهاست در این عرصه کار می‌کنند و با شبکه‌های مختلف فروش کالا در خارج از کشور در ارتباط هستند و همین سابقه کاری و ارتباطات قوی آنها، باعث شده که حذف‌شان عملا ناممکن و بیهوده باشد.

عطائی درباره نقش دولت و اعطای تسهیلات بانکی گفت: ما از آغاز کار شرکت، هیچ تسهیلات بانکی دریافت نکرده‌ایم و در این موقعیت هم نمی‌توان روی آن حساب باز کرد چون دریافت تسهیلات بانکی دولتی سخت و حتی ناممکن است و باید برای گرفتن آن از ۷ خوان رستم گذشت. به همین دلیل از ابتدا وارد چنین بحثی نشده‌ایم. بسیاری از شرکت‌ها نیز همین رویکرد را دارند. به هر حال ما تاکنون تسهیلات دریافت نکرده‌ایم و در این سه چهار ماه هم که با بحران روبرو هستیم اقدام به گرفتن تسهیلات نمی‌کنیم چون طبق تجربیاتی که داریم، می‌دانیم حتی اگر دستوری برای پرداخت وام از بالا هم صادر شود آنقدر پروسه پرداخت وام سخت و ناممکن است که فقط در حد همان یک دستور باقی می‌ماند و کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.



;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا