مسکن و ساختمان

عبدل” جان! مسکن ویژه نداریم;آقا ما نمیدانیم چرا تو کله بعضی نمیرود که مسکن ویژه، هیچ ویژگی خاصی ندارد و ویژه نیست. تازه خود وزیر و وکیلش هم چند باری تاکید کردهاند که این طرح، ویژگی خاصی ندارد و مسکن مهر تهران” است. حالا شاه بخشیده اما ظاهرا شاهقلی نمیبخشد و تاکید دارد اِلاوبّلا که این طرح، “ویژه” است.

;

این ویژگی یعنی پا را در یک کفش کردن و اعتقاد به اینکه مرغ یک تخم دارد(!) ویژگی خاص “عبدل” رفیق جان جانی ما است زیرا هر چه توضیح بدهی مرغ یک پا دارد، فایده‌ای ندارد و حرف خودش را می‌زند و بر اینکه مرغ یک تخم دارد تاکید می‌کند اینکه چطور بین این دو شی غیر همگن، رابطه برقرار می‌کنند، خودش مقوله‌ایست،زیرا با آسمان و ریسمان بافتن چنان رابطه‌ای منطقی بین تخم و پای مرغ ارائه می-نماید طوری که ما هم باورمان می‌شود مرغ یک تخم دارد!! به هر حال”عبدل”این طوری است دیگر هر چه برایش یک موضوع را توضیح دهی، تا خودش به این جمعبندی نرسند که درباره یک موضوع چه بگوید و چطور بیندیشد، کاری نمی‌توان کرد.

ما ;چند روز پیش مطلبی در “صما” خواندیم و دیدیم یکی نوشته ” مسکن ویژه، پول ویژه می‌خواهد”. مطلب را که مطالعه کردیم دیدیم این بنده خدا-نویسنده صما را می‌گوییم- خواسته به ما بفهماند «مسکن ویژه، هیچ ویژگی‌ای ندارد و اگر کسی آن را ویژه می‌داند، از روی … است.» ولی خُب!چون شناخت کافی از اوضاع نداشته(!)، هیچ کلمه‌ای پیدا نکرده و به جای آن «سه نقطه» گذاشته است. ما فکر می‌کنیم حق داشته چون وقتی خود ما ; خواستیم به یاد دوران دبستان، جای خالی را با کلمه مناسب پر کنیم، دیدیم از سر و صورتمان عرق شُر و شُرمی‌ریزد. واقعا چقدر کلمه “بی‌تربیتی” می‌توانستیم به جای سه نقطه استفاده کنیم. به همین دلیل بدون هماهنگی با آن نویسنده این موضوع را نوشتیم تا اشتباهی صورت نپذیرد. یادتان نرود این نوع نوشتن در تاریخ سابقه دارد مثلا ارسطو «مابعدالطبیعه» و فارابی هم «شرح مابعدالطبیعه» را نوشته است، تازه بوعلی سینا خودش گفته چندین بار مابعدالطبیعه ارسطو را خوانده اما چیزی نفهمیده است اما همین که شرح مابعدالطبیعه را خوانده به مکاشفاتی دست یافته است. ; پس ما هم دیدم با ; این حساب می‌توانیم “شرحی بر سه نقطه”ی گزارشگر صما بنویسیم تا خوانندگانی که از موضوع سردرنیاورده و ممکن است منحرف هم شده باشند، به مکاشفاتی دست یابند.

به هر حال نکته اصلی در شرحی که ما نوشته‌ایم این است کسی که “مسکن مهر تهران” را ویژه بداند ;تنها همان”عبدل” رفیق فابریک خودماست و هیچ چیز دیگری به او نمی‌چسبد! چون وقتی وزیر می‌گوید ویژه نیست؛ معاون وزیر می‌گوید ویژه نیست، و؛ همه و همه می‌گویند ویژه نیست، این آدم باید “عبدل” باشد که می‌گوید ویژه است و چنین خصلتی دارد که پس از این همه اعتراف از سوی طراحان طرح برای ویژه نبودن، روی حرف خودش می‌ایستد و تا خودش به جمعبندی نرسد که ویژه نیست، زمین به آسمان، آسمان به زمین بیاید، هیچ فایده‌ای ندارد! باید “عبدل” باشید تا بدانید ما چه می‌گوئیم! چون ما خودمان بوده‌ایم و سردی و گرمی عبدل بودن را چشیده‌ایم!

به هر حال ما معمائی را حل کردیم که کسی نمی‌توانست. کار همه را راحت کردیم و با شناخت کامل، ماهیت سه نقطه‌ای که قرار است با کلمه‌ای مناسب پر شود، روشن کردیم. حالا برای حسن پایان، همان که عبدل همیشه می‌گوید «حُسن خوبی »، ما یک کلاممی‌گوئیم: عبدل جان! مسکن ویژه، ویژه نیست!

نویسنده: شاسو؛

;شاسکول سابق، عبدل اسبق



۴

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا