شرکت ها

کارخانه تولید یونولیت در تهران

یونولیت از جمله مواد پلیمری کاربردی و باارزشی است که امروزه در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود و می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد. این ماده به واسطه داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، قیمت مناسب، طول عمر بالا، قابلیت بازیافت، عایق صوت و رطوبت و … جایگزین بسیاری از مصالح سنتی ساختمان شده است. کاربردهای متعدد یونولیت باعث شده است که کارخانه‌های متعددی در سراسر جهان در زمینه تولید این ماده فعالیت داشته باشند و محصولات مختلفی را به بازار عرضه کنند. در ادامه مطلب به بررسی کامل کارخانه تولید یونولیت در تهران، انواع یونولیت‌ها و نحوه تولید آن‌ها پرداخته خواهد شد.

یونولیت چیست؟

همان‌طور که گفته شد یونولیت نوعی ماده پلیمری است که از وزن کمی برخوردار بوده و دارای ساختاری متخلخل است. یونولیت اولین بار در سال ۱۸۳۹ توسط فردی به نام ادوارد سیمون کشف شد و امروزه با نام‌های دیگری همچون آکاسیف، استایروفوم، پلی استایرن انبساطی، پلاستوفوم و … نیز شناخته می‌شود. این ماده از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود به همین دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. همان‌طور که گفته شد یونولیت از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارد. یونولیت‌ها انواع مختلفی دارند که رایج‌ترین آن‌ها شامل یونولیت سقفی، یونولیت دیواری، یونولیت بسته‌بندی، یونولیت فشرده، یونولیت فوق فشرده و یونولیت تزریقی هستند.

کارخانه تولید یونولیت

کارخانه تولید یونولیت در تهران

یونولیت در حال حاضر به یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده و در بسیاری از صنایع دیگر استفاده‌های متعددی دارد. کاربردهای متعدد یونولیت باعث شده است که کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید آن فعالیت داشته باشند. تولید یونولیت مراحل سخت و پیچیده‌ای ندارد و می‌توان به راحتی و با تجهیزات ساده نیز اقدام به تولید آن کرد هرچند که امروزه تجهیزات مدرن و پیشرفته‌ای در دسترس هستند و به شیوه مکانیزه و اتوماتیک تولید می‌شود. کارخانه‌های متعددی در سراسر کشور در زمینه تولید یونولیت فعالیت دارند اما بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها در کلان‌شهر تهران قرار دارند. از جمله معروف‌ترین و معتبرترین کارخانه‌های تولید یونولیت می‌توان به شرکت‌های اطلس فوم، مادفوم، دال فوم، پردیس فوم، فوم شیمی، عمران گستر، مبین فوم و … اشاره کرد. هر کدام از این شرکت‌ها محصولات یونولیتی مختلف با ویژگی‌ها و مشخصات گوناگونی تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند.

نحوه تولید یونولیت

به‌صورت کلی یونولیت‌ها در سه مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و قالب‌گیری تولید می‌شوند و همان‌طور که گفته شد این مراحل می‌تواند با تجهیزات ساده یا پیشرفته و مدرن انجام شود.  تولید یونولیت مادفوم به عنوان یکی از معروف‌ترین و شناخته شده ترین شرکت‌های تولید یونولیت بر اساس مراحل زیر است.

کارخانه تولید یونولیت

پیش از انبساط

در مرحله اول از تولید یونولیت در شرکت مادفوم که با نام مرحله پیش انبساط شناخته می‌شود، استایرن مونومر که شباهت بالایی به دانه‌های شکر دارد و از چگالی و دانسیته ویژه‌ای برخوردار می‌باشد با استفاده از تزریق بخار حجیم شده و وارد دستگاه اکسپندر می‌شود. حجم این دانه‌ها در این دستگاه به بیش از ۲۰ تا ۵۰ برابر می‌رسد.

تثبیت

مرحله دوم تولید یونولیت مرحله تثبیت و بعد از آنکه دانه‌های استایرن در فرآیند پلیمریزاسیون با استفاده از موادی همچون شنتان و دی اکسید کربن به حجم بالایی رسیدند به سیلوهای ذخیره‌سازی مواد منتقل خواهند شد. در حقیقت در این مرحله بیش از ۹۰ درصد حجم دانه‌های گرانول تشکیل شده از هوا بوده و کمتر از ۱۰ درصد آن از استایرن خواهد بود. مواد پخته شده در این مرحله ۶ تا ۱۲ ساعت در سیلوهای ذخیره‌سازی استراحت کرده و دوره تکامل خودشان را طی می‌کنند و برای مرحله پایانی آماده می‌شوند.

قالب‌گیری

مرحله سوم و پایانی تولید یونولیت‌ها قالب‌گیری است که اهمیت بالایی دارد. در این مرحله مهره‌های خشک و خنک شده در داخل قالب‌ها قرار گرفته و با استفاده از قدرت بخار آب تغییر شکل داده و به شکل قابل بلوک مادر در می‌آیند. میزان قدرت بخار آب در این مرحله و میزان فشردگی دانه‌های گرانول می‌تواند دانسیته و چگالی یونولیت تولید شده را تعیین کند. بعد از آنکه یونولیت به شکل قالب در آمد به انبار منتقل می‌شود تا برای برش و تغییر شکل نهایی آماده شود. در نهایت بلوک‌های یونولیت ماده با استفاده از دستگاه‌های CNC یا المنت‌های برقی به انواع یونولیت‌های دیگر تبدیل می‌شوند.

محصولات یونولیتی

ویژگی‌هایی همچون وزن کم، عایق صوت و رطوبت، قیمت مناسب، تنوع در چگالی، برش راحت و … باعث شده‌اند که یونولیت‌ها امروزه در تولید بسیاری از محصولات صنعتی و غیر صنعتی استفاده شوند. این ماده در تولید انواع لوازم‌تحریر، لوازم‌خانگی، لوازم تزئینی و دکوری و … به کار می‌رود. در اصل هر کدام از شرکت‌های فعال در حوزه یونولیت می‌توانند با استفاده از این ماده محصولات کاربردی متعددی تولید کنند. با مراجعه به سایت تخصصی شرکت مادفوم می‌توانیم با محصولات مادفوم بیشتر آشنا شویم که رایج‌ترین آن‌ها شامل یونولیت‌های سقفی، بلوک‌های یونولیتی، دیوارهای پیش ساخته تری دی پنل و … هستند.

جمع‌بندی نهایی

یونولیت به عنوان یک ماده پلیمری و با داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی می‌تواند کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشد و امروزه بسیاری از صنایع از جمله ساختمان‌سازی و بسته‌بندی را دچار تحولات گسترده‌ای کرده است. کارخانه‌های متعددی در حوزه تولید انواع محصولات یونولیتی در سراسر دنیا فعالیت دارند. شرکت‌های اطلس فوم، مادفوم، دال فوم، پردیس فوم، فوم شیمی، عمران گستر، مبین فوم و … به عنوان معتبرترین برندهای تولید یونولیت در تهران و ایران شناخته می‌شوند که محصولات مختلف و متعددی به بازار عرضه می‌کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا