معماری

در دومین اجلاس طراحان و سازندگان اصفهان برگزار می شود:

نمایشگاه مقیاس(SCALE)؛ از یک قاشق تا یک شهر

محمد غفاری کارشناس ارشد معماری و مدرس دوره های معماری داخلی قطب علمی دانشگاه تهران است که آثار هنری خود را با یک نمایشگاه در روسیه با عنوان شب هنرهای ایرانی آغاز نمود . تجربه داوری در معماری و مد، عضویت در کار گروه بنیاد ملی مد ایران بیش از ۹  دوره تدریس در دوره های معمـاری داخلی قطب علمی دانشگاه تهران از دیگر فعالیت های وی است. او که به همراه شهاب احمدی برنده جایزه A DESIGNE ایتالیا شده در حال حاضر کیوریتوری نمایشگاه مقیاس را  که به همت مجتمع رسانه ای صما در شهر اصفهان در تاریخ ۳۱ خرداد و اول تیر ماه برگزار می شود، برعهده دارد.

محمد غفاری معمار

غفاری از معماران فعال در حوزه معماری و بین رشته ای معاصر ایران است که پس ازتجربه چهل نمایشگاه داخلی و بین المللی در غالب نمایشگاه سلو و گروهی این بار ایده پرداز و کیوریتور نمایشگاه مقیاس (از یک قاشق تا یک شهر ) است. وی تجربه فعالیت های بین رشته ای  را در شاخه طراحی گرافیک، نقاشی، عکاسی، طراحی صنعتی، طراحی طلا وجواهرات، طراحی معماری و معماری داخلی را در کارنامه حرفه ای خود دارد. غفاری برای نشان دادن توانمندی و افتخارات متعدد داخلی و بین المللی طراحان و معماران معاصر ایران با ایده نمایشگاه مقیاس در نظر دارد تا طراحان موفق ایران را با نمایش آثارشان در مقیاس های خرد، میانه وکلان در داخل و خارج از ایران معرفی کند. می توان گفت این رویداد برشی است از نگاه و جریان طراحی ایران که با کارکرد های گوناگون در سه مقیاس های میکرو، ماکرو و مدیوم شکل گرفته اند . همنشینی و خوانش مجدد پروژه ها و آثار هنرمندان و معماران معاصر ایران برای یافتن نوع دیدگاه و تعریف مجدد پروژه های فکر شده هنرمندان ایران،  به یاد می آورد که قلمرو طراحی می تواند از یک قاشق تایک شهر باشد. معرفی معماران و طراحان در ساختاری نو، مانیفستی است از اهمیت و نقش طراحان در جامعه کنونی که پر از گوناگونی است که شهر های ما را در بر گرفته اند .

گفتگویی با وی درباره این نمایشگاه داشته ایم که در پی می آید.

نمایشگاه مقیاس(SCALE)؛ از یک قاشق تا یک شهر

لطفا کمی درباره نمایشگاه مقیاس یا SCALE برای خوانندگان صما بگویید؟

در حقیقت معماری مولتی دیپسلپین است و معماران در گذشته بخشی از فعالیت هایشان علاوه بر معماری در بخشهای دیگر طراحی و هنری بوده است و شاید با یک نگاه اجمالی به حوزه رفتاری معماران معاصر و تخصصی شدن صنعت ساختمان بتوان بعدهای دیگر توانایی طراحان را نشان داد. با تغییر سرعت تکنولوژی از تعداد سالهای مدنظر برای درنظر گرفتن یک نسل کاسته شده است و از ۱۰۰ سال یا یک قرن به یک ده کاهش یافته است. این نسل های فکری با تاثیر از محیط و شرایط جامعه و راهکارهایشان در پاسخ به این مسئله طبقه بندی می شوند. با همکاری با جناب مهندس سعید ظریف و هلدینگ رسانه ای راه و ساختمان صما ساختار نمایشگاه را  یکی از بهترین راهکارها برای رویداد فرهنگی و نشان دادن توانمندی و دستاورد معماران و طراحان یافتیم. بنابراین سعی کرده ایم طراحان را که در اشل های مختلف طراحی  برنده جوایز بین المللی هستند، را درچندین نمایشگاه معرفی کنیم. این نمایشگاه بخش های متفاوتی را داراست که یکی از شاخص ترین آنها  دیوار افتخارات معماران و طراحان ایران است که بواسطه آثار برجسته شان برنده جایزه‌های  متعدد شده اند. ما در این نمایشگاه با همکاری صما به عنوان برگزارکننده در نظر داریم تا در اصفهان باحضور ۴۰ معمار در گام اول به معرفی طراحان شاخص بپردازیم. نمایشگاه اسکیل یک برش از معماری و دیزاین معماری معاصر ایران در قالب نمایشگاه است. با بررسی پروژه های شاخص شهر را به دلیل نگاه متفاوت طراح و کارکرد پروژه انتخاب کرده ایم برای مثلا پل طبیعت که از نمادها و نشانه های شهری تهران است . برای نشان دادن پروژه با کارکرد سینمایی، پردیس سینمایی ملت را که یکی از آثار برجسته دوران معاصر است انتخاب کردیم.

آیا این نمایشگاه ها ادامه خواهند داشت؟

بله در شهرهای مختلف این نمایشگاه ها برگزار می شود و در هر نمایشگاه ۴۰ تا ۵۰ اثر مختلف درکنار هم قرار می گیرند که هر کدام یک کارکتر را داراست. مبلمان، لوستر، معماری داخلی، ویلا ، آپارتمان، مسجد، مدرسه، پل، خیابان و … که هرکدام بخشی از یک شهر را می سازند، در نظر گرفته شده است. بعد از اصفهان این نمایشگاه در تهران، تبریز، مشهد و شیراز برگزار می شود . شایان ذکر است که هر نمایشگاه یک سری از هنرمندان را در خود جای می دهد و آثار هر نمایشگاه نیز درکتاب اختصاصی آن نمایشگاه انتشار می یابد. ما به دنبال انحصار در فرایند هنری نیستیم بلکه دنبال این هستیم که چهره های شاخص را با ارائه متفاوت تر از کارهاشان کنار هم قرار دهیم.  می توان دید که ایران چه طراحان و معماران برجسته ای دارد . امیدواریم بتوانیم پنچ نمایشگاه را در ۵ جلد معرفی بنماییم . به همراه  صما به دنبال اثرگذاری مثبت هستیم تا در چندین نمایشگاه در قالبی متفاوت آن را در نهایت تبدیل به یک نمایشگاه کلان کنیم که همه هنرمندان یکبار یکجا کنار هم قرار بگیرند و تلاش داریم که ایران را با طراحانش به دنیا معرفی کنیم.

چرا نام SCALE از یک قاشق تا شهر را برای این نمایشگاه برگزیده اید؟

معماری در گذشته به همین گونه ای بوده است که معماران طراحی بین رشته ای داشته اند برای مثلا رایت برای آپارتمان های خود مبلمان ویژه پروژه نیز دیزاین کرده است . فرانک لوید رایت مجموعه ای از دیزاین طلا و جواهر را دارد که بسیار متفاوت و جذاب است. معمولا معماران در کنار معماری  و مهندسی، هنر دیگری را مثل نقاشی، عکاسی، گرافیک یا مجسمه سازی انجام می دهند و بنابراین این ایده غریب و دور نیست. من نیز هم در این حوزه مجموعه ای را دارم که در حوزه فشن مد و دیزاین طلا و جواهر است با عنوان زیورالات معمارانه که جوایزی را نیز از آن من کرده است و پس از آن تجربه ۷ داوری در حوزه های مختلف دیزاین را داشته ام. گریپیوس در این زمینه می گوید که حوزه رفتاری یک معمار از یک قاشق تا یک شهر است. در طول تاریخ هم معمارانی داشتیم که مانند اسکار نیمایر که در مقیاس های مختلف طراحی محصول کرده اند از دیزاین یک کفش تا طراحی شهر برزیلا که بسیار شاخص است دغدغه من به عنوان هنرمند این است که بتوانیم رفتار جمعی و اجتماعی داشته باشیم یک جریان فکری را ایجاد کنیم. اگرکتاب اچر ۱۹۶۰ را بخوانید متوجه می شویم وقتی هنرمندان کنار هم قرار می گیرند رفتاری متفاوت از یک تابلو را به نمایش می گذارند و بلکه همانند یک تالار یا یک نمایشگاه دارای جریان گروهی می شوند و ما به دنبال ایجاد ارتباط بیشتر بین هنرمندان این حوزه و جامعه هستیم.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا