دانشنامه ساخت و ساز

کاربرد ورق برش خورده در صنعت سوله سازی

اگر فعالیت و کسب و کار شما در حوزه ساختمان‌سازی، معماری و دیگر موارد مشابه باشد، از اهمیت فراوان ورق‌های آهنی مطلع خواهید بود. اما همان‌قدر که مصرف این ورق‌ها در صنایع مختلف مهم و ضروری است، چگونگی به کارگیری و استفاده از ورق‌های آهنی نیز اهمیت دارد. نظر به موارد گفته شده، لازم به ذکر است که ورق‌های آهنی در فرم اولیه به مصرف نمی‌رسند.

بلکه در ابتدا به علت آن‌که ورق‌ها فضای کمتری اشغال کنند و حمل و نقل آن‌ها آسان گردد، به شکل کویل ورق آهن درآورده می‌شوند. همین امر منجر به آن می‌شود که مصرف ور‌ق‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد. بسته به آن‌که مورد مصرف ورق در چه زمینه‌ای باشد، کویل‌های آهنی را در ابعاد و جنس‌های مختلف با دستگاه ورق‌بری (اسلیتر) برش می‌‌دهند و به ورق برش خورده تبدیل می‌‌کنند.

برای آشنایی با انواع روش‌های برشکاری ورق آهن، مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

https://shahinfelezsepahan.com/blog/steel-coil-slitting-cutting/

باتوجه به اهمیت فراوان این ورق، در ادامه شرکتی را معرفی می‌کنیم که علاوه بر آن‌که خدمات نواربری ورق‌ را با بهترین تجهیزات اجرا می‌کند، قیمت ورق آهن برش خورده را به‌صورت روزانه به درخواست‌کنندگان ارائه می‌دهد.

ورق‌ های برش خورده در چه صنعت هایی کاربرد دارند؟

ورق‌های برش خورده در صنعت‌های مختلف، کاربردهای گسترده‌ای دارند. شماری از مصارف آن‌ها به شرح زیر است:

  • صنایع ساخت و ساز

از آن‌جا که پروفیل آهن از ورق برشی تولید می‌شود، خواندن این مقاله را برای آشنایی با پروفیل‌های فلزی پرکاربرد در ساختمان‌سازی پیشنهاد می‌کنیم.

  • صنعت کشتی‌سازی
  • ساخت مخازن بزرگ و تانکر
  • تولید لوازم خانگی
  • صنعت برق
  • معماری
  • صنعت سوله سازی

سوله چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

سوله به طور کلی به سازه‌هایی فلزی گفته می‌شود که تمرکز آن بر ساخت و ایجاد محیطی بدون ستون میانی است. پوشش این سقف اکثرا به صورت شیب‌دار اجرا می‌شود.

سوله‌ها با توجه به کاربرد آن‌ها، نقشه کارگاهی و همچنین مساحت و متریال مورد نظر تولید می‌شوند. موارد مصرف آن‌ها معمولا برای ایجاد کارخانه‌ها، کارگاه‌های صنعتی و کاری، انبارها، مرغداری‌ها، هایپرمارکت‌ها، تعمیرگاه‌ها، تالارها، آشیانه هواپیما، پارکینگ خودروها و غیره است.

چه ورق‌هایی در ساخت سوله بیش‌ترین کاربرد را دارند؟

از اتصال ورق‌های فولادی برش خورده به یکدیگر توسط جوشکاری، ستون‌ها و از اتصال اجزای اصلی به ستون‌ها توسط پیچ و مهره، اسکلت فلزی شکل می‌گیرد. ورق‌هایی مانند ورق گالوانیزه و رنگی که خاصیت ضدزنگ دارند به ورق کرکره‌ تبدیل و بر روی پرلین‌ها نصب می‌شوند تا سقف سوله شکل بگیرد؛ اما پرکاربردترین ورق‌ها در سوله‌سازی ورق‌های سیاه هستند که موارد مصرف آن‌ها به شرح زیر است.

ورق سیاه مهم‌ترین ورق در ساخت سوله است. اصلی‌ترین عامل موثر در ساخت سوله که ۶۰ الی ۷۵ درصد قیمت یک سوله را تشکیل می‌دهد، وزن فولاد سازه سوله می‌باشد که شامل ورق سیاه، پرلین‌ها مهاربندها و استرات‌ها می‌شود.

ورق‌های سیاه در ۲ نوع صنعتی و ورق‌های معمولی و با استانداردهای متفاوت از یک‌دیگر ساخته می‌شوند. شاخص استاندارد در این ورق‌ها با نام ST شناخته می‌شود که بین ST33 تا ST52 متغیر است و نشان‌دهنده میزان کربن موجود در ورق می‌باشد.

به این معنا که هر اندازه مقدار ST کم‌تر باشد، میزان کربن کم‌تر و انعطاف‌پذیری ورق بیش‌تر است. بسته به کاربرد از انواع مختلف آن استفاده می‌شود. برای مثال پرکاربردترین ورق سیاه در سوله‌سازی، ورق‌های ST37 است؛ چراکه ورقی با سختی متوسط به حساب می‌آید. درنتیجه استفاده از ورقی با درصد کربن بالا منجر به افزایش استحکام و با درصد کربن پایین، منجر به افزایش انعطاف محصول می‌شود. ورق‌های سیاه مصرفی در سوله سازی، در ضخامت‌های ۸ تا ۱۰ میلی‌متر می‌باشند.

نظر به موارد ذکر شده، ورق‌های فولادی همچون ورق سیاه در سوله‌سازی کاربرد بسیاری دارند. کارایی این ورق‌ها در سوله بیش از پوشش دیوارها و سقف است. این ورق‌ها با ساختار منحصربه‌فرد خود، با افزایش مقاومت سازه در برابر باران، مقاومت در برابر زلزله و ماندگاری بالا، امنیت سازه را افزایش می‌دهند. ورق فولادی منجر به محافظت از محیط داخلی سوله در برابر شرایط محیطی نامناسب نیز می‌شود.

ورق های برش خورده توسط چه فرآیندی تولید می‌شوند؟

حال که از کاربرد بسیار ورق‌های فولادی در صنعت سوله‌سازی آگاه شدیم، اهمیت برش صحیح و بدون انحنای آن‌ها را بیش‌تر درک می‌کنیم. بنابراین زمان آن است که به بررسی چگونگی فرآیند برش ورق‌های فلزی بپردازیم.

برشکاری ورق آهن با دستگاه اسلیتر (Slitter)

اسلیتر یکی از دستگاه‎های برش فلزات است که یکی از مجهزترین دستگاه‌های برش می‎‌باشد و در ۲ نوع ساخته می‌شود که از لحاظ سرعت با یک‌دیگر متفاوت هستند و با نام‌های برش عادی و برش با سرعت زیاد شناخته می‌شوند.

هر کارخانه بسته به نیاز خود یکی از این دستگاه‌ها را تهیه کرده و مورد مصرف قرار می‌دهد. این تفاوت سرعت نیز در آن‌ها به این صورت است که در دستگاه برش عادی در هر دقیقه تنها امکان برش حداکثر ۴۰ متر از ورق آهن وجود دارد و این در حالی است که در دستگاه برش با سرعت بالا، امکان برش حداقل ۱۵۰ متر ورق در هر دقیقه وجود دارد.

قابل توجه است که خطوط نواربری در این دستگاه بسته به ضخامت‌هایی که امکان برش آن‌ها را دارد، به ۳ دسته خطوط نواربری نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می‌شود.

رشته بری ورق ها چگونه انجام می‌شود؟

این فرآیند برای حمل آسان، با قرارگیری کویل آهن روی کویل‌گیر آغاز می‌شود. سپس قسمت سرشکن با ضربه به ورق‌های سخت، آن‌ها را به درون دستگاه هل می‌دهد. پس از آن، دو غلتک برای برطرف کردن انحنای موجود در ورق، روی آن می‌چرخند.

هنگامی که سر ورق دچار خرابی و یا کج‌شدگی می‌شود، این کج شدن را با گیوتین برطرف می‌کنند. قبل از برش ورق‌، مهم است که از لحاظ نداشتن موج و هرگونه نقص بررسی شوند. پس از قرارگیری سر ورق میان تیغه‌ها، توسط ۲ عدد شفت که بر سطح خود تیغه‌های برنده دارند، برش می‌خورند. درنهایت ورق‌ها به صورت رول جمع‌آوری می‌شوند و مورد مصرف قرار می‌گیرند.

کارخانه شاهین فلز سپاهان

در کارخانه شاهین فلز سپاهان دستگاه اسلیتر یا نواربری، با فناوری جدید برای اولین بار در ایران توانایی برش ورق در ضخامت‌های گوناگون را با تنها یک دستگاه دارا بوده و تلفیقی از سایزهای مختلف را با یک اسلیتر و بدون هیچ‌گونه ناهمواری و یا انحنا انجام می‌دهد.

ضخامت ورق‌های مصرفی در رشته‌بری مابین  ۰.۴ تا ۱۲ میلی متر و در عرض‌های ۴۰ سانتی‌متر تا ۲ متر است. دستگاه نواربری (اسلیتر) با پیشرفته‌ترین تجهیزات، توسط مهندسین بخش ماشین‌سازی این کارخانه تولید شده است.

این ماشین صنعتی به شکلی منحصر به فرد، توانایی برش ورق‌های با ضخامت کم، متوسط و ضخیم را دارا است. برش‌های دستگاه نواربری این شرکت به صورت یک‌نواخت انجام شده و در انتهای فرآیند برش، نوارها مجددا به صورت کویل جمع‌آوری می‌شوند.

سخن پایانی

در این محتوا علاوه بر بررسی نحوه برش ورق‌های آهن و کاربردهای ورق برش خورده در صنعت سوله سازی، به معرفی یکی از معتبرترین کارخانه‌های برش کویل‌های آهنی نیز پرداختیم.

کارخانه شاهین فلز سپاهان به کمک کارشناسان متخصص و نیروهای مجرب خود، این خدمت را با بهترین کیفیت ممکن و مجهزترین دستگاه‌ها، به مشتریان خود ارائه می‌دهد. ورق مصرفی برای نواربری در جنس، ضخامت و عرض‌های مختلف، با توجه به سفارشات و نیاز مشتریان قابل اجرا است. اگر شما نیز قصد استفاده از خدمات برتر شرکت شاهین فلز سپاهان را دارید، کارشناسان متخصص این مجموعه، همه‌روزه آماده پاسخگویی به مشتریان محترم هستند.

تلفن:  ۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰                  

وب‌سایت: www.shahinfelezsepahan.com
آدرس کارخانه: شهرک صنعتی بزرگ، بازارچه، خیابان اندیشمندان ۱۶، خیابان کارآفرینان، نبش کارآفرینان ۱۴/۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا