مسکن و ساختمان

حجت عزیزی، رییس تشکل پردیس مهندس در پنجمین “همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار” و سومین “همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی، گفت:

برای ایجاد ساختمان های پایدار نیازمند اقدامات عملی نهادهای ذی ربط هستیم

در بحث ساختمان های پایدار باید به این سمت برویم که از انرژی های پایدار مانند انرژی خورشیدی ، بادی و … استفاده کنیم.

وی با اعلام مطلب فوق با تاکید بر اینکه سیاست های تشویقی نهادهای مرتبط با ساخت و ساز در ایجاد و توسعه ساختمان های پایدار موثر است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها اگر سازندگان از منابع انرژی های پایدار استفاده کنند، شهرداری ها بسته هایی تشویقی در نظر می گیرند.

عزیزی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی هم می تواند تاثیر قابل توجهی در روند ایجاد ساختمان سبز و پایدار داشته باشد، توضیح داد: از طرفی سازمان نظام مهندسی ساختمان هم در این خصوص می تواند نقش آفرینی موثری داشته باشد. به عنوان مثال یک راهکار این است هزینه نظارت برای ساختمان هایی که در آنها نکات مربوط به ساختمان های پایدار رعایت می شود تخفیف هایی لحاظ می شود.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم ساختمان هایی پایدار ایجاد شود ضرروی است این اتفاقات رخ دهد به این معنا که سازنده به صورت ملموس بداند که اگر از فناوری های نوین در ساختمان خود استفاده کند سازمان های متولی چه تخفیفات و تشویق هایی را در نظر می گیرد. اینگونه اقدامات عملی در مسیر ایجاد ساختمان های پایدار موثر و مفید هستند.

عزیزی با انتقاد از ناتوانی برخی مسئولان در اجرایی کردن قوانین، اضافه کرد:  اگر مسئولان ذی ربط در شهرداری و سازمان نظام مهندسی این توان را ندارد که از عهده مسئولیت های سنگین بر بیایند چرا مسئولیت قبل می کنند. ازطرفی چه کسانی وظیفه نظارت برعملکرد این مسولان را دارد؟

وی با ابراز امیدواری نسبت به رقم خوردن اتفاقات مهم و تاثرگذار در این دوره سازمان نظام مهندسی ، گفت: ما یکسری اهدافی را تعریف کرده ایم که مهمترین آن بحث استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های نوین ، مصالح استاندارد ساختمانی است.

عزیزی با بیان اینکه در نظام مهندسی از ظرفیت همه علاقمندان استفاده می شود، اضافه کرد: از همه مهندسان و صاحب نظران درخواست می کنم که با کمیته ها و نشست های سازمان نظام مهندسی شرکت کنند. از طرفی این درخواست را از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی دارم که همه ظرفیت های کمیته ها اشغال نکنند و اجازه دهند افرادی بیرون از هیات مدیره و از اعضای سازمان که علاقمند هستند استفاده شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات بحث نما در بسیاری از ساخت و سازها، افزود: در بحث نما متاسفانه اخیرا دیده می شود از مصالحی استفاده می شود که به راحتی دچار حریق می شوند و سرمایه ها و جان مردم را به مخاطره می اندازد. این نشان می دهد که اطلاع رسانی های کافی صورت نگرفته است و سازندگان نمی دانند از مصالح استاندارد باید استفاده کند.

عزیزی در پایان گفت: در کمیته نما باید این موضوع تعریف شود که اگر سازندگان از نماهای زیبا در ساخت و ساز خود استفاده کند و به منظر شهری کمک کند، چقدر متنفع می شوند . مثلا اگر صد تا ساختمان بصورت حرفه ای و با رعایت استانداردهای زیست محیطی و نما  ساخته شده باشد و نظر مثبت هیات های داوری را جلب کند می توان عوارض آن را صفر کرد. چنین بسته های تشویقی هیچ مشکلی هم برای شهرداری از نظر بودجه ای ایجاد نمی کند چرا که عدد بزرگی محسوب نمی شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا