مسکن و ساختمان

در پنجمین “همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار” و سومین “همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی مطرح شد:

مطالبه گری شهروندان روند ایجاد ساختمان های پایدار را تسریع می کند

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان مطالبه گری شهروندان را در ایجاد ساختمان های پایدار ، بسیار موثر دانست و گفت: اینکه مفاهیمی مثال ساختمان سبز و پایدار، اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و… به سرانجام نمی رسد این است که جامعه ما مطالبه گر نیست.

خوش گفتار منفرد در پنجمین “همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار” و سومین “همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی، گفت:  کشور های توسعه یافته و در حال توسعه دنیا از کار خود را از ساختمان های سبز آغاز کردند و پس از آن به ساختمان های پایدار رسیدند  و از این مرحله نیز گذشته و به مرحله تاب آوری رسیده اند. این در حالی است که ما هنوز در مرحله اول هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص ساختمان های سبز و پایداری اقداماتی در سال های اخیر انجام شده است، توضیح داد: این اقدامات کافی نیست. از طرفی  پایداری ساختمان  به معنای هماهنگ بودن با محیط زیست است. اینگونه ساختمان ها آسیب بسیار کمتری به محیط زیست می زنند. در بسیاری از کشورهای دنیا به ۵۰ سال بعد از عمر مفید ساختمان هم فکر می کنند و برای آن برنامه ریزی می کنند.

خوش گفتار ادامه داد:  در این کشورها متقاضی بعد از صدور پروانه ساختمانی  باید پروتکل هایی برای دفع زباله های ساختمانی بعد از تخریب ارائه دهند و اگر میزان زباله های حاصل شده بعد از ۵۰ سال از یک حد خاصی بیشتر باشد اجازه ساخت  نمی دهند و متناسب با میزان زباله و آسیبی که به محیط زیست در ۵۰ سال آینده وارد می شود عوارضی وصول می شود.

وی یک شرط مهم و تاثیرگذار در تسریع روند رسیدن به ساخت ساختمان های پایدار را اتخاذ سیاست های تشویقی عنوان کرد و گفت:  ترویج ساختمان های پایدار، تاب آوری در ساختمان ها در صورتی امکان پذیر است که نهادهای حاکمیتی مانند شهرداری سیاست های تشویقی لحاظ کنند. تا ساخت و سازها به سمت ساختمان های پایدار پیش بروند

 عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان ، افزایش آسایش شهروندان و  بهره وری ساختما ن را از مزایای مهم ایجاد ساختمان های پایدار دانست و افزود: مفاهیمی مثل آب خاکستری در ساختمان های پایدار بسیار مهم است. آب خاکستری بازیافت آب غیر شرب در ساختمان  است. البته شاید کل مصرف شهری آب در مقایسه با صنعت و کشاورزی اندک باشد اما صرفه جویی در مصارف شهری و آشنایی با مفهوم ساختمان پایدار ما را به سمت مطالبه گری می برد تا مدیریت مصرف آب در صنایع و کشاورزی اعمال شود.

وی با تاکید بر اینکه ساختمان های پایدار ساختمان هایی هستند که از تکنولوژی های روز دنیا هم در آن استفاده شود ، توضیح داد: تکنولوژی های روز دنیا مصرف انرژی را پایین می آورد و بدین ترتیب در آینده تولید زباله هم کمتر می شود.

خوش گفتار ادامه داد: زباله های ساختمانی شاید یکی از خطرناک ترین زباله هایی باشد  که ما برای محیط زیست  تولید می کنیم و برگشت آن به طبیعت سال های سال زمان می برد.

وی با اشاره به طراحی  سامانه سرو سبز از سوی وزارت راه و شهرسازی ، توضیح داد:  وزارت راه وشهرسازی اخیرا سامانه ای را به نام سامانه سرو طراحی کرده که سه نشان سرو طلایی، سرو نقره ای و سرو برنزی به ساختمان ها می دهد. تا بتواند ساختمان ها را  با مفهوم پایداری،  در مصرف انرژی متناسب کند.

خوش گفتار اجرای درست مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را گامی مهم در ایجاد ساختمان های پایدار دانست و افزود:  الزاماتی وجود دارد تا بتوانیم مفهوم ساختمانه های پایدار را جاری کنیم  که یکی از آنها  اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان باشد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان  با اشاره به  اینکه در حال حاضر ساختمانی را که تولید می کنیم و می سازیم هیچ پایشی بعد از آن نداریم، گفت: برای اینکه ما بتوانیم ساختمان های سرو را ترویج دهیم الزاما باید پایداری و سبز بودن آن را تداوم دهیم . برای تدوام آن نیاز داریم مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختما ن را اجرایی کنیم .حتی تا الان هم برای اجرایی کردن یک مبحث از مباحث مقررات ملی ساختمان  به بیراهه رفته ایم. اینکه مفاهیمی مثل ساختمان سبز و پایدار، اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به سرانجام نمی رسد این است که جامعه ما مطالبه گر نیست.

وی اضافه کرد: در چرخه ساخت و ساز فعلی سازنده، مالک زمین، گروه های مهندسی، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و… را داریم و موردی که از این چرخه جدا افتاده است بهره بردار است. بهره بردار هیچ تاریخچه ای از ساختمان ندارد و بی اطلاع از چگونگی ساخت و ساز است.

خوش گفتار در پایان گفت:  قانون نظام مهندسی ساختمان شناسنامه فنی و ملکی را برای آگاهی بهره بردار معرفی کرده است که متاسفانه این قانون را نتوانسته عمومیت دهد. شناسنامه فنی و ملکی می تواند سند مطالبه بهره برداران از ساختمان ها باشد. 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا