مسکن و ساختمان

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی راه وساختمان درگفت وگو با صما:

بی مهری وزارت علوم به تشکل های علمی مهندسی

درحال حاضرمشکل کسری بودجه از جمله چالشهای پیش روی انجمن های علمی است که باعث می شود کارآیی آنها به شدت کاهش پیدا کند.براین اساس انجمن راه وساختمان نیز ازاین قاعده مستثنی نیست وهمین مساله سبب شده که این تشکل در برگزاری دوره های علمی خود با معضل مواجه شود.

;

مهندس سعید امدادی – عضو هیات مدیره انجمن مهندسی راه وساختمان ایران – درگفت وگو با شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما) گفت: پیشتر بسیاری از انجمن های علمی برای اخذ مجوز همانند انجمن های صنفی به وزارت کشور مراجعه می کردند این درحالی است که برخی دیگر نیز نظیر انجمن راه وساختمان مستقیما مجوزخود را از وزارت علوم دریافت کرده اند و همین مساله بیانگر آن است که این وزارتخانه باید حمایتهای لازم را از این نوع انجمن ها به عمل آورد.

وی ادامه داد:دردولتهای پیشین حمایت وزارت علوم از انجمن های علمی به مراتب بهتر بود به طوری که این انجمن ها سالیانه ردیف بودجه ای درحدود ۱۵ میلیون تومان از این وزارتخانه دریافت می کردند این درحالی است که همزمان بودجه جداگانه ای را نیز برای انتشار مجلات تخصصی داخلی خود نیز دریافت می کردند که مجموعه این عوامل باعث می شد که آنها بتوانند فعالیت های علمی خود را به بهترین نحو ممکن دنبال کنند.

امدادی بابیان اینکه با وجود افزایش هزینه های جاری ،متاسفانه این ردیف بودجه قطع شده است خاطرنشان ساخت:متاسفانه انجمن های علمی از نظر مالی بنیه بسیار ضعیفی دارند.به عنوان مثال انجمن راه وساختمان درحال حاضر۲۲۰۰ عضو دارد که حدود ۳۰۰ عضو آن سالیانه ۲۰ هزار تومان بابت حق عضویت پرداخت می کنند که درنهایت درآمد انجمن به رقمی درحدود ۵ الی ۶ میلیون تومان درسال می رسد که به هیچ وجه تکافوی هزینه های جاری انجمن نیست.

عضو هیات مدیره انجمن ;مهندسی راه وساختمان ایران ;تصریح کرد: علاوه براین پیشتربا توجه به استقراردفتر انجمن راه وساختمان در یکی از طبقات ساختمان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران که متعلق به وزارتخانه راه وشهرسازی بود ،ازاین نظر با مشکل مواجه نبودیم اما بعد از واگذاری کل این ساختمان به سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران،متراژ دفتر انجمن ما از صد مترمربع به حدود چهل متر مربع کاهش پیدا کرد که حال این مساله نیز مزید برعلت شده است.

وی گفت: متاسفانه مشکلات مالی ونیزمسائلی ازاین دست باعث شده که انجمن علمی ما نتواند از پتانسیل خود به خوبی استفاده کند به طوری که درحال حاضر حتی برای برگزاری یک سمینار ساده نیز در مضیقه هستیم و تمامی اینها باعث می شود که از ظرفیتهای مهندسی درکشور ما به خوبی استفاده نشود.

وی درباره کارکرد اصلی انجمن های عملی مهندسی گفت: با توجه به اینکه طیف متفاوتی از جامعه مهندسی شامل فارغ التحصیلان جدید رشته مهندسی ونیز پیشکسوتان مهندسی عضو این انجمن هستند،قطعا انجمن راه وساختمان می تواند یک پایگاه بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط بین مهندسان باشد به طوری که مهندسان جوان از طریق این انجمن قادر خواهند بود که معلومات و دانش خود را به روز کنند.

امدادی تاکید کرد: به عنوان مثال درشرایط حاضر همچنان که شاهد هستیم بسیاری از مهندسان بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه وارد بازار کارمی شوند وهیچ مرکزی برای به روز کردن دانش آنها وجود ندارد.این درحالی است که چنانچه انجمن های علمی بتوانند با قوت به فعالیت های علمی خود ادامه دهند می توانند از مرکزیت بسیار خوبی برای به روز کردن دانش مهندسی مهندسان برخوردار باشند.

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی ;راه وساختمان ایران با اشاره به ظرفیت و پتانسیل علمی انجمن راه وساختمان گفت: به عنوان مثال درانجمن راه وساختمان افراد نخبه و چهره های جهانی عضو هستند که حتی کشورهایی نظیر آمریکا از ظرفیت آنها در پروژه های مهم بهره می گیرند.دراین شرایط چنانچه انجمن راه وساختمان از بودجه های کافی برخوردار باشد وازسوی دستگاه های حاکمیتی مورد حمایت قرار گیرد،این امکان فراهم می شود که ازدانش این نوع افراد استفاده کرد و یا حتی با اتکا به آنها همایشهای بین المللی مهندسی برگزارکرد.

وی گفت: اما درشرایط موجود متاسفانه چنین فرصتی فراهم نیست واین مساله تهدیدی برای جامعه مهندسی کشور است .دراین شرایط انتظار منطقی این است که وزارت علوم از انجمن های علمی حمایتهای لازم را داشته باشد چرا که حمایت از انجمن های علمی درواقع حمایت از دانش و تقویت علم است.

وی درپاسخ به این سوال که با توجه به فعالیت برخی از تشکل های صنفی مهندسی آیا فعالیت این انجمن ها موازی نیست ؟ گفت: این ذهنیت نادرست است چراکه انجمن های صنفی مرتبط با حوزه ساختمان بیشتر مسائل صنفی خود را دنبال می کنند و جایگاه علمی ندارند این درحالی است که انجمن های علمی کارکرد دیگری دارند وبیشتر دغدغه های علمی دارند.به عنوان مثال سالیان سال است که درحوزه مهندسی سمینار یا همایش علمی مطلوبی برگزارنشده است واگر به کارنامه تشکلها دراین زمینه نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که ازاین نظر فقط انجمن بتن است که سالی یکبار یک همایش علمی درمهرماه برگزار می کند.

امدادی ادامه داد: این درحالی است که برگزاری این همایش ها نقش بسیار موثری در استفاده از دانش روز مهندسی ونیز تبادل اطلاعات بین صاحبان این حرفه دارد.دراین بین به عنوان مثال با وجود وقوع زلزله های مکرر درتمام این سنوات ،انجمن مهندسی زلزله توانسته است طی این چند سال فقط یک همایش برگزار کند که این مساله به شدت مایه تاسف است.

وی گفت: براساس تحقیقی که اخیرا ازسوی یکی از محققان زلزله صورت گرفته ،درصورتی که زلزله متوسطی با بزرگای ۵/۵ ریشتر در تهران رخ دهد و ساختمانهای نامقاوم در برابرزلزله آسیب ببنند،فقط دوسال زمان لازم است که آواربرداری این واحدها اجرایی شود که به این مساله باید هزینه و زمان لازم برای بازسازی این واحدها را نیز باید افزود. این مسائل بیانگر آن است که ارتقای سطح دانش مهندسی و به روزآوری آن امری حیاتی است که پاشنه آشیل این امر در تقویت تشکل های علمی نهفته است.

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی راه وساختمان ایران خاطرنشان ساخت: با این اوصاف لازم است که دولت از جایگاه حاکمیتی به این مساله ورود پیدا کند و با حمایت از انجمن های علمی مهندسی عملا شرایطی را فراهم کند که با تقویت پتانسیل علمی این نوع تشکلها باعث به روز شدن دانش مهندسی شود که خروجی این فرآیند درنهایت سبب ساخت ساختمانهای مقاوم دربرابرزلزله و دریک کلام بهره گیری از ظرفیتهای روز علمی درساخت واحدهای مسکونی خواهد بود.

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا