احداث خط آهن سریعالسیر ارومیه- تبریز توسط بخشخصوصی
استاندار آذربایجان غربی با اعلام تصویب احداث خطآهن سریع السیر ارومیه – تبریز توسط سرمایهگذار خصوصی در ستادملی بازآفرینی شهری گفت: تکمیل خطآهن قدیمی ارومیه- تبریز که از شهرهای میاندوآب و نقده میگذرد و همچنین توانمندسازی حاشیه نشینان در دستور کار قرار دارد.
قربانعلی سعادت قرهباغ درباره اهداف تشکیل ستاد بازآفرینی شهری در استان آذربایجانغربی و نقشی
که این ستاد در کاهش مشکلات بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی دارد
گفت: بازآفرینی شهری یکی از ابزارهای صحیح اداره شهرها به ویژهبرای ساماندهی
به بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی است. استان آذربایجانغربی اوایل
انقلاب به دلیل مرزیبودن و همجواری با کشورهای عراق و ترکیه ناملایماتی را متحمل
شد اما در حالحاضر شرایط به نحوی است که استان به ثبات نسبی و پایداری رسیده است
به همینخاطر نیز باید در زمینه ساماندهی، بازآفرینی و توانمندسازی آنها اقدامات
جدی انجام دهیم.
استاندار آذربایجان غربی افزود: در زمینه بازآفرینی، ساماندهی و
توانمندسازی سکونتگاههای استان آذربایجان غربی اقداماتی آغازشده است و
ستاد ملی بازآفرینی شهری در وزارت راه و شهرسازی همکاری بسیار خوبی با استان داشته
است تا از این طریقدر سطح استان اقدامات قابل توجه و درخوری انجام گیرد.
وی در تشریح مصوباتی که در نشست مسئولان استانی آذربایجانغربی با
عباس آخوندی رئیس ستادملی بازآفرینی شهری انجام گرفت گفت: تکمیل خط آهن نیمهکاره
ارومیه – تبریز در مسیرهای میاندوآب- مهاباد- نقده- ارومیه در دستور کار ستاد
بازآفرینی استان آذربایجانغربی قرار گرفت. این خطآهن هم اکنون در دست اجراست و
از مسیر میاندوآب- مهاباد تا نقده رسیده است و از نقده به ارومیه خواهد رسید. اما
به علت محدودیتهای مالی پیشرفت این خط آهن به کندی جریان دارد. در جلسهای که با
وزیر راه و شهرسازی برگزار شد آغاز احداث خطآهن سریع السیر ارومیه- تبریز با عبور
از میاندوآب و از میانگذر دریاچه ارومیه با هدف تحول اقتصادی و جمعیتی شهر ارومیه
و تبریز مطرح و مصوب شد.
سعادت ادامه داد: احداث خطآهن سریعالسیر ارومیه- تبریز توسط سرمایه
گذار خصوصی انجام میشود. همچنین بهسازی بافتها و سکونتگاههای غیررسمی شهرهای
مختلف آذربایجان غربی نیز از دیگر مصوباتی بود که در نشست اخیر به تصویب رسید.
پیگیری جدی خواهیم کرد تا حاشیهنشینهای استان در بافتهای فرسوده توانمند شده و
از خدمات دولتی بهرهمند شوند.
این مسئول دربارهوضعیت شبکههای حمل و نقل درونشهری و برونشهری
گفت: وضعیت راهها و شبکههای حمل و نقل روستایی و شهرهای جدیدی که در استان ایجاد
شده است مناسب نیستند و این مسئله باعث شده تا عده زیادی از ساکنان به شهرهای
بزرگ استان و یا خارج از استان مهاجرت کنند. به همین خاطر نیز تدوین نظام و سیستم
یکپارچه حمل و نقل یکی دیگر از کارهایی است که باید در سطح استان انجام گیرد که
رئیس ستاد بازآفرینی نیز بر اجرای آن تاکید دارد.
وی همچنین مزیتهای یکپارچه شدن نظام حمل و نقل را اقتصادی
و معیشتی بودن آن عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد تا این مسئله هرچه زودتر در
استان اجرایی شود.