مسکن و ساختمان

آخوندی خبر داد:

آغاز اجرای آزادراه تبریز-مرند- بازرگان با دستور رئیس جمهور/ سرمایه‌گذاری خارجی برای اولین بار در یک پروژه آزادراهی کشور

عملیات اجرایی آزادراه تبریز- مرند-بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

عملیات مطالعاتی-اجرایی پروژه آزادراه ۲۵۳ کیلومتری تبریز- مرند-
بازرگان امروز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس و
با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

عباس
آخوندی در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه در گفتگویی که از طریق ویدئو کنفرانس با
رئیس جمهور داشت گفت: آزاد راه تبریز- مرند- بازرگان که نخستین آزاد راهی است که
توسط سرمایه گذار خارجی در کشور اجرا می شود از نظر ترافیک بین المللی و موقعیتی
که در کریدور شرقی- غربی (جاده ابریشم)، مسیر آسیا- اروپا و شبکه های بزرگراهی
آسیا دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: زمان بهره برداری از این پروژه از سال ۹۶ به صورت تدریجی
آغاز خواهد شد. آزادراه تهران- تبریز- مرند بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر، به عرض
حدود ۳۳ متر، سه باند رفت و سه باند برگشت احداث می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در بخش ترافیک بین‌المللی با توجه به
همسایگی سه کشور آذربایجان، ارمنستان و ترکیه در حوزه تاثیر آن و همچنین در مسیر
ترانزیت حمل و نقل آسیای‌شرقی و مرکزی به اروپا و بالعکس، پایانه مرزی بازرگان را
به عنوان مهمترین پایانه جاده‌ای کشور تعریف می‌کنند.

وی ادامه داد: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان بخشی از آزادراه
تهران-بازرگان٬ کوتاه‌ترین مسیر جهت اتصال پایتخت کشور به مرز بازرگان است. از
جمله اهداف مهم این طرح، احداث بخشی از آزادراه سراسری کریدور بین المللی شرق-غرب
و شبکه بزرگراهی آسیا، کاهش مصرف سوخت، تکمیل شبکه ترانزیتی کشور و اتصال آن به
مرز کشور ترکیه و کشورهای اروپایی، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش تولید
گازهای گلخانه ای است.

آخوندی اظهار کرد: سرمایه‌گذار آزادراه تبریز-مرند-بازرگان شرکت برگید
ترکیه و کارفرمای این پروژه نیز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است؛
۳۵ درصد از منابع مالی این آزادراه و همچنین پرداخت هزینه‌های استملاک اراضی توسط
دولت و ۶۵ درصد منابع مالی نیز از سوی طرف مشارکت‌کننده در سرمایه‌گذاری تامین می‌شود.
ضمن اینکه طراحی، ساخت، بهره برداری و انتقال از تعهدات طرف مشارکت است و دوران
مشارکت ۲۳ سال تعیین شده است. بطوریکه مدت مطالعات و اجرای پروژه پنج سال و زمان
بازگشت سرمایه تأمین‌کننده مالی پروژه ۱۸ سال خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بر اساس بررسی های انجام شده تردد
روزانه برای خودروهای سواری در محور تبریز- مرند-بازرگان در سال ۱۳۹۸ هفده هزار
خودروی سواری، و برای محور مرند- بازرگان ۶ هزار و۸۰۰ خوردو پیش بینی شده است.
همچنین میزان تردد روزانه برای خودروهای سواری در محور تبریز- مرند در سال ۱۴۰۸،
۲۰ هزار خودرو و در محور مرند- بازرگان در همان سال تردد ۱۲ هزار خودرو پیش‌بینی
شده است؛ همچنین این میزان تردد روزانه در سال ۱۴۱۸ برای محور تبریز- مرند، ۲۳
هزار خودروی سواری و برای محور مرند- بازرگان، ۲۰ هزار خودروی سواری برآورد شده
است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا