مسکن و ساختمان

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با صما:

ساخت و ساز در بافت فرسوده ناجی بازار مسکن است

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران که از زمان کلید خوردن طرح مسکن مهر، نزدیک‌ترین فعال بخش خصوصی در تعامل با سکان‌دار وزارت راه و شهرسازی بوده، با ارزیابی اوضاع صنعتی‌سازی مسکن براین باور است که باتوجه به حجم اعظم بافت‌های فرسوده و درنظرگرفتن توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری دراین بافت‌ها، چشم‌انداز بازار مسکن مطلوب است.

ایرج رهبر، بااشاره به اینکه بسترهای اجرای صنعتی‌سازی از طریق اجرای طرح مسکن مهر فراهم شده است در گفتگو با شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما) اعلام کرد: خوشبختانه مسکن مهر به عاملی تبدیل شد که انبوه‌سازان توانستند دانش خود را در امر صنعتی‌سازی ساختمان، تکمیل و مهارت‌های فنی لازم را کسب کنند اما بین دانش صنعتی‌سازی ساختمان و مهارت‌های فنی، حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که تکنیسین و کارگر فنی ماهر است.

وی ادامه داد: با توجه به اراده دولت درباره نهادینه‌کردن صنعتی‌سازی لازم است همبستگی و زنجیره‌ای محکم ایجاد شود تا مانع از گسیختن این فرآیند شویم.

رئیس هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان کشور به قوانین فرادستی موجود درباره اجرای صنعتی‌سازی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه برای عملیاتی کردن این مهم از نظر قانونی هیچ مشکلی نداریم اما گاهی دیده شده، لایحه‌های پیشنهادی به مجلس، همراه اهداف و منافع سودجویانه است که این امر باعث می‌شود صنعتی‌سازی از اهداف اصلی خود منحرف شود. بنابراین مسوولان باید با رصد کردن لوایح، مانع از بروز این اتفاق شوند.

رهبر لایحه اصلاح قانون مالیاتی را از جمله این موارد دانست و گفت: این لایحه تمام مشوق‌های پیشین که برای ترویج صنعتی‌سازی مدنظر قرارگرفته بود را از بین می‌برد که درنهایت باعث می‌شود دستاوردهای دولت در امر صنعتی‌سازی با چالش مواجه شود.

وی افرادی را که با هدف کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی، بدون درنظر گرفتن سایر مسائل صرفا دنبال تصویب لایحه اصلاح قانون مالیاتی هستند، ازجمله افرادی توصیف کرد که نگاه تک بعدی دارند و به مسائل از جنبه کلان نمی‌نگرند.

رهبر خطاب به مسوولان گفت: سوال این است که اگر فقط به سخت گیرهای مالیاتی اکتفا کنیم آیا سرمایه‌هائی بخش مسکن، به سایر بازارها کوچ نخواهد کرد؟

رئیس انجمن انبوه‌سازان فرار سرمایه‌ها از بخش مسکن به سایر بازارها را باعث کاهش تولید و انباشت تقاضای مسکن دانست که به گران شدن کالا می‌انجامد. وی گفت: این درحالی است که براساس اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف به تامین مسکن برای آحاد مردم است.

این فعال بخش خصوصی درباره نگرانی‌های مطرح شده درباره ادامه مسکن مهر و ترویج صنعتی‌سازی پس از دولت دهم،گفت: با توجه به موفقیت‌های مسکن مهر، بعید به نظر می‌رسد دولت بعدی این پروژه را ادامه ندهد اما ممکن است روش‌های اجرای کار تغییر کند. به عنوان مثال در دولت فعلی تولید مسکن در قالب‌های مختلف شامل نوسازی بافت‌های فرسوده، مسکن مهر خودمالکی و ۹۹ ساله، دنبال می‌شود و دولت بعدی با انتخاب هریک از این شیوه‌ها، تولید مسکن را با روش مد نظر خود دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: براساس آنچه دولت عنوان کرده است، در کشور ما نزدیک به ۶۵ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد. بنابراین زمینه کاری زیادی در تولید مسکن وجود دارد و باتوجه به تورم تقاضا، دولت و بخش خصوصی چاره‌ای جز تمرکز برای افزایش تولید مسکن نخواهند داشت.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران خاطرنشان کرد: پیش‌تر مجلس، دولت را ملزم کرده تا یک دهم از تسهیلات مسکن به بافت‌های فرسوده تخصیص یابد که متاسفانه این مهم عملیاتی نشد. بنابراین با توجه به بسترهای قانونی برای ورود انبوه‌سازان به این امر و نیز توجیه اقتصادی فعالیت در این زمینه، درسال‌های آتی جذب سرمایه که به افزایش تولید مسکن منجر خواهد شد، در بافت‌های فرسوده روند فزآینده‌ای خواهد داشت.

وی گفت : براین اساس برخلاف برخی گمانه‌پردازیها، آینده مسکن بسیار روشن است و نباید دغدغه‌ای دراین زمینه وجود داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا