مسکن و ساختمان

راهکار آسفالتی‌ها برای دسترسی به قیر ارزان

تولیدکنندگان آسفالت در واکنش به رد طرحی که کمیسیون عمران مجلس برای تامین سریع و ارزان قیر به صحن مجلس ارائه کرده بود، از وزارت راه‌وشهرسازی خواستند رایزنی با دولت برای تحول اساسی در سیستم توزیع درست ماده‌اولیه آسفالت را آغاز کند.

دو هفته پیش کمیسیون عمران طرحی برای تصویب به صحن مجلس برد که براساس آن وزارت نفت موظف می‌شد قیر مورد نیاز پروژه‌های عمرانی وزارت راه‌وشهرسازی و همچنین شهرداری‌ها را از محل فروش نفت به‌صورت تعهدی در اختیار پیمانکاران و تولیدکنندگان آسفالت قرار دهد و در مقابل، وزارت راه‌وشهرسازی از محل منابع مالی پروژه‌ها، هزینه قیر را به وزارت نفت پرداخت کند.
اکنون در پی مخالفت مجلس با این طرح، انجمن تولیدکنندگان آسفالت با ارائه سه راهکار به دولت خواستار اصلاح امور عرضه و فروش قیر در بورس شده و درخواست کرده بازار دلالی قیر که قیمت فروش از کارخانه‌های قیرسازی به آسفالتی‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد را حذف کند.
در این پیشنهاد تاکید شده است: عرضه قیر در بورس از حالت یکبار در ۲۰ روز که بدون اطلاع قبلی مصرف‌کنندگان واقعی قیر انجام می‌شود به حداقل ۴ بار در هفته افزایش پیدا کند و حجم عرضه آن نیز زیاد شود. همچنین هنگام عرضه قیر در بورس، فقط دارندگان پروانه فعالیت در حوزه تولید آسفالت و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی دارای قرارداد معتبر با دولت یا شهرداری و مصرف‌کنندگان اصلی این ماده نفتی اجازه خرید داشته باشند نه اینکه دلال‌ها و واسطه‌ها با خرید آن، محموله‌های قیر را تنی ۱۵۰ هزار تومان گران‌تر به مصرف‌کنندگان واقعی بفروشند.
راهکار سوم آسفالتی‌ها فروش تعهدی و اعتباری قیر است تا آنها در ازای فروش تعهدی آسفالت به پروژه‌های عمرانی بتوانند هزینه خرید قیر را نیز به موقع دریافت و پرداخت کنند. رییس انجمن آسفالت تهران و البرز در این پیشنهاد تاکید کرده است: در بورس بعد از چندین روز ناگهان به مقدار ۵ تا ۱۰ هزار تن قیر عرضه می‌شود و افراد حقیقی یا حقوقی به هر میزان که بخواهند می توانند قیر عرضه شده را خریداری کنند، از آنجایی‌که مصرف‌کننده عمده قیر در داخل کشور کارخانه‌های آسفالت هستند و برای این واحدهای تولیدی از طرف بورس و شرکت فروشنده قیر هیچگونه اولویت و تسهیلاتی برای خرید قیر درنظر گرفته نشده، بنابراین، خرید مواد اولیه این کارخانه‌ها نسبت به دلالان و واسطه ها در حد فوق العاده پایینی قرار می گیرد. لذا اگر بورس تولید‌کننده‌های قیر را ملزم کند همه روزه به‌صورت مداوم قیر تولیدی روزانه را در تالار عرضه کند و فقط به مصرف‌کنندگان واقعی بفروشد، در آینده نزدیک بساط دلال‌گری برچیده می‌شود.

سیدجلیل طباطبایی تاکید کرد: با توجه به صادرات و قاچاق قیر پیشنهاد می‌شود عرضه و فروش قیر به کارخانه‌های آسفالت با نظارت انجمن آسفالت باشد و در عین حال این انجمن تعهد می‌دهد قاچاق قیر به خارج از کشور بطور کامل محدود شود. وی همچنین با بیان اینکه خریداران آسفالت پول کارخانه‌ها را سه تاشش ماه بعد پرداخت می‌کنند، از تولیدکنندگان قیر خواست این محصول را برای فروش به تولیدکننده‌های آسفالت دارای پروانه‌های بهره‌برداری نیز به‌صورت اعتباری با اخذ اسناد معتبر عرضه کنند

وی اظهار امیدواری کرد: تولیدکنندگان آسفالت بتوانند به کمک تولیدکنندگان قیر و سازمان بورس کالا، نسبت به تامین به موقع آسفالت برای پروژه‌های عمرانی اکنون به مساحت زیادی نیمه‌تمام باقی مانده یا پیشرفت آنها به کندی صورت می‌پذیرد، اقدام کنند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا