مسکن و ساختمان

مشکلات حل میشود

طی روزها و هفته های اخیر به ویژه از زمانیکه قیمت دلار با نوساناتی روبرو شد، سایر کالاها به ویژه کالاهائی که در حوزه ساخت و ساز، مورد نیاز پیمانکاران و انبوه سازان است، با فزایش قیمت نسبتا قابل توجه مواجه شد.

;*نبی ا… احمدی

بعد از آن رسانه ها بر این خط خبری قرار گرفتند تا موضوعات مربوط به پیمانکاران را منعکس نمایند. در مصاحبه ها و اخباری که مربوط به این حوزه است، گاهی دیده می شد انبوه سازان و پیمانکاران از رها شدن کار گله دارند واین موضوع را مطرح می کنند که دولت آنها را رها کرده است. این موضوع ممکن است برای فعالان صنعت ساختمان که منتظرند امور با سرعت مورد نظر آنها پیش رود، با گلایه همراه باشد اما مطابق گفته های وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دولت مصمم است وضعیت پیش رو را به نحو مطلوبی حل و فصل نماید تا بتواند شراطی را فراهم کند که پیمانکاران و انبوه سازان پروژه های نیمه تمام را به اتمام برسانند و وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

قابل ذکر است موضوع مطرح شده و گرانی مصالح ساختمانی و احتمالا تعطیلی پروژه، موضوعی است که به دولت و پیمانکاران مربوط است و به صاحبان مسکن مهر، مرتبط نمی شود و آنها نباید تاوان این وضعیت را بدهند که برداشت ما از فعالیت های دولت نیز همین است.

به هر روی اصل موضوع این است که پیمانکاران در قراردادهای منعقده، برای نوسانات قیمتی، پیش بینی درستی انجام نداده اند و همین موضوع باعث شده ادامه کار آنها دچار اشکال شود. مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون تخصصی عمران این اوضاع را در نظر دارد و به این دلیل که فعالیت های مثبت دولت را مشاهده می کند، ضمن تعامل با دولت و اعلام همکاری در موارد مورد نیاز، بنا بر دخالت در امور ندارد. باید یادآوری کرد فعالیت مستقل کمیسیون عمران یا مجلس شورای اسلامی زمانی مطرح می شود که مسوولان دولتی، اهتمامی برای حل مشکلات نداشته باشند که در این مورد، صدق نمی کند.

در بخش دیگر بحث قابل توجه این است که در موضوع اخیر، آنچه به طور مشخص اتفاق افتاده، افزایش قیمت مصالح ساختمانی است که پیمانکاران و انبوه سازان مدعی هستند با این شرایط ادامه کار ممکن نیست بنابراین اگر قرار است برنامه ای برای حل موضوع در نظر گرفته شود، این برنامه نیازمند بودجه است که در چنین مواردی مجلس نمی تواند با ارائه طرح، مشکل را سامان دهد زیرا طرح های ارائه شده از طرف مجلس، نباید بار مالی برای دولت داشته باشد. برنامه هائی که دارای بار مالی است باید در یک لایحه توسط دولت به مجلس ارائه شود که در این صورت کمیسیون عمران آمادگی دارد موضوع را به صورت کارشناسی، پیگیری نماید.

به هر روی ;بحث مورد تاکید در این مجال اندک، تبیین این مطلب است که فعالان صنعت ساختمان نباید گمان کنند کار رها شده است زیرا دولت مصمم است مشکلات این حوزه را رفع نماید و مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون عمران هم اوضاع را رصد می نماید. بنابراین هم تولیدکنندگان و پیمانکاران و هم صاحبان مسکن مهر باید بر این نکته توجه کنند که مسوولان قوه مقننه و مجریه در تعامل سازنده برای حل مشکلات این حوزه، فعال هستند. ;

*نماینده مردم محترم دارابو زرین دشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا