استودیو صما

عباس گلوی ،سازنده برجسته تهران

روند بوروکراتیک ساخت وسازنفس گیر است

عباس گلوی از سازندگان برجسته منطقه یک در چهاردهمین اجلاس سازندگان و طراحان بیان کرد: در حال حاضر سازندگان با چالش های زیادی سروکار دارند از یک سو فرایند های زمان بر و فرساینده اخذ مجوزهای ساخت است و از دیگر سو بی ثباتی بازار. مهمترین مشکلی که وجود دارد و تمامی سازندگان در رابطه با آن متفق القول هستند؛ زمان بسیار طولانی صدور پروانه است که یک چالش جدی برای ما ایجاد کرده و روند بوروکراتیک آن گاهی نفسگیر است.

البته موضوع به همین مورد خلاصه نمیشود و علاوه بر آن قوانین دست و پاگیر زیاد دیگری نیز در شهرداری تهران وجود دارد که ما با آن دست به گریبانیم. متاسفانه با وجود اینکه تلاش هایی صورت گرفت تا با الگوبرداری از کشورهای منطقه، فعالیت های بوروکراتیک شهرداری به سمت سیستمی شدن برود، اما در عمل به جای این که شاهد کوتاه تر شدن فرآیند ها باشیم، میبینیم که پروسه آن طولانی تر شده و متاسفانه روز به روز شاهد پیچیدگی بیشتر و بدتر شدن وضعیت هستیم.

همچنین به دلیل تورم افسار گسیخته ای که در ایران حاکم است، بعضاً سازندگان ناچار به استفاده از مصالح بی کیفیت می گردند و این عدم کیفیت و اصطلاحا غیر استاندارد بودن متریا لها در حین ساخت، میتواند منجر به مسائل و اتفاقات جبران ناپذیری شود و این امر یک ساختمان بی کیفیت با طول عمر پایین را تحویل خریدار خواهد داد .

اما خط قرمز ما رعایت اصول و استانداردهاست . اعتقاد داریم، وقتی ساختمانی ساخته میشود به منزله ثروت یک کشور است ، نه ثروتی برای سازنده و یا مالک آن ، بلکه فراتر از همه اینها ، یک ساختمان ثروتی ملی است در واقع این ساختمان ها بین نسل های مختلفی دست به دست میشوند و مورد استفاده قرار م یگیرد، بنابراین یک ساختمان را می توان ثروتی ملی که بین نس لها در گردش است، تلقی کرد و ما بر این امر اعتقاد داریم که رعایت استانداردها جزو باید هاست و با رعایت آن حتی می توان عمر این ساختمان ها را بیش از صد سال تصور کرد. یک ساختمان وقتی که ساخته میشود مانند قطاری است که در داخل ریل قرار میگیرد تا به حرکت درآید و در این حرکت ممکن است که بعضی از قسمتها درست عمل نکنند ، پس حتماً باید گروهی همواره بر طرز کار تمامی قسمتها نظارت و رسیدگی داشته باشد تا این قطار از حرکت نیفتد و به مسیر خود ادامه دهد.

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. اگر مسئولیت ساختمون رو ایشون خودشون مادام العمر پس از بهره برداری بدن،در حدی که پس از فوتشون،وراثشونم ادامه اون تعهد رو بر دوش بکشن،ببینم بازم همین حرف رو بابت تعرفه ها میزنن؟
    اگر برخی ناظرین کم کاری در حضورشون سر پروژه دارن،برخی سازندگان هم بساز بنداز هستن و سودهای کلان غیرمنصفانه دریافت میکنن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا