مسکن و ساختمان

عطائی؛ مدیرعامل «مهر ایرانیان» در گفتگو با "صما"عنوان کرد:

در فضای روانی، فعالیت اقتصادی توجیهی ندارد

وضعیت الان به گونه‌‌ای است که هر ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار با افزایش قیمت‌ها روبرو هستیم به همین دلیل قیمت محصولات ما نمی‌تواند ثابت بماند و از این حیث دچار ضرر می‌شویم.

;

بابک عطائی، مدیرعامل شرکت “مهر ایرانیان” در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما) با شرح تاثیر نوسانات دلار بر فعالیت‌های تولیدی، راه‌حل برون‌رفت از وضعیت نابسامان اقتصادی برای تولیدکنندگان را پرداخت وام‌های آسان و سهل‌الوصول دانست و تلاش دولت برای بازگرداندن ثبات و امنیت به اقتصاد کشور را خواستار شد. مدیریت هوشمندانه به جای مدیریت سنتی از جمله مواردی است که عطائی بر آن تاکید کرد.

وی که در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار صما شرکت کرده بود، گفت: نوسان قیمت ارز نه تنها نابسامنی قیمت مواد اولیه را دربر داشته بلکه بر قیمت تمام لوازم مصرفی و هزینه‌های جاری، تاثیر گذاشته است به همین دلیل علی رغم اینکه افزایش حقوق نیروی انسانی، ابتدای هر سال مشخص می‌شود، کارگران به دلیل افزایش هزینه‌های جاری زندگی، حقوق بالاتری مطالبه می‌کنند.

عطائی به معضلات پیش روی شرکت مهر ایرانیان پرداخت و افزود: در این مدت ما با مدیران بخش‌های دیگر رایزنی و هر طور محاسبه کردیم، ادامه این فعالیت و سرمایه‌گذاری را به صرفه ندیدیم.

مدیرعامل «مهر ایرانیان» ادامه داد: کارخانه ما در شهر صنعتی ساوه است و بخش زیادی از کارگاه‌ها و کارخانجات ساوه با مشکل روبرو هستند که مهمترین مشکل ما در حال‌حاضر سرمایه در گردش است و همین عامل سبب می شود نقدینگی به مجموعه برنگردد.

عطائی به ذکر نمونه‌ای از اختلاف در قراردادها پرداخت و گفت: یکی از شرکت‌های طرف قرارداد ما، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن است که به خاطر وضعیت پیش آمده، با آنها هم دچار مشکل شده‌ایم. ما به این دلیل که نقدینگی کافی نداریم، در تهیه مواد اولیه نیز به مشکل برخورده‌ایم. اگر وضعیت به همین صورت باشد نهایتا می‌توانیم تا ۶ ماه آینده فعالیت‌ها را ادامه دهیم. ;وی ادامه داد: وضعیت الان به گونه‌‌ای است که هر ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار با افزایش قیمت‌ها روبرو هستیم به همین دلیل قیمت محصولات ما نمی‌تواند ثابت بماند و از این حیث دچار ضرر می‌شویم.

وی درباره راهکار خروج از این بحران گفت: مشکل شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها خارجی است خیلی بیشتر از ما است و آنها کاملا به صورت غیر فعال و تعطیل درآمده‌اند و بحثی هم در آن نیست اما ما به عنوان تولیدکنندگانی که مواد اولیه آنها داخلی است، معضل سرمایه در گردش داریم بنابراین دولت باید در این زمینه راه‌حل مناسب ارائه دهد. بانک‌ها باید به این شرکت‌ها وام بدهند اما متاسفانه آنها علاقه‌ایی ندارند که پولهایشان را وارد این بحران کنند و می‌ترسند که شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها نتوانند این پول را به آنها برگردانند و ترجیح می‌دهند که پول خود را جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند به همین دلیل است که بانک‌ها در این مقطع با بخش خصوصی همکاری نمی‌کنند و اگر هم وام بدهند چنان ضوابط سختی تعیین کرده‌اند که بیشتر اوقات تهیه آن برای وام‌گیرنده محال و غیرممکن است.

عطائی با آوردن مثالی ادامه داد: به عنوان نمونه برای وام ۵۰۰ میلیون تومانی، سند ملکی به ارزش ۷۰۰ میلیون می‌خواهند و علاوه بر آن سفته و چک تضمین هم طلب می‌نمایند. این مقررات چنان سخت است که تولیدکنندگان با توجه به وضعیت مبهم فعلی، از خیر گرفتن وام می‌گذرند.

این تولیدکننده گفت: ما برای برون‌رفت از این بحران در مجموعه خودمان، سیاست‌های انقباض مالی را اجرا می‌کنیم به همین دلیل در اولین مرحله سراغ تعدیل نیرو رفته‌ایم و از این موضوع بسیار ناراحت هستیم زیرا غیر اینکه کارگران به این کار نیاز دارند، ما هم برای آموزش آنها سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌ایم و حالا که وقت بهره‌برداری رسیده، باید عذر آنها را بخواهیم.

مدیرعامل شرکت مهر ایرانیان تاکید کرد: باید آرامش و اطمینان به بخش اقتصاد برگردد و این وظیفه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان است که آرامش را به اقتصاد کشور برگردانند، چون در بخش اقتصاد به‌ویژه بخش مسکن، آرامش و ثبات بزرگترین سرمایه یک سرمایه‌گذار است و اگر آرامش نباشد، فعالیت اقتصادی هم هیچ توجیهی ندارد.

وی در ادامه مسکن مهر را نمونه بارز رکود ناشی از بی‌ثباتی عنوان کرد و گفت: اکثر قراردادهای عمده ما با مسکن مهر است که آثار رکود و بی‌پولی در پروژه‌های آن نمایان است. در حال حاضر کم ترین فعالیت را دارند و در بخش‌هایی که باید ۵۰۰ نفر فعال باشد، بخاطر رکود، تورم و ضعف اقتصادی مسکن، ناچارا با ۲۰ نفر کار می‌کنند و با چنین اوضاعی این پروژه به زودی و در زمان مقرر خود به پایان نخواهد رسید و مسوولان نمی‌تواند به تعهدات خود در قبال پیمانکاران عمل کند.

مدیرعامل «مهر ایرانیان» در ادامه افزود: ‌نقش مدیریت‌های هوشمندانه در چنین بحران‌هایی بسیار موثر است،‌ مدیرانی که با کمک مشاوران خبره و کارآزموده و اطلاعات مدیریتی بالا مسائل را هدایت می‌کنند، در دوره بحران بسیار تاثیرگذار هستند. باید به دور از حساسیت بی مورد بدانیم اقتصادمان در حالت بحران قرار دارد و در اقتصاد که نشانه‌های بحران در آن پیدا می‌شود، باید مدیریت بحران اجرا شود. به موازات ین موضوع، شرکت‌های خصوصی نیز باید مدیریت سنتی را کنار بگذارند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب‌تر در این دوره، باید با نگرش علمی به مدیریت بپردازند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا