مسکن و ساختمان

مسکن ویژه، پول ویژه می‌‌خواهد

پس از کلی بحث و بررسی، طرحی به نام “مسکن مهر تهران” که علاقه زیادی برای ویژه نامیدن آن وجود دارد، به مرحله اجرا نزدیک شد. پس از حرف و حدیث‌‌های فراوان، بالاخره چندی پیش، اعلام شد متقاضیان می‌‌توانند ثبت نام نمایند اما وقتی شرایط برای ثبت نام اعلام شد، بسیاری فهمیدند باید قید این نوع خانه‌‌دار شدن را بزنند زیرا مسکن ویژه، پول ویژه می‌خواهد.

;

گروه گزارش_عظیمی: درست زمانیکه قیمت مسکن بر شیب صعودی قرار گرفت و نمودار نیمچه خمار قیمت مسکن، هشیار و بر فراز آسمان بلند شد، تازه دولتمردان در وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدند که داد و فغان کارشناسان درباره بی تاثیری یا کم‌‌تاثیری مسکن مهر در بازار مسکن، ریشه در واقعیات اقتصادی داشته و ربطی به گروه‌‌های سیاسی که به قول آقای وزیر، درصد بودند دستاوردهای دولت را بر باد فنا دهند، ندارد؛ هر چند ممکن است در این میان، دلالان، سوداگران و حتی نیروهای سیاسی که دوست داشتند دولت به زمین بخورد نیز، با این تحلیل‌‌ها همراه شده و همان حرف‌‌ها یعنی کم‌‌تاثیری مسکن مهر بر کنترل قیمت مسکن را تکرار کرده باشند.

وقتی دولتمردان در وزارت راه و شهرسازی و علی‌‌نیکزاد که نگارنده او را “بولدزر دولت” نام نهاده، دریافتند تحلیل‌‌های اقتصادی به صواب نزدیک است، تصمیم گرفتند راهکارهای عنوان شده از سوی کارشناسان را (که هر کس سعی دارد آن را به نام خود ثبت کند)، اجرا نماید. مسوولان در وزارت راه و شهرسازی نیز به این نتیجه رسیده بودند که اگر بتوانند در داخل شهر، واحدهائی به همان ارزانی مسکن مهر، ساخته و به مردم تحویل دهند، می‌‌توانند بازار مسکن را تا حد بسیار مناسبی کنترل و به تمکین وادارند!

پس از کلی بحث و بررسی، طرحی به نام “مسکن مهر تهران” که علاقه زیادی برای ویژه نامیدن آن وجود دارد، به مرحله اجرا نزدیک شد. پس از حرف و حدیث‌‌های فراوان، بالاخره چندی پیش، اعلام شد متقاضیان می‌‌توانند ثبت نام نمایند اما وقتی شرایط برای ثبت نام اعلام شد، بسیاری فهمیدند باید قید این نوع خانه‌‌دار شدن را بزنند زیرا مسکن ویژه، پول ویژه می‌خواهد.

حالا، مسوولان مانده اند و متقاضیانی که بیش از دو هزار نفر نیستند و با شرایطی که اعلام شده به نظر می‌‌رسد مسکن مورد نظر برای اقشار ویژه‌‌ای در نظر گرفته شده که قطعا قشر متوسط جامعه نیستند! زیرا بعید است قشر متوسط بتواند هر سه ماه در چهار یا پنج نوبت، جمعا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بپردازد و بعد از تحویل هم هر ماه، یک میلیون تومان، قسط بدهد. این موضوع از تعداد ثبت نام کنندگان در این طرح که در ابتدای امر با کلی تعریف و تمجید مسوولان روبرو شده بود چنانکه تصور می‌‌شد کشف جدیدی اتفاق افتاده، سرانجام مشخصی دارد!

استقبال ناچیز

تقی رضایی رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران در یکی از مصاحبه‌‌هایش، از تعداد ثبت نام کنندگان، آماری ارائه کرد و تعداد افرادی را که به قول او با اسم‌نویسی در بانک‌مسکن مبلغ اولیه ۲۰ میلیون تومان را پرداخت کردند حدود دوهزار و هفتصد نفر اعلام کرد.

همان زمان تقی رضایی که تصور می‌‌کرد مردم برای ثبت نام در این طرح که در بوق و کرنا شده بود، دست و پا می‌‌شکنند، هر چند روز یک بار شرایط تعیین می‌‌کرد. ; وی در گفتگوئی با خبرنگار مهر، درباره شرط مالکیت بعد از سال ۸۴ گفت: متقاضیانی که از تاریخ ۱ فروردین ۸۴، مالکیتی به نام خود یا همسرشان داشته باشند یا اینکه نقل و انتقالی انجام داده باشند شامل این طرح (مسکن ویژه شهر تهران) نمی‌شود.

رضایی تصریح کرده بود: حتی اگر هم‌اکنون مالکیت ساختمان برای آنها نباشد اما اگر وام مسکن به نام آنها بوده باشد یا اینکه نقل و انتقال را ثبت نکرده باشند نمی‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند زیرا برای ما مدرک مهم است و باید مدرک ارائه شده معتبر باشد.

به هر روی میزان ثبت نام در طرحی که به هیچ عنوان ویژه نیست اما از روی … ویژه خوانده می‌‌شود، ; آن طور نبوده که مفهوم استقبال از آن استنباط شود و اگر نگوئیم شکست، اما پیروزی‌‌ ای هم از قبال آن دستگیر طراحان خوش فکرش نشده که فرد یا افرادی بخواهند به آن غره شوند. بنابراین با این وضعیت معلوم نیست تعداد واحدهائی که ادعا می‌‌شود، کلنگ خورده چگونه و با چه شرایطی در اختیار متقاضیان قرار می‌‌گیرد. واحدهائی که با اوضاع جدیدی که برای پیمانکاران به وجود آمد، معلوم نیست با میلگرد حرارتی هر کیلو ۳۵۰۰ تومان چگونه ساخته خواهد شد. حتی گفته می‌‌شود برخی از ثبت نام کندگان دقیقا شرایط پرداخت را نفهمیده‌‌اند و تصورشان این است، همان ۲۰ میلیون تومان کافی است و قرار است بعد از تحویل ماهی یک میلیون قسط بپردازند. ظاهرا این شیوه خانه‌‌دار شدن هم جواب نخواهد داد و مردم در مدت هفت- هشت ماه مانده به پایان عمر دولت، باید همچنان حرف بشنوند و وعده‌‌هائی که خود مسوولان هم اعتباری برای برآورده شدنشان قائل نیستند! ;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا