مسکن و ساختمان

عرضه بلوک۵۳ درصدی ذوب آهن این بار در فرابورس

معاون سازمان خصوصی سازی، در خصوص مصوبه جدید هیات دولت در خصوص واگذاری ذوب آهن اصفهان به صندوق فولاد و سرنوشت واگذاری این شرکت اصل چهل و چهاری گفت:باید مصوبه جدید هیات وزیران به سازمان ابلاغ شده و مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که سهام ذوب آهن به چه شکلی باید به صندوق فولاد واگذار شود زیرا قیمت این شرکت برای واگذاری مشخص نیست.

;

محمود افضلی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: بنابراین احتمالا این سهم فرایند عرضه در فرابورس را طی می کند به طوری که اگر سهام آن در فرابورس به فروش رفت وجه آن به صندوق فولاد واگذار می شود و اگر به فروش نرفت خود شرکت به صندوق واگذار می شود.

او توضیح داد: با مصوبه جدید هیات وزیران ۵۳ درصد سهام ذوب آهن باید بابت مطالبات صندوق فولاد واگذار شود ولی باید قیمت آن مشخص شود و برای مشخص شدن قیمت نیز باید فرایند عرضه از طریق فرابورس طی شود. افضلی گفت:بحث دیگر توقف روند معاملات بلوکی است که طی هفته ی جاری توسط سازمان بورس نهایی شده و با نهایی شدن آن در خصوص بلوک ۵۳ درصدی ذوب آن تصمیم گیری می شود.

معاون سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری ۵۳ درصد ذوب آهن به صندوق فولاد متضاد اصل ۴۴ نیست،گفت:واگذاری ذوب آهن به صندوق فولاد به معنی این نیست که سهام این شرکت را نمی فروشیم بلکه سهام این شرکت را در فرابورس عرضه می کنیم که اگر خریدار خصوصی برای آن وجود داشته باشد،وجه مورد نظر را به صندوق فولاد می دهیم.

این مسئول سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این سوال که اگر قرار بود بلوک ذوب اهن به صندوق رفاه برسد پس چرا بلوک این شرکت برای عرضه در فرابورس توسط هیات واگذاری آگهی شد؟گفت:این یک مصوبه ی جدید است که توسط هیات وزیران ابلاغ شده است و آن مصوبه ی قبلی بود که احتمالا در راستای پرداخت تعهدات دولت به صندوق بوده است. او گفت: بنابراین در همه موارد مشابه و پرداخت بابت رددیون شرکت را در بازار سرمایه عرضه می‌کنیم و اگر به فروش رفت وجه آن را بابت مطالبات دولت پراخت می کنیم.

افضلی در پاسخ به این سوال که با این وضعیت سرنوشت خصوصی سازی ذوب آهن چه می شود، گفت:باید مصوبه ی جدید هیات وزیران مورد بررسی سازمان خصوصی سازی قرار بگیرد ولی به نظر می رسد که سازمان خصوصی سازی باید سهام این شرکت را عرضه کند. در شرایطی که فعالان بازار سرمایه در انتظار عرضه مجدد ۵۳ درصدی شرکت ذوب آهن اصفهان به دلیل تغییر دستورالعمل معاملات عمده بودند خبری منتشر شد که بر اساس مصوبه ی جدید هیات وزیران ۵۳ درصد ذوب آهن به صندوق بازنشستگی فولاد منتقل شد و صندوق فولاد نیز به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رسیده است.این خبر باعث اعتراض شدید فعالان بازار سرمایه شد به طوری که کارگزاران بورس توقف عرضه بلوکی ذوب اهن در نیمه ی معاملات را ترفندی برای انتقال آن به صندوق بازنشستگی فولاد دانستند و ان را در تعارض جدی با سیاست‌های خصوصی‌سازی نامیدند

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا