مسکن و ساختمان

عضو هیئت مدیره کانون انبوه‌سازان ایران:

انبوه سازان حمایت نمی شوند

تثبیت جایگاه واقعی انبوه‌سازان در جامعه، عدم اجرای صحیح قانون نظام مهندسی، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، عدم امکان پیش بینی و برنامه‌ریزی در مورد جزئیات پروژه‌ها و حمایت نکردن از انبوه سازان در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی از دغدغه‌های موجود در مسیر فعالیت انبوه‌سازان است که علی‌اکبر زورقچیان، عضو هیئت مدیره کانون انبوه‌سازان ایران و رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار « ساختمان و پلیمر» به آنها اشاره کرده است.

;

;انبوه‌سازان از نرخ بالای سود تسهیلات بانکی اظهار نارضایتی می کنند. شما در این زمینه چه صحبتی دارید؟
سود تسهیلات ارائه شده به سازندگان و انبوه‌سازان برابر با سودی است که بخش خدماتی باید پرداخت کنند. یعنی نرخ سود تسهیلات برای تولیدکنندگان ۱۴ درصد و برای بخش خدماتی ۲۱ درصد است. درواقع انبوه‌سازان هنگام مراجعه برای دریافت تسهیلات، نه به عنوان تولیدکننده، بلکه به عنوان بخش خدماتی در نظر گرفته می‌شوند. در حالی که انبوه سازان، تولیدکنندگان مسکن در پروسه‌ای طولانی با سرمایه‌گذاری سنگین، کارآفرینی بسیار و گردش مالی بالا هستند. ضمن اینکه فرآیند فروش تولیدات این انبوه‌سازان یعنی مسکن نیز زمان بر است. سیاست گذاران و مسئولان باید به این موضوع پی ببرند که انبوه سازان تولیدکننده هستند، نه نیروی خدماتی.

;با توجه به وضعیت موجود، آیا شرایط مناسبی برای فعالیت انبوه سازان در عرصه ساخت مسکن فراهم است؟ چه ضعف‌هایی در این راستا مشاهده می‌کنید؟
هرچند که وارد شدن به مسائل اقتصادی بدون برنامه‌ریزی درست نیست، اما مشکل بسیار مهمی که انبوه‌سازان در سراسر کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این است که امکان پیش بینی و برنامه‌ریزی در مورد جزئیات پروژه‌ها اعم از قیمت خرید زمین، هزینه ساخت و قیمت فروش را ندارند. در وضعیت فعلی همه موارد مربوط به ساخت و ساز، از قیمت مصالح گرفته تا خدمات مهندسی، عوارض شهرداری و دستمزد کارکنان در نوسان است. به همین دلیل شاهد رکود ساخت و ساز و فرار سرمایه‌ها هستیم و برخی انبوه‌سازان ترجیح می‌دهند به جای اینکه در ساخت مسکن سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه خود را به بانک‌ها واگذار کنند تا با سود حاصل از آن درآمد بهتر و مشکلات کمتری داشته باشند. از آنجایی که شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز نیز جزء شرکت‌های خصوصی وابسته به دولت شده‌اند، نه تنها طبق سیاست‌های قانونی عمل نمی‌کنند، بلکه عملکرد آنها سلیقه‌ای و بدون تابعیت از ضوابط و مقررات است. درواقع ارائه خدمات از سوی شرکت‌های آب، گاز و برق بستگی به نحوه روابط مسئولان آنها با انبوه‌سازان دارد و قانونی در این مورد حاکم نیست.

;نظر شما درباره پروژه‌های مسکن مهر و مشارکت انبوه سازان در اجرای این طرح چیست؟
مسکن مهر مشکلات خاص خود را دارد و چالش‌های عدیده آن در سال‌های آتی مشخص خواهد شد. به عنوان یک انبوه‌ساز از ابتدا نسبت به اجرای طرح مسکن مهر خوشبین نبوده‌ام. یعنی هرچند شاید در شهرهای بزرگ اجرای این طرح جوابگوی نیازها بوده باشد، اما در شهرهای کوچک استان مازندران فقط در یکی دو مورد موفق بوده و بقیه پروژه‌ها یا نیمه‌کاره است یا در آینده ساخته خواهد شد. بیشتر این پروژه‌ها زیرساخت‌های اجتماعی ندارند و در آینده منجر به بروز مشکلات اجتماعی خواهند شد که دولت را نیز دچار مشکل خواهد کرد و دولت باید پاسخگو باشد. ضمن اینکه مصرف‌کنندگان و مردم نیز به خواسته خود دست نخواهند یافت.

;صدور خدمات فنی و مهندسی را در کشور چگونه ارزیابی می ‌کنید؟
اگر در کشورهایی مثل ترکیه انبوه‌سازان موفق به صدور خدمات فنی و مهندسی و فعالیت در بخش ساخت و ساز به کشورهای منطقه بوده‌اند، دلیل آن حمایت دولت این کشور از انبوه‌سازان فعال در این حوزه است. بنابراین اگر در ایران نیز تضمین‌هایی از طرف دولت برای ورود به حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی برای انبوه‌سازان ارائه شود، انبوه‌سازان کشور نیز نه تنها وارد این حوزه می‌شوند، بلکه بسیار توانمندتر از انبوه‌سازان کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا