مسکن و ساختمان

آرامش در بازار آهن

این سکون بازار در معاملات بورس هم دیده شد و علاوه بر عرضه نشدن محصولات ذوب آهن، دیگر مقاطع عرضه شده هم با خریداران کمی مواجه شدند و فقط یکی از عرضه‌های کویر با رقابت خریداران روبه‌رو شد، در حالی که بیشتر معاملات به زمان مچینگ کشیده شد. به نظر کارگزاران بورس، این موضوع نشان می‌دهد که تردید در بین خریداران زیاد است و با وجود تمام تحلیل‌هایی که وجود دارد برخی احتمال کاهش قیمت را در هفته آینده دارند. البته برخی نیز ورود معاملات به زمان مچینگ و عدم رقابت خریداران در همه معاملات بورس کالا را نه به دلیل تردید خریدار بلکه اصولا به دلیل نبود خریدار و پایین بودن میزان مصرف می‌دانند به خصوص که با آغاز فصل پاییز معمولا تقاضا تا حدودی محدودتر می‌شود.

روز گذشته معاملات بازار آهن با سکوت و ثبات قیمتی سپری شد و از تعداد خریداران کم شد.

بیشتر فروشنده‌ها هم از اعلام قیمت‌های جدیدتر خودداری می‌کردند و به نظر می‌رسید بازار در انتظار روزهای آینده و به خصوص هفته آینده است تا به تصمیم بهتری برسد، از این‌رو برخلاف روزهای قبل که یا خریدار در بازار نبود یا فروشنده‌ها از ارائه کالا خودداری می‌کردند، دیروز هم خریدارها و هم فروشنده‌ها از انجام معامله سر باز می‌زدند.

به گزارش صما البته بعضی از فروشنده‌ها با توجه به تمامی این تحلیل‌ها و پیروی افزایش قیمتی که از روز سه‌شنبه در قیمت‌های خود در نظر گرفته بودند و عدم فروش کالا از سوی دیگر تجار بازار قدرت چانه‌زنی خود را همچنان بالاتر از خریداران دانسته و ترجیح دادند تا قیمت فروش خود را تا ۱۵ تومان در مورد میلگرد بالا ببرند، به طوری که در بعضی از معاملات خرده فروشی قیمت میلگرد تا ۲ هزار تومان هم پیشنهاد شد.

اگرچه این تردید در فروش کالا وجود دارد، اما به نظر برخی از تجار شرایط طوری نیست که کالایی هم در بازار نباشد و به هر صورت معاملات توافقی بین خریدار و فروشنده دیده می‌شود، اما بیشتر فروشنده‌ها به خصوص اگر به نقدینگی احتیاج نداشته باشند ترجیح می‌دهند تا هفته بعد صبر کنند.

به نظر یکی از معامله‌گران بازار فولاد این شرایط به این دلیل است که نظر قالب این است که احتمالا به دلیل پایین بودن میزان ثبت سفارش واردات شمش در یک ماه اخیر و افت آن در مقایسه با مرداد ، بازار با روند صعودی همراه خواهد شد، چرا که تولیدکننده‌ها یا مجبور می‌شوند با قیمت‌های بالاتر از مرداد کالا خریداری کنند یا اینکه به طور کلی در تامین شمش با تنگناهای زیادتری مواجه خواهند شد، البته با وجود این تحلیل‌ها بعضی از خریداران انتظار کاهش قیمت دارند و به همین دلیل در مقایسه با روز سه‌شنبه، دیروز خریداران کمتری در بازار حضور داشتند.

آرامش به معاملات بورس سرایت کرد

این سکون بازار در معاملات بورس هم دیده شد و علاوه بر عرضه نشدن محصولات ذوب آهن، دیگر مقاطع عرضه شده هم با خریداران کمی مواجه شدند و فقط یکی از عرضه‌های کویر با رقابت خریداران روبه‌رو شد، در حالی که بیشتر معاملات به زمان مچینگ کشیده شد. به نظر کارگزاران بورس، این موضوع نشان می‌دهد که تردید در بین خریداران زیاد است و با وجود تمام تحلیل‌هایی که وجود دارد برخی احتمال کاهش قیمت را در هفته آینده دارند. البته برخی نیز ورود معاملات به زمان مچینگ و عدم رقابت خریداران در همه معاملات بورس کالا را نه به دلیل تردید خریدار بلکه اصولا به دلیل نبود خریدار و پایین بودن میزان مصرف می‌دانند به خصوص که با آغاز فصل پاییز معمولا تقاضا تا حدودی محدودتر می‌شود.

در معاملات رینگ فولادی‌های بورس کالا، دیروز میلگرد فولاد آذربایجان با قیمت یک هزار و ۸۶۰ تومان برای تحویل ۱۹ آبان ماه عرضه شد؛ اما خریداری وجود نداشت. سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد کویر برای تحویل آبان با قیمت یک هزار و ۸۶۰ تومان عرضه شد که در رقابت با قیمت یک هزار و ۸۷۳ تومان معامله شد. پایین‌ترین قیمت محموله فروش رفته از این کالا یک هزار و ۸۷۳ تومان بود. سبد میلگرد فولاد کویر در عرضه‌ای دیگر با قیمت یک هزارو ۸۰۴ تومان تحویل ۱۸ دی ماه عرضه شد که این کالا بدون تغییر قیمت، ۳ هزار و ۳۰۰ تن فروش رفت.

سبد میلگرد ۱۲ تا ۲۵ فولاد یزد هم با قیمت یک هزار و ۸۶۰ تومان برای تحویل ۲۰ آبان عرضه و با همین قیمت ۷۰۴ تومان فروش رفت. از این کالا در زمان مچینگ هم ۱۷۶ تن فروخته شد. سبد میلگرد ۱۸ تا ۲۲ نورد ایوان غرب با قیمت یک هزار و ۸۶۰ تومان برای تحویل ۲۴ مهر ماه عرضه شد اما خریداری وارد معامله نشد. میلگرد سایز ۱۲ فولاد کرمان با قیمت یک هزار و ۸۳۰ تومان عرضه شد اما فروش نرفت.

این کالا در سبدی دیگر با قیمت یک هزارو ۸۲۰ تومان عرضه شد که با این قیمت ۵۵۰ تن فروخته شد. از این کالا ۵۵۰ تن در زمان مچینگ فروش رفت.

میلگرد کلاف نطنز با قیمت یک هزار و ۷۳۴ تومان تحویل ۲۰ آذر عرضه شد، اما فقط ۸۰۰ تن از آن فروش رفت. از این کالا در زمان مچینگ ; ۶۰۰تن فروخته شد.

ثبات بازار آزاد ورق

با توجه به تردید‌های بسیاری که در بازار وجود داشت دیروز بازار آزاد ورق هم آرام بود و سطح قیمت‌ها تغییر زیادی در مقایسه با اوایل هفته نشان نمی‌داد، اما معاملات آن در مقایسه با مقاطع روان‌تر بود. بر این اساس دیروز ورق‌های سایز ۸،۱۰ و ۱۲ با قیمت یک هزار و ۶۹۰ تومان عرضه می‌شد. ورق سایز ۱۵، یک هزار و ۶۸۵ تومان تا یک هزار و ۶۹۰ تومان و سایز ۳ و ۴ هم با قیمت یک هزار و ۶۴۰ تا یک هزار و ۶۵۰ تومان پیشنهاد می‌شد. به گفته معامله‌گران میانگین قیمت ورق در بازار با توجه به قیمت‌های بورس منطقی است و دلیلی برای بالا رفتن قیمت وجود ندارد به خصوص ورق گرم که به نظر معامله‌گران با توجه به تقاضای بازار و میزان تولید واحدهای صنعتی، در بالاترین میزان ممکن است. میانگین قیمت شمش پیشنهادی در مبادی وارداتی در حدود یک هزار و ۷۴۵ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما باز هم پیشنهاد کالا به سختی انجام شده و پیشنهاد فروش بسیار کم بود.

قلع اندود معامله شد

پس از فراز و نشیب‌های زیادی که معامله قلع‌اندود فولاد مبارکه در بورس و طی دو هفته اخیر داشته، بالاخره دیروز معامله آن در بورس با تایید مواجه شد و به ثبت رسید.

قیمت پایه این کالا که روز دوشنبه با قیمت۲ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شده بود و به دلیل افزایش شدید قیمت آن با تایید بورس مواجه نشد، دیروز با نرخ پیشنهادی ۲ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شد و رقابت خریداران آن را به ۲ هزار و ۹۰۰ تومان رساند. میانگین تمامی محموله‌های خریداری شده۲ هزار و ۸۸۹ تومان بود. این کالا یک هزار و ۲۰۰ تن برای تحویل ۱۹دی ماه عرضه شده بود.

یکی از دلایل اینکه نرخ پیشنهادی این کالا افزایش پیدا کرد این بود که در صورت افزایش قیمت آن در رقابت ،درصد رشد زیادی را نشان ندهد هر چند که محدودیت‌های خرید محصولات مبارکه در بورس همواره یکی از راه‌های کاهش میزان نوسان قیمت محصولات این شرکت بوده است.

رشد شدید قیمت ورق قلع اندود در بازار که گفته می‌شود تا دیروز به بالای ۴ هزار تومان رسید از دلایل تشدید رقابت بر سر این کالا در بورس بوده، اما واقعیت دیگری که وجود دارد، این است که همچنان تفاوت قیمتی بین بورس و بازار وجود دارد و به همین دلیل کارشناسان بازار معتقدند که احتمالا در صورتی که رقابت در معاملات بعدی و در هفته‌های آینده ادامه پیدا کند احتمال کم شدن این فاصله وجود دارد، اما بهتر بود که این فاصله قیمتی زودتر از بین می‌رفت تا نوسان‌های قطعی که همه از آن اطمینان دارند، ازاین هفته تا هفته بعد تعادل منطقی بازار را برهم نزند.

به گفته یکی از کارگزاران، وقتی که همه از این موضوع اطلاع دارند که روند رو به رشد قیمت محصولات در بورس و به دلیل محدودیت نوسانی ادامه پیدا می‌کند و روند قیمت کالا در بازار هم این احتمال‌ها را تقویت می‌کند، خرید از بورس برای افرادی که موفق به خرید می‌شوند یک منفعت و سود انحصاری محسوب می‌شود، از این رو در این شرایط معمولا خرید و فروش کد معاملاتی در بازار بیشتر می‌شود و حتی نرخ بالاتری هم از سوی افرادی که دارای کد معاملاتی هستند اعلام می‌شود؛ در نتیجه بهتر است تا در این شرایط فاصله قیمت‌های بورس و بازار هر چه سریع‌تر از بین برود. البته این معامله دیروز در حالی صورت گرفت که طی روزهای اخیر اخباری از احتمال خروج قلع اندود از بورس مطرح شده بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا