مسکن و ساختمان

به دنبال ساخت خانه‌های فضایی در ماه

اولین آسانسور فضایی از ماه بالا می‌رود

با انتشار اخبار متعددی در خصوص ساخت خانه‌‌های فضایی در ماه و سکونت انسان در آن‌ها، تحقیقات گسترده‌‌ای برای ایجاد امکانات جدید رفت و آمد و افزایش سرعت سفر به آن انجام شده است.

گروه بین‌الملل- در حال حاضر هزینه سفر به ماه بسیار سنگین است و هر فردی توانایی لازم برای تامین این بودجه را ندارد. با این وجود محققان معتقدند با ایجاد امکانات جدید می‌توان هزینه سفر به ماه را کاهش داده و حجم سکونت افراد را نیز افزایش داد. ساخت اولین آسانسور فضایی و طراحی ماکت اولیه آن یکی از این امکانات است که در ایجاد سهولت در رفت‌ و آمد به ماه تاثیر بسزایی دارد. آسانسور فضایی مانند یک برج کشیده طراحی شده که به دو کابل پهن و سبک در دو بخش انتهایی و ابتدایی متصل است. این کابل‌ها ۶۰ تا ۲۰۰ برابر قدرتمندتر از فولاد هستند. اما وزن و ضخامت آن‌ها بسیار پائین‌تر است. کمپانی Liftport واشنگتن برای ساخت آسانسور فضایی تا سال ۲۰۲۰ میلادی زمان نیاز دارد و به دلیل نبود هیچ هوایی در کره ماه نیازمند تحقیقات بیشتری برای جلوگیری از مشکلات یخ‌زدگی آسانسور و متوقف شدن آن است.

برای ساخت این آسانسور از کامپوزیت تیتانیوم و فولاد استفاده می‌شود. هم‌اکنون حدود ۸ هزار دلار برای طراحی ماکت و انجام مراحل تحقیقاتی آسانسور هزینه شده که برآورد می‌شود این رقم تا ۳ میلیون دلار افزایش پیدا کند. کمپانی Liftport در مرحله نخست حدود ۲ کیلومتر برای بالا رفتن آسانسور خدمات و سیستم‌های لازم را تهیه می‌کند که این مرحله تنها به منظور آزمایش و تست ابتدایی انجام می‌شود. برای ارزیابی روند صعود و اندازه‌گیری دقیق ارتفاع، ربات هوشمندی طراحی شده که در فضای داخلی آسانسور قرار می‌گیرد.

در سال‌های آینده ارتفاع صعود ‌آسانسور به ۵ کیلومتر و سپس ۳۰ کیلومتر خواهد رسید که در این صورت سرعت حرکت آن نیز به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین اطلاعاتی در خصوص طراحی یک رستوران سلف‌سرویس در اتاقک داخلی آسانسور به دست آمده که توریست‌ها بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. در بخش راس بدنه آسانسور نیز بالن‌های رنگی نصب می‌شود که با بالا رفتن آن و افزایش ارتفاع، این بالن‌ها باز شده و به حفظ تعادل و رشد سرعت آسانسور کمک می‌کنند.


;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا