مسکن و ساختمان

طراحی روکش ساختمان با بازیافت آلاینده‌های محیط

آیا می‌دانید با استفاده از بازیافت آلاینده‌های زیست‌محیطی، به‌ویژه مواد زائد موجود در سطح زمین، می‌توان روکش‌های ساختمانی و کامپوزیت‌های مقاومتی سازه تولید کرد که هم هزینه پائینی دارند و هم در افزایش طول عمر ساختمان نقش بسزایی را ایفا می‌کنند؟

گروه بین‌الملل- ; هنگ‌کنگ از جمله کشورهایی است که سالانه حدود ۵ هزار تن آلاینده و مواد زائد از خاک و سایر سطوح هموار و ناهموار زمین تولید می کند که این حجم بیشترین آسیب را به محیط زیست و سلامت شهروندان وارد می‌کند.

دکتر کارول لین، استاد مهندسی شیمی، برای نخستین بار پس از آزمایشات مختلف، موفق به بازیافت این آلاینده‌ها برای تولید و طراحی انواع روکش‌های مقاومتی ساختمان و سازه شده است. این محقق از دانه‌های شکر و گیاه ذرت برای بازیافت آلاینده‌های سطح زمین استفاده کرده تا مقاومت و ماندگاری آن را به منظور کاربرد در سازه افزایش دهد.

ماده حاصله از بازیافت آلاینده‌ها با ورقه پلی‌استر ترکیب می‌شود و همچون یک روکش رنگی در طرح ها و مدل‌های متنوع سطح ساختمان را می‌پوشاند. این روکش به دلیل شکست کربوهیدرات موجود در شکر و گیاه ذرت از انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برخوردار است و در عین حال وزن سبک و مقاومت زیادی دارد. از این ماده بازیافتی مقاوم می‌توان در طراحی سازه و اسکلت ساختمان نیز استفاده کرد که از ورود آلاینده ها و گازهای زائد به داخل بدنه ساختمان و ایجاد شکاف در دیواره‌ها جلوگیری می کند.

استفاده از آلاینده‌های سطح زمین برای طراحی انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی حجم تولید سالانه آنها را در هنگ‌کنگ به کمتر از ۲ هزار تن می‌رساند که این روش در سایر کشورهای جهان نیز به همین میزان مفید و مثمر ثمر خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا