مسکن و ساختمان

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با صما :

دولت برای اتمام مسکن مهر برنامه ای ندارد

تعطیلی بسیاری از پروژه های مسکن مهر توسط پیمانکاران به علت افزایش هزینه مصالح ساختمانی از یک سو و ناتوانی بانکها در ارایه تسهیلات از سوی دیگر، باعث شده بسیاری از پروژه ها بدون تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی به متقاضیان تحویل داده شود.

سید حسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما) با قصه پر غصه خواندن مسکن مهر از عملکرد دولت در این حوزه انتقاد کردو گفت: این طرح همچون کلاف سردرگمی است که نمی توان راه چاره درستی برای آن اندیشید.

وی افزود: تعطیلی بسیاری از پروژه های مسکن مهر توسط پیمانکاران به علت افزایش هزینه مصالح ساختمانی از یک سو و ناتوانی بانکها در ارایه تسهیلات از سوی دیگر، باعث شده بسیاری از پروژه ها بدون تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی به متقاضیان تحویل داده شود. اما با این حال مردم به دلیل نیاز به مسکن در این نوع واحدهای ناتمام سکنی گزیده اند.

علوی با اشاره به ادغام وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری افزود: با ادغام این دو وزارتخانه با یکدیگر بحث مسکن به حاشیه رانده شد ; به طوری که حوصله و دقت لازم به آن اختصاص داده نمی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس و کمیسیون عمران چه راهکاری برای حل این معضل اندیشیده اند گفت: کمیسیون عمران تاکنون به صورت ویژه و خاص جلسه ای در این مورد برگزار نکرده است اما در همین راستا سلسله نشست هایی با وزیر راه وشهرسازی برگزار شده که برنامه ای از سوی این وزارتخانه ارایه نشده است. اما به هرحال مجلس پیگیر این موضوع است.

وی درخصوص سرباز زدن پیمانکاران از ادامه کاردر برخی پروژه های مسکن مهر تصریح کرد: وضعیت اقتصادی اخیر باعث شده قیمت مصالح ساختمانی به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. اما این مساله را نمی توان بهانه کرد ،چراکه تاثیر این نوسانات بیشتر گریبان پیمانکارانی را گرفته است که در مرحله سفت کاری هستند و ازمصالحی نظیر بتن ،تیرآهن،آجر و .. استفاده می کنند.

علوی ادامه داد: اما پیمانکارانی که در مرحله نازک کاری هستند نمی توانند به بهانه افزایش قیمت مصالح ساختمانی از ادامه کار سرباز بزنند.براین اساس دولت باید برای جلوگیری از ورشکستگی پیمانکاران محق در پروژه های مسکن مهر، بخشی از ضررهای ناشی از ;افزایش قیمت مصالح ساختمانی را پرداخت کند و یا با سرشکن کردن مابه التفاوت افزایش ;هزینه ها بین متقاضیان مسکن مهر از طریق ارایه تسهیلات بانکی در جهت حل این معضل برآید.

این نماینده مجلس افزود: متاسفانه برخی از پیمانکاران مسکن مهر به بهانه افزایش قیمت مصالح ساختمانی و با سواستفاده ازخلع قانونی که در قراردادهای مسکن مهر وجود دارد به دنبال سودجویی هستند که دولت باید برخوردهای بازدارنده و محکمی با آنها داشته باشد.

علوی تاکید کرد: ما به التفاوت ضرر پیمانکاران در برخی از قراردادها قابل اندازه گیری ; است و می توان با توجه به قیمت متوسط بازار آن را محاسبه کرد تا این امر نظام مند شود.همچنین در مواردی که قرار داد به صورت فهرست بها است جبران ضرر پیمانکاران می تواند به درستی انجام گیرد،هرچند که پیمانکاران نیز در قبال عقد قرارداد وتحویل واحدها نباید تعهدات خود را فراموش کنند.

وی افزود: در هفته آینده کمیسیون عمران جلساتی دراین زمینه برگزار خواهد کرد تا راهکارهای عملی و مناسبی برای حل این مشکل درنظر گرفته شود.

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا