مسکن و ساختمان

حل بحران مسکن مهر از کودتای رسانه ای می گذرد؟

اخیرا استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران دریک همایشی با نابسامان خواندن وضعیت محیط زیست و خشک شدن تعداد زیادی دریاچه در کشورتاکیده کرده اشکال اساسی محیط زیست، نبود متولی است؛ همه چیز متولی دارد و تنها حفظ و حراست از محیط زیست متولی ندارد و برای این کار باید دست به یک کودتای رسانه ای بزنیم. طرح این پیشنهاد با بازتاب های بسیاری دررسانه ها مواجه شد به طوری که برخی شکل گیری کودتای رسانه ای را برای موضوعات دیگری نیزقابل طرح می دانند.ازجمله این موارد طرح مسکن مهراست.

واقعیت این است که اگرچه مسکن مهر ازابتدای شروع به کار تاکنون همیشه درمعرض انتقاد و یا دفاع قرارگرفته است، اما باتوجه به مشکلات متعددی که درحال حاضرگریبان این حوزه را گرفته برخی براین باورند که برای چاره اندیشی درباره مشکلات عدیده این پروژه که درابعاد مختلف اجتماعی،فرهنگی،شهرسازی،سیاسی و.. نمود پیدا کرده است جریان سازی درباره این موضوع به اطلاع رسانی گسترده ای نیاز دارد به طوری که همانند موضوعی که صادق زیبا کلام درحوزه محیط زیست عنوان کرده است نیاز به یک کودتای رسانه ای احساس می شود!

اما حال ممکن است پرسشی که دراینباره مطرح شود، جهت وضرورت شکل گیری کودتای رسانه ای دراینباره باشد.واقعیت امراین است که باتوجه به اینکه دردولت قبلی تنها برگ برنده دولت پروژه مسکن مهربود درنتیجه با تبلیغات گسترده وشانتاژهای خبری متعدد مطالبات وذهینت زیادی درذهن مردم درباره این پروژه ایجاد شد به طوری که بسیاری ازمردم بدون توجه به زوایای پنهان این طرح، تصور وذهنیتی کاملا ایده آل گرایانه ازاین طرح پیدا کردند. وبا این روند طبیعی است که بسیاری ازمردم به دنبال آن باشند که کماکان خانه دارشدن خود را صرفا ازطریق این موضوع دنبال کنند.

اما روی دیگر ماجرا چالش های پنهان مسکن مهر و واقعیت های تلخ آن است که چنانچه از زبان مسوولان و دولتمردان فعلی عنوان شد قطعا با بازخورد مثبتی مواجه نخواهد شد، چرا که نقد عملکرد دولتهای قبلی درعرف سیاسی ما کاملا نهادینه شده است وبسیاری نقد مسکن مهر را به پای این رویه می گذارند.

اینجاست که پای رسانه درمیان می آید که با یک بسترسازی هدفمند و اطلاع رسانی دقیق وشفاف باید وارد عمل شوند تا مردم را درباره معضلات واقعی مسکن مهر به خوبی آگاه کنند. دراین صورت است که مسوولان می توانند بدون هیچ دغدغه ای تصمیمات اساسی درباره پروژه های مسکن مهر بگیرند.

به اعتقاد کارشناسان، پروژه های مسکن مهر در یک تقسیم بندی گذرا شامل دو بخش قابل نگهداری و دورریختنی هستند. براین اساس لازم است که با یک بررسی کارشناسی دقیق مشخص شود که نگهداری کدام یک ازپروژه های مسکن مهر مقرون به صرفه است وکدام یک به هیچ وجه قابلیت نگهداری را ندارد.

دراین صورت با این تفکیک، دولت می تواند به جای اینکه تمرکزخود را براتمام پروژه های غیرقابل احیاء ; متمرکز کند، این پتانسیل را برروی پرژه های قابل نگهداری متمرکزکند و برای پروژه های غیرقابل احیاء نیزکاریری دیگری تعریف کند.

اما حال پرسشی که دراین بین مطرح می شود این است که آیا مردم و متقاضیان مسکن مهر که سالها آرزوی خانه دارشدن خود را ازپروژه های مسکن مهر جست وجو کرده اند می توانند چنین موضوعی را بپذیرند؟ بدون شک مقاومت مردم درباره این اقدام احتمالی کاملا قابل تشخیص است وحتی نمایندگان مجلس نیز به عنوان نماینده مردم با آنها همراه خواهند شد ودربرابر این امر موضع خواهند گرفت.

دراین صورت است تنها راه چاره برای حل این مساله جریان سازی رسانه ای است که می تواند مردم ونمایندگان آنها را قانع کند که با توجه به مشکلات عدیده مسکن مهر چاره ای نیست جزء اینکه درمسکن مهر رویکرد دوگانه ای اتخاذ شود. این اطلاع رسانی که برخی ضرورت آن را به کودتای رسانه ای تعبیر می کنند بدون شک تنها روزنه ای است که باعث می شود مطالبات مردم از مسکن مهر ازحالت ایده ال گرایانه ; وحداکثری که دردولت قبل شکل گرفته به صورت واقع گرایانه وحداقلی ومنطقی تبدل شود وبه دنبال آن قطعا مسوولان تصمیم گیر بدون هیچ نگرانی ازبابت واکنشهای منفی مردم، می توانند به سیاست گذاری درباره چگونگی اتمام پروژه های نیمه تمام مسکن مهر بپردازند.

سعید ظریف

مدیرمجتمع رسانه ای صنعت ساختمان و راه کشور

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا