مسکن و ساختمان

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با «صما»:

تامین مالی مسکن مهر از بازپرداخت تسهیلات تورم زا نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تامین مالی واحدهای نیمه تمام مسکن مهر از محل بازپرداخت های تسهیلات را مانع از ورود پول جدید به این پروسه دانست و گفت: از آنجا که این روش پول تازه ای به اقتصاد کشور تزریق نمی کند، احتمالا تورمی نخواهد بود.

مهدی تقوی در گفت و گو با خبرنگار «صما» در واکنش به تصمیم جدید بانک مسکن مبنی بر تکمیل پروژه های باقیمانده مسکن مهر از محل بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر اظهار داشت: در دولت قبلی بانک مرکزی با اعطای نقدینگی به بانک مسکن، طرح مسکن مهر را اجرا می کرد و در حال حاضر اگر شرایطی فراهم شود که دیگر بانک مرکزی پول و نقدینگی وارد احداث مسکن مهر نکند، بسیار سودمند خواهد بود.

وی در ادامه افزود: تا پیش از این مسکن مهر با استفاده از پول پرقدرت احداث می شد اما تامین مالی پروژه های نیمه تمام مسکن مهر از طریق بازپرداخت تسهیلات توسط مردم یک جریان ورودی و یک جریان خروجی دارد و پول خارج شده به دست سازندگان مسکن مهر می رسد.

این کارشناس مسایل بانکی تصریح کرد: اگر اتخاذ این راهکار مورد تصویب بانک مرکزی قرار بگیرد، دیگر احتیاجی به چاپ و توزیع پول برای تامین مالی مسکن مهر وجود نخواهد داشت.

تقوی با بیان اینکه دریافت بازپرداخت اقساط مسکن مهر از مردم میزان تقاضا را برای برخی از کالاها کاهش می دهد، گفت: در این روش تامین مالی پروژه های نیمه تمام مسکن مهر از آنجا که پول جدیدی به اقتصاد کشور تزریق نمی شود، تورم زا نخواهد بود.

وی با اشاره به منتفی شدن منابع پیشنهادی برای طرح های مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی تصریح کرد: اگر دولت بانک مرکزی را مجبور به تامین مالی طرح های مسکن اجتماعی و حمایتی کند، ممکن است تورم زا باشد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه باید جزئیات مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی کاملا مشخص شود، گفت: در کشور ما باید از تجارب سایر کشورها در زمینه تامین مسکن ارزان استفاده شود؛ به عنوان مثال در انگلستان حکومت های محلی اقدام به احداث مسکن می کنند و این واحدهای مسکونی را در قبال دریافت اجاره اندکی به افراد کم درآمد واگذار می کنند و درآمد حاصل از این اجاره را صرف احداث واحدهای مسکونی بیشتری می کنند و به این ترتیب اقشار ضعیف جامعه صاحب مسکن می شوند.

گفتنی است چند روز پیش مدیرکل اقتصادی بانک‌مرکزی گفت: نتیجه بررسی‌های بانک‌مرکزی این شده که بانک‌مسکن از محل بازپرداخت تسهیلات مسکن‌مهر، پروژه‌های باقیمانده مسکن‌مهر را تکمیل کند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی علت انتخاب این روش برای تامین‌مالی باقیمانده‌های مسکن‌مهر را غیرتورمی بودن آن عنوان کرده و گفته بود که این روش، تزریق پول‌جدید یا خط ‌اعتباری جدید تلقی نمی‌شود.

انتهای پیام/ ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

کد خبر: ۰۲۲۲

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا