مسکن و ساختمان

در راستای برگزاری شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان مطرح شد:

امیر تابع بردبار استادیار گروه مهندسی عمران: کمپین نما با کارگروه تخصصی تکمیل می شود

متولی سیما و منظر شهری صرفا نهاد شهرداری نیست، چرا که نمای ساختمان‌ها در واقع بخش مهم و تاثیرگذار از هویت شهر و شهروندان می‌باشد و نهادها و تخصص‌های گوناگونی در آن دخیل هستند بنابراین در این راستا در ابتدا تشکیل کارگروهی متشکل از نهادها و متخصصین مربوطه و تاثیرگذار لازمه حرکت به سمت ارتقا نمای شهری است.

امیر تابع بردبار استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی جهرم در گفتگو با این رسانه، مشکل اساسی سازه و عمران را در شهر تاریخی شیراز مورد بررسی قرار داد و گفت: در خصوص مباحث فنی طراحی و مدل‌سازی سازه، جامعه مهندسین محاسب در شهر شیراز از توانمندی لازم و کافی مطلوب منطبق با استانداردهای ملی و بین المللی برخوردار است. عمده مشکلات اساسی شیراز در حوزه اجراء و کنترل و نظارت‌های نسبتا سنتی می‌باشد. در بخش اجرای سازه‌ها به علت عدم استفاده از تکنولوژی‌های نوین ساخت، عدم استفاده و یا محدودیت در دسترسی به تجهیزات و ابزارآلات به روز، کمبود پیمانکاران و کارگران ماهر و دارای صلاحیت، بعضا شاهد اجرای سازه‌ها به صورت نامطلوب می‌باشیم.

وی در ادامه با نگاهی به دستاوردهای این اجلاس در کنار نمایشگاه  اسکیل و نمایشگاه متریال بیان داشت: قطعا برگزاری چنین اجلاس‌ها و همایش‌هایی در بلند مدت با در نظر گرفتن شرایطی چون، انتقال تجارب ارزشمند حرفه‌ای و مهندسی، ایجاد تغییر و تحول در نگرش و تفکر سرمایه‌گذاری، حرفه‌ای، مهندسی و بره‌برداری با ایجاد پرسش و چالش در اذهان ذینفعان و تصمیم‌گیرندگان صنعت ساختمان، آموزش و یادگیری علمی ـ تخصصی وآشنایی با نظریه‌ها و مفاهیم جدید علمی و تخصصی، تکنولوژی‌های نوین و متریال‌های به روز؛ موجب ارتقاء و تحول در صنعت ساختمان خواهد شد.

بردبار در ادامه رونمایی از کمپین نما را با در نظر گرفتن موضوعات پژوهشی در این حوزه که مستلزم تشکیل کارگروه تخصصی است قابل توجه دانست و اظهار داشت: متولی سیما و منظر شهری صرفا نهاد شهرداری نیست، چرا که نمای ساختمان‌ها در واقع بخش مهم و تاثیرگذار از هویت شهر و شهروندان می‌باشد و نهادها و تخصص‌های گوناگونی در آن دخیل هستند. در این راستا آسیب شناسی و مطالعات کمی و کیفی و آماری جامع و همچنین جامعه‌شناسی، مردم شناسی و روان شناختی جامعه‌ی مخاطب، اساس و مبنای هر گونه تصمیم‌گیری و قانون گذاری می‌باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم در ابتدا کارگروهی متشکل از نهادها و متخصصین مربوطه و تاثیرگذار، نسبت به مطالعه و تهیه گزارش از وضعیت موجود نماهای شهری براساس پارامترهای مهم و تاثیرگذار از قبیل مصالح مصرفی در نما، جزئیات اجرایی نما و سازه آن، بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نورپردازی، ایمنی، نگهداری و بهره‌برداری از نما، طول عمر مفید نما و غیره اقدام نموده و پس از تجزیه و تحلیل کمی و کیفی موضوع، نسبت به ارائه راهکار و قانونگذاری متناسب جهت اصلاح و ارتقاء اقدام گردد.

محصولات دارای ارزش افزوده، دارای تضمین سود مطمئنتر و قابلیت عرضه بالاتری در بازار رقابت میباشند

این استاد دانشگاه با ارائه تعریف ارزش افزوده  این موضوع را در چارچوب ایتراتژی خلق هویت و برندسازی بر اساس متون علمی ـ تخصصی و نیازمندی و رضایت‌مندی جامعه هدف دانست و گفت: در علم اقتصاد ارزش افزوده (Value Added)، به ارزشی گفته می‌شود که در فرآیند تولید یک محصول به کالای واسطه یا همان مواذ اولیه محصول اضافه می‌گردد، یا به عبارت دیگر ارزش افزوده به میزان افزایش ارزش پولی کالا در طی مراحل تولید اطلاق می‌گردد. در واقع ارزش افزوده مختص به یک کالا نبوده بلکه به فرآیند تولید آن مربوط می‌گردد. این امر به این معناست که هرکالایی که در مراحل تولید خود، دچار افزایش ارزش شده باشد، مشمول تعریف ارزش افزوده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: محصول ساختمان بر اساس پتانسیل سرمایه‌گذاری موجود و قوانین حاکم بر ساخت باید منطبق با یک طرح جامع و مصوب وارد فرآیند تولید گردد. پایه و اساس این طرح جامع در واقع همان ایده‌ی خلق اثر معماری بر مبنای تامین آسایش، هویت بخشی، بهره‌وری، عملکرد و کارآیی بنا می‌باشد. از این رو نگرش و تفکر معماری در خلق اثر یک بنا رابطه مستقیم با ارزش افزوده این محصول دارد. محصولات دارای ارزش افزوده، دارای تضمین سود مطمئن‌تر و قابلیت عرضه بالاتری در بازار رقابت می‌باشند. معماری مطلوب ضمن بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ساخت با بهینه‌سازی مصرف انرژی، جلوگیری از اتلاف منابع، تامین آسایش، ایمنی و استحکام لازم، شاخص‌های مهم ارزش افزوده در فرآیند تولید محصول ساختمان از قبیل بهبود بهر‌وری، عملکرد و کارآیی را تامین می‌نماید. در صنعت ساختمان موضوع ارزش افزوده در چارچوب ایتراتژی خلق هویت و برندسازی بر اساس متون علمی ـ تخصصی و نیازمندی و رضایت‌مندی جامعه هدف پدید می‌آید. برندینگ در صنعت ساختمان الزاما به معنای لوکس سازی ساختمان نیست. برندسازی در صنعت ساختمان در واقع یک خدمات یا محصول با ترکیب منحصر به فرد از ویژگی‌های عملکردی و نمادین می‌باشد که ارزش آن از طریق رابطه با بازار رقابتی عرضه و تقاضا و ارتباط با مشتری مشخص می‌گردد. در حوزه صنعت ساختمان با توجه به سلیقه‌های گوناگون مشتریان، در مراحل مختلف از فرآیند تولید، امکان مواجهه با انواع برندسازی از قبیل برند سازنده، برند طراحی ساختمان و غیره وجود دارد. در برندسازی مهمترین عامل تاثیرگذار رضایت‌مندی متقاضی با رعایت حدود و استانداردهای لازم می‌باشد و اقشار مختلف جامعه می‌توانند از برند متناسب با سطح توقع خود بهره‌مند گردند. بنابراین ساختمان‌های غیر لوکس نیز مشمول برندسازی و در نهاین ارزش افزوده مورد نظر قرار می‌گیرند. از این رو انتخاب مصالح متناسب با بنا، طراحی مطلوب معماری و رعایت اصول فنی ساخت و کنترل در مراحل مختلف فرآیند تولید ساختمان دارای اندرکنش مستقیم در برندینگ آن می‌باشد و متعاقبا در ایجاد ارزش افزوده نقشی اساسی ایفا می‌کند.

وی در آخر با ارائه پیشنهادی در جهت ارتقا اجلاس دعوت از متخصصین بین‌المللی  در راستای بهره گیری از تجارب، دیدگاه‌ها و دستاوردهای جهانی را در مسیر اینده این اجلاس قابل توجه دانست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا