شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

نایب رییس کمیسیون صادرات خدمات فنی مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خبر داد

انعقاد تفاهم نامه ای در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان کشور در شیراز

نایب رییس کمیسیون صادرات خدمات فنی مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان که در تاریخ ٢٧ و ٢٨ دی ماه در شیراز برگزار خواهد شد از انعقاد تفاهم نامه ای در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی میان اتاق بازرگانی فارس ، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شهرداری شیراز با موضوع هم افزایی ، ایجاد مشارکت و بهره گیری از توانایی های صادراتی طرفین در این حوزه خبر داد .

علیرضا زارع خدمات فنی و مهندسی را یکی از اهرم های پرقدرت اقتصادی و دارای مزیت نسبی درراستای بهره وری سیستم تولید، اشتغال مولد، توسعه تکنولوژی و ارز آوری دانست و گفت : در تفاهم نامه مذکور ،  توانمندی های طرفین  احصا و راه های تحقق رشد اقتصادی در این حوزه با توجه به ظرفیت های موجود شناسایی و دنبال می شود .

وی با تاکید بر اینکه قطع به یقین صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از راه های برون رفت از اقتصاد دولتی و متکی به در آمدهای نفتی است ، اظهار کرد : حذف مرحله‌ ‌هزینه‌بر‌ و‌ زمان‌بر‌ حمل‌ و لجستیک در‌صادرات ، نیاز‌به‌‌ سرمایه‌ ثابت  ‌و سرمایه‌ در گردش ‌ناچیز‌ در ‌تولید‌ خدمات ،  تاثیر پذیری ناچیز صادرات این خدمات از تحریم ها، امکان‌استفاده‌ از بستر‌و‌زیر‌ساخت‌ های مجازی‌ موجود‌ ، پایداری ‌درآمد‌ به‌دلیل‌ وابستگی‌ این خدمات به مهارت‌ فردی‌ و توسعه ‌مهارت‌ با‌ گذشت‌ زمان از جمله مزایای صادرات خدمات طراحی فنی و مهندسی است .

نایب رییس کمیسیون صادرات خدمات فنی مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، خاطر نشان کرد : به دنبال انعقاد تفاهم نامه مذکور ، همایش و نشست های تخصصی مشترک در خصوص مسائل و چالش های موجود در این زمینه برگزار و در این راستا از نظرات و تجربیات صادرکنندگان  به منظور شناخت آسیب ها و راهکارها و انجام طرح های پژوهشی در این حوزه ، استفاده خواهد شد .

وی  ادامه داد : همچنین در این راستا،  از توانایی های علمی، فرهنگی ، آموزشی و تحقیقاتی طرفین در زمینه تدوین برنامه های راهبردی  استفاده و به شکل ویژه از ظرفیت های اتاق بازرگانی فارس در زمینه اطلاع رسانی قوانین و مقررات جهت تسریع فرایند اخذ مجوزهای موردنیاز صادرکنندگان و تسهیل صادرات در این حوزه بهره برداری خواهد شد.

به گفته زارع در این خصوص همچنین از ظرفیت های اتاق بازرگانی در مجامع و کمیسیون ها در خصوص اخذ مشوق های صادراتی و مالیاتی در پروژه های مرتبط با صادرات  خدمات فنی و مهندسی استفاده خواهد شد.

وی مدت اعتبار این تفاهم نامه را یک سال از تاریخ انعقاد و مبادله آن اعلام کرد و گفت : این اعتبار با اعلام قبلی و موافقت طرفین، قابل تمدید، اصلاح و یا فسخ خواهد بود.

نایب رییس کمیسیون صادرات خدمات فنی مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، خاطر نشان کرد : کمیته ای متشکل از رئیس اتاق بازرگانی، رئیس سازمان نظام مهندسی فارس و شهردار شیراز ، نظارت بر حسن اجرای تفاهم نامه و پیگیری مصوبات آن را عهده دار خواهند بود .

زارع در پایان به توانمندی منحصر به فرد معماران و کیفیت کم نظیر خدمات مهندسی در رشته معماری در کشور و استان فارس اشاره کرد و گفت : برگزاری نمایشگاه اسکیل در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان با حضور صد اثر از صد معمار، یک برش از معماری و دیزاین معماری معاصر ایران است که ظرفیت های خاصی از توانمندی مهندسان معمار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی را به نمایش خواهد گذاشت .

گفتنی است اجلاس سازندگان و طراحان به همت مجتمع رسانه‌ای صما و با مشارکت معاونت معماری و شهرسازی شهرداری شیراز باهدف ترویج استانداردهای بالای معماری، تحکیم پایه‌های نوآوری در صنعت ساختمان و ایجاد ارتباطات مؤثر بین بخشی طراحی، برگزار می‌شود.

شایان‌ذکر است این رویداد معتبر که امسال در کلان‌شهرهای تهران، اصفهان، تبریز و مشهد برگزارشده است، در شهر تاریخی شیراز با موضوع «ساخت‌وساز تمدن ساز»، میزبان مهندسان سازه و معماری و سازندگان برجسته کشوری در کنار مسئولین رده‌بالای حوزه صنعت ساختمان می‌باشد.

گفتنی است در راستای برگزاری این اجلاس از کمپین «نما، هویت شهر ما» با هدف آسیب‌شناسی نمای ساختمان، معرفی مصالح ساختمانی، نما متناسب با الگوی بومی شهرها و مصالح ساختمانی استاندارد به دنبال بهبود نمای شهر نیز رونمایی خواهد شد.

همچنین برگزاری دو نمایشگاه در حوزه صنعت ساختمان شامل؛ نمایشگاه معماری «SCALE» و نمایشگاه متریال‌های ساختمانی که با حضور برندهای صنعت ساختمانی از دیگر برنامه‌های این اجلاس خواهد بود.

 نمایشگاه معماری «SCALE» با حضور ۱۵۰ اثر معماری که بخشی جدایی‌ناپذیر از اجلاس سازندگان و طراحان است به نمایش درمی‌آید، این نمایشگاه با کیوریتور محمد غفاری کارشناس ارشد معماری و مدرس دوره‌های معماری داخلی قطب علمی دانشگاه تهران، محفلی چشم‌گیر از نمایش آخرین دستاوردهای معماری مدرن خواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا