شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

در راستای برگزاری نشست شانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان، مطرح شد:

محمدمهدی پیرویان: سیاست‌گذاران صنعت ساختمان جاذبه لازم را برای سازنده ایجاد کنند

امروز بطور نسبی حوزه ساخت‌وساز توانسته اهالی خود را بشناسد ولی عدم وجود مبانی و زبان مشترک میان سرمایه‌گذاران، مهندسان با نهادها و متولیان ساخت‌وساز، مهم‌ترین فقدان این حوزه است، سیاست‌گذاران این صنعت باید سعی کنند با رعایت قوانین معماری و مهندسی، جاذبه لازم را برای سازنده ایجاد کنند. وی با اشاره به اینکه صنعتی سازی ساختمان‌های بتنی به بسیاری از نیازها چه در بخش خصوصی و چه در سطح ملی (نظیر قانون جهت تولید مسکن) به‌خوبی پاسخ می‌دهد، پرداخت.

محمدمهدی پیرویان مدیرعامل شرکت مهندسی سازان و عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان فارس با اشاره به تجربیات شرکت مهندسی سازان اظهار داشت: این مجموعه از سال ۷۲ باهدف حضور مؤثر در طرح‌های عمرانی، انبوه‌سازی و صنعت ساختمان و کمک به بهبود و توسعه فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری با رویکرد جلب و افزایش رضایت مشتریان و ذینفعان تأسیس گردید و اکنون با پشتوانه ۳۰ سال تجربه اعلام می‌نماید در این راه گام‌های مؤثری را برداشته است. ازجمله فعالیت‌های عمده این شرکت به‌جز حضور در پروژه‌های عمرانی کشور، افزایش و بهبود سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز در حوزه انبوه‌سازی و نیز راه‌اندازی صنعت ساختمانی می‌باشد که در آینده‌ای نه‌چندان دور، مترصد عرضه نسل جدید ساختمان‌های پیش‌ساخته بتنی که از ارزشمندترین نوآوری‌ها در صنعت ساخت‌وساز کشور است می‌باشند.

عمر ساختمان در ایران ۳۰ و در کشورهای توسعه‌یافته ۱۰۰ سال این موضوع یعنی عدم کیفیت در ساخت

پیرویان در ادامه با اشاره به نقش کیفیت در صنعت ساختمان که ارتباط مستقیم با عمر بناها دارد و کاهش آن موجب افزایش هزینه‌ها و اتلاف سرمایه‌های کشور در درازمدت می‌شود گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کاری ما، بحث کیفیت در عرضه خدمات ساختمانی است چراکه عدم کیفیت موجب کاهش عمر ساختمان شده و متأسفانه در ایران در مواردی به ۳۰ سال می‌رسد درحالی‌که عدد ۱۰۰ سال در کشورهای پیشرفته یک موضوع عادی است. این موضوع دارای اهمیتی ویژه‌ای است و باید تلاش کرد و به کمک بهره‌گیری از روش‌های مدرن و صنعتی در ساخت، می‌توانند به رقم جهانی نزدیک شد. پارامتر بسیار مهم دیگر در ساخت‌وساز، سرعت است که در صنعتی سازی به لحاظ کیفیت و سرعت فاصله بسیار معناداری با روش‌های ساخت سنتی وجود دارد و اثر کاهش نیز در قیمت تمام‌شده خواهد داشت. در حقیقت صنعتی سازی در ساختمان‌های بتنی در بسیاری از نیازها چه در بخش خصوصی و چه در سطح ملی نظیر قانون جهش تولید مسکن، به‌خوبی پاسخ‌گو می‌باشد.

امروز صنعت ساختمان تخصصی‌شده است ولی عدم وجود مبانی و زبان مشترک فقدان این حوزه از صنعت است

وی در ادامه با اشاره به مشکلات امروز سرمایه‌گذاری در عرصه ساختمان اظهار داشت: شاخص‌های اقتصادی در سرمایه‌گذاری بسیار مهم است که این موضوع در صنعت ساختمان کشور ما طی بیست سال اخیر دچار تغییرات اساسی شده است به‌طوری‌که تا بیست سال گذشته هر کس با مقداری سرمایه از هر صنف و شغلی می‌توانست وارد این عرصه شود. اگرچه این عدم تخصص در صنعت ساختمان به‌جایی رسید که متصدیان امر با وضع کردن قوانینی در راستای تخصصی کردن فعالان این عرصه تا حدود زیادی توانستند این بازار را به متخصصان واگذار کنند اما عامل مهم دیگر یعنی تغییرات در نرخ‌های نهاده‌های تولید در حوزه ساخت‌وساز در کنار قوانین وضع‌شده باعث شد سرمایه‌گذاران این عرصه کمی دسته‌بندی شوند و در حقیقت مباحث تخصصی‌تر و محاسبه شده تری میان مهندسان و سرمایه‌گذاران این عرصه شکل گیرد.

این فعال عرصه ساخت‌وساز در ادامه افزود: امروز این صنعت توانسته اهالی خود را بشناسد ولی عدم وجود مبانی و زبان مشترک میان سرمایه‌گذاران و مهندسان با نهادها و متولیان ساخت‌وساز مهم‌ترین فقدان این حوزه است که باید سیاست‌گذاران این صنعت سعی کنند با رعایت قوانین بالادستی و ملاحظات معماری و مهندسی، جاذبه لازم را برای سازنده ایجاد کنند و شناخت بهتری از مشکلات سرمایه‌گذاران محقق شود بطور مثال امروز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سرمایه‌گذاران حوزه ساختمان، موضوع «زمان» است به‌طوری‌که برای گرفتن پروانه ماه‌ها و سال‌ها باید انتظار کشید و از سوی دیگر برای گرفتن پایان کار نیز پروسه‌های زمان‌بر حکم‌فرماست و عملاً تمامی پارامترهای اقتصادی و گردش سرمایه دستخوش تغییر می‌شود و اصطلاحاً خواب سرمایه اتفاق می‌افتد. اگرچه کشور ما تورمی است و شاید از این لحاظ تأثیر کمکی داشته باشد اما درنهایت چرخه سرمایه‌گذاری و تبعات مثبت آن را معیوب می‌نماید. یا در مثالی دیگر مسائل مبتلابه دستگاه‌های خدمات رسان نظیر شرکت‌های برق، آب، فاضلاب، گاز، ادارات دارایی و بیمه و … است که پیچیدگی‌های کار را بیشتر و موجب سرگردانی سازنده و سرمایه‌گذار می‌شود. یا برخی عملکردها در نظام‌مهندسی که تناسبی با سازوکار پروژه‌های بزرگ‌مقیاسی نداشته و تعدد ناظران ناهماهنگ که به انتخاب خود نظام‌مهندسی تعیین می‌شود نیز از موضوعات نگران‌کننده و زمان‌بر است و می‌بینیم موجب خلل در امور مربوطه می‌شود.

راه‌حل چالش‌های عرصه صنعت ساختمان در سیاست‌های کلان کشوری

 وی در ادامه راه‌حل رسیدگی به چالش‌های مربوط به سازندگان که تا حدود زیادی به بوروکراسی‌های اداری و ضوابط شهرداری و دستگاه‌های خدمات رسان مرتبط است پرداخت و گفت: راه‌حل اساسی آن برقراری مدیریت واحد شهری است که می‌بایست در سطح کلان کشور حل گردد به‌نحوی‌که بطور مثال با ادغام تمام دستگاه‌های خدمات رسان در شهرداری، سازنده فقط با یک ارگان در ارتباط باشد نه با چندین ارگان با قوانین غیر یکپارچه و ساختارهای متفاوت تا بدین‌وسیله از اتلاف زمان و هزینه به ضرر سازنده و سرمایه گزار جلوگیری شود.

البته این موضوعات قسمت کوچکی از معضلات سرمایه‌گذاران است که در کنار شناور بودن قیمت کارگر، مبالغ زیاد عوارض و…این صنعت را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است.

پیرویان درنهایت با اشاره به برگزاری اجلاس و همایش‌های منطقه‌ای و کشوری نظیر اجلاس سازندگان و معماران در شیراز و یا اجلاس سرسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران ابراز داشت: برگزاری چنین نشست‌های تخصصی در حقیقت گردهمایی است که باعث به وجود آمدن تضارب نظرات و پیشنهاد‌ها و راه‌حل‌های میان فعالان این عرصه می‌شود که در صورت تحقق آن بزرگ‌ترین دستاورد خواهد بود. البته این موضوع به برنامه‌ریزی دقیق و حضور کلیه ارکان ذی اثر در این حوزه بوده تا طرح مسائل به‌خوبی انجام گیرد و راه‌حل نیز با مشارکت متولیان امر ترسیم گردد تا با پاسخگویی بتوان به تفاهم‌نامه‌های عملیاتی دست پیدا کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا