مسکن و ساختمان

عبدالله بیدگلی، سازنده:

ریسک پروژه‌های مشارکتی کمتر است

عبدالله بیدگلی، سازنده منطقه ۹ در گفتگو با صما بیان کرد: از سال ۷۴ تاکنون همیشه در دوره هایی رکود داشتیم و دوباره بازار مسکن همراه با یک جهش قیمت رونق گرفته است. اگرچه در حال حاضر رکود وجود دارد؛ اما مردم در ایران برای اینکه ارزش پولشان از بین نرود، در حد توانشان ملک می خرند یا سراغ بازار ارز و طلا یا خودرو می روند، بنابراین فکر نمی کنم اوضاع همین گونه باقی بماند

این سازنده درباره پروژه های مشارکتی گفت: ملک مشارکتی را به صورت ۶۰ به ۴۰ می سازیم. قبلا که ۵۰، ۵۰ بود . مشارکت در ساخت معمولا ریسک کمتری هم دارد . هرچند وقتی که ملکی شخصی را سازنده می خرد سرمایه اولیه اش را بابت خرید هزینه می می کند و ممکن است ارزش افزوده سرمایه نداشته باشد؛ اما با توجه به تورم باز هم سازنده ضرر نکرده است شاید نسبت به افزایش خرید دلار سود نکرده باشد؛ اما فرقش این است که شما کارآفرینی می کنید نه دلالی.

این سازنده به مشکلاتی که در پیش فروش املاک برای سازنده ها رخ می دهد، بیان کرد: در مواقعی که واحدها را پیش فروش می کنیم وقتی یک گرانی ناخواسته پیش می آید پیش فروش به ضرر ما تمام می شود؛ اما اگر ملک برای خودمان باشد کار را متوقف می کنیم  و اگر مشارکتی باشد باید ادامه داد.

بیدگلی به مشکلات ساخت مشارکتی اشاره کرد و گفت: در قراردادی که با مالکان نوشته می شود، بحث متراژ مشکل ندارد؛ اما در قرارداد مشارکت ممکن است وعده هایی بابت قراردادن کابینت یا نقاشی ساختمان بدهیم ولی با افزایش ناگهانی قیمت ها چون سودی نبردیم کابینت گران می شود آنجا برای ما جای اما و اگر می گذارد اما نمی توانیم زیرش بزنیم.

وی درباره برخی از مقررات ساختمان اظهار داشت: مبحث ۱۲ و ۱۹ با اینکه سخت است؛ اما به نفع مالکین است ولی دربرخی از مقررات که قبلا نبوده یا برخی هزینه بر است شهرداری به سازندگان اطلاع رسانی نمی کند تا در بخش قرارداد مشارکت به مشکل برنخوریم. گاهی مهندس ناظر برخی از موارد را حین ساخت در نظر نمی گیرد، وقتی شهرداری سازنده را بازخواست می کند تازه متوجه می شویم که به نکاتی دقت نکردیم و در فرایند پیشبرد کار ما وقفه ایجاد می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا