مسکن و ساختمان

کدام کشورها بیشترین تعداد کارخانجات سیمان را دارند؟

صنعت سیمان به عنوان یک صنعت پایه و حایز اهمیت برای توسعه زیربنا ها مورد توجه بیشتر کشور ها و بخصوص کشور های پیشرفته از جمله آمریکا، چین، ژاپن، اتحادیه اروپا قراردارد که بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده اند.

یه گزارش صما و به نقل از چابک آنلاین، در این میان، ایران نیز یکی از بزرگترین تولید کنندگان صنعت سیمان به شمار می رودکه دارای سابقه ای ۷۰ ساله است که با افزایش ساخت کارخانجات جدید در ایران به رتبه های بالاتر در میزان تولید در سال های آتی دست خواهد یافت.

قیمت سیمان به طور مستقیم در قیمت تمام شده بسیاری از طرح ها اثر دارد.

به گونه ای که تغییرات و نوسانات مرتبط با این صنعت ( اعم از تغییرات تولید،مصرف، قیمت) بلافاصله بر پیکره صنایع پیشین وپسین مرتبط با آن منعکس خواهد شد.

ازجمله کشور هایی که بیشترین سهم تولید در جهان را دارند می توان به کشور هایی همچون آمریکا، چین، برزیل و هند نام برد که در جهان، بیشترین تعداد کارخانجات تولید سیمان را در اختیار دارند.
 

اما دلایل اهمیت سیمان در چیست؟

سیمان اکنون در بسیاری از موارد تجاری ساختمانی مانند بتن ساده، بتن آرمه، ملات، گچ، دوغاب، رنگ و عناصر پیش ساخته استفاده می شود و در ساخت و سازهای معمولی سیمان حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد هزینه ساخت را تشکیل می دهد.

در برخی دیگر از ساخت و ساز های بزرگ مانند پل ها، اهمیت سیمان بسیار بیشتر است.

سیمان را می توان در شرایط کنترل شده در حجم زیاد تولید ، بسته بندی و در مسافت های طولانی حمل کرد.

 سیمان می تواند به دلخواه با مواد محلی موجود در سایت مخلوط و مورد استفاده قرار گیرد.

 اگر به طور مناسب در جو معمولی نگهداری شود، برای مدت زمان معقول تری خراب نمی شود یا واکنشی نشان نمی دهد.

 وقتی با آب مخلوط می شود، خیلی زود شروع به تنظیم می کند و در یک یا دو روز قدرت کافی را به دست می آورد، در حالی که سایر مواد اتصال دهنده به زمان بسیار بیشتری نیاز دارند.

 بتن به دلیل قیمت ارزان و مقدار زیاد، پر مصرف ترین ماده در جهان است.

قابل توجه اینکه کشور های رقیب ایران در صنعت سیمان بدلیل تحریم نبودن، از مزایای حمل ونقل دریایی( لجیستیکی ) بهتر و در دسترس و سهل الوصول بودن تعداد بیشتر شرکت های کشتیرانی استفاده می کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا