استودیو صما

تامین آب آشامیدنی با پنل‌های رطوبتی

به گزارش صما، آب موجود برای هر انسان زنده روی زمین هر روز در حال کاهش است. با این حال، بخش عظیمی از آب این سیاره در هوا است. برای استفاده از این منبع که به راحتی نادیده گرفته می شود، شرکت ها فناوری هایی را توسعه داده اند که آب را از هوا استخراج می کند.

یک فناوری کارآمد که کاملاً با انرژی خورشیدی کار می کند توسط Source به بازار آورده شده است که آب را از هوا می گیرد تا آب آشامیدنی معدنی و تصفیه شده ایجاد کند. پروژه جدیدی که با سورس همکاری می کند، حتی شامل استفاده مجدد از بطری های نوشیدنی در عربستان سعودی می شود. آیا این می تواند گام بعدی برای کمبود آب در میان تغییرات آب و هوایی باشد؟

در حال حاضر، حدود ۹۰ درصد از منابع آب ما از آب های سطحی مانند  رودخانه ها تامین می شود. با این حال، یک منبع بزرگ دست نخورده در جو وجود دارد و ما نیز به آب بیشتری نیاز داریم.

در سراسر جهان، فقدان تعادل عمده ای بین عرضه و تقاضای آب وجود دارد. کمبود آب یک مسئله جهانی است که بیش از ۳ میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس داده های گزارش شده توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، میزان آب شیرین موجود برای هر فرد طی دو دهه گذشته یک پنجم کاهش یافته است و حدود ۱.۵ میلیارد نفر از خشکسالی یا کمبود شدید آب رنج می برند. تأثیر تغییر اقلیم بر افزایش بیابان زایی و تشدید آب و هوا، وضعیت را بدتر می کند.

به گزارش صما، شرکت Source فناوری ای را توسعه داده است که با انرژی های تجدیدپذیر تغذیه می شود که آب آشامیدنی معدنی را از هوا حتی در محیط های خشک به دست می آورد. همچنین می‌توان از آن در شرایط مختلفی استفاده کرد، حتی در شرایطی که نور خورشید و رطوبت پایینی دارند.

بر اساس اطلاعات ایالت آریزونا منبعی که به عنوان آّب با جرم صفر شناخته می شود راه حلی برای کمبود آب از طریق فناوری تولید آّب که از هوا استخراج می شود ارائه کرده است اصول این فناوری جدید نیست و قبلا به مقدار زیادی انرژی اتمسفر نیاز داشت که فقط در مکان هایی با رطوبت بالا کار می کرد. شرکت سورس بر این محدودیت غلبه کرده است.

شرکت سورس توسط کودی فریسن، دانشیار علم مواد در دانشگاه ایالتی آریزونا تأسیس شد. او پتانسیل این ایده را دید زیرا هوا شش برابر رودخانه های جهان آب دارد. او پنل‌هایی ساخت که از فن‌هایی برای جذب هوا از طریق یک ماده جاذب آب که بخار آب موجود در هوا را به دام می‌اندازد، استفاده می‌کنند. سپس بخار به مایع تبدیل می‌شود و جمع‌آوری می‌شود، قبل از اینکه فیلتر و معدنی شود تا آب آشامیدنی ایده‌آل تولید شود. در نتیجه، هیدروپانل های سورس به طور موثر آب تمیز و معدنی را تولید، ذخیره و توزیع می کنند که برای نوشیدن نیازی به تصفیه بیشتر ندارد.

آوردن آب بطری پایدار به عربستان سعودی

مهمتر از همه، منبع انرژی هیدروپنل ها خورشیدی است و قادر به کار در مناطق با رطوبت کم، آلودگی زیاد و حتی در مناطق دورافتاده مانند مناطق بیابانی است. این فناوری می تواند برای هتل ها و استراحتگاه های واقع در کشورهای خشک و گرم بسیار مفید باشد.

یک شرکت عربستانی به نام شرکت توسعه دریای سرخ(TRSDC)،  قراردادی را با سورس برای تولید ۲ متر آب بدون پلاستیک برای اقامتگاه بومگردی خود بست. اولین مکانی که آّب از طریق نور خورشید و هوا تامین می شود.

در طول این پروژه، این مرکز ظرفیت تولید ۲ میلیون بطری ۳۳۰ میلی لیتری در سال را خواهد داشت. بطری‌های شیشه‌ای دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای حمایت از اقتصاد دایره‌ای در محل دوباره پر می‌شوند. از طریق بطری‌سازی و برداشت آب حاصل از هیدروپنل‌های سورس، بطری‌های پلاستیکی یکبار مصرف صفر کربن و صفر تولید می‌شود. برای حفظ عملیات تجدیدپذیر نیروگاهی که آب در آن بسته بندی می شود نیز از انرژی خورشیدی تامین می شود.

پانل های آبی برای آینده؟

ژنراتورهای آب جوی دیگری نیز در بازار وجود دارد، اما محصولات سورس از این نظر منحصر به فرد هستند که به طور کامل توسط نور خورشید تغذیه می شوند، و آنها را به خودکفایی و مستقل از زیرساخت های دیگر، مانند اتصال به شبکه برق تبدیل می کند.

اینکه آیا این راه‌حل‌های هیدروپانل می‌توانند کمبود آب در سراسر جهان را حل کنند، باید دید. این امر مستلزم آزمایش ها و اجرای بیشتر توسط سازمان ها در سراسر جهان در سال های آینده است هرچند که در سال ۲۰۲۲ نیز شاهد شکل دیگری از استفاده از پنل های رطوبتی برای تبدیل رطوبت به آب آشامیدنی در مراکش بودیم که در فیلم بهتر می توانید فرایند تبدیل رطوبت هوا به آّب را ببینید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا