مسکن و ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران:

اجرای مصوبه نصب برچسب انرژی در ساختمان‌ها از سال آینده

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به مصوبه مربوط به برچسب انرژی در ساختمان‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ و ایجاد بسترهای مناسب این قانون از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در این زمینه همکاری و تعاملات خوبی با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ایجاد شده است.

به گزارش صما و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، یکم شهریور ۱۴۰۱ رامین کرمی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به همراه مهندس محمد احمدی نایب‌رییس اول، حسام‌الدین آرمان‌پور نایب‌رییس دوم، مهدی روانشادنیا دبیر و مهندس حسین اکبریان راد عضو هیئت‌مدیره سازمان در جلسه‌ای با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسین بهشتی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری و هم‌چنین مهندس حمید ذوالفقاری رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی این معاونت درباره مسائل فناورانه حوزه ساختمان به بحث و گفتگو پرداختند.

در این جلسه کرمی با اشاره به مصوبه مربوط به برچسب انرژی در ساختمان‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ و ایجاد بسترهای مناسب این قانون از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: در این زمینه همکاری و تعاملات خوبی با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: اکنون با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری، نیاز به حمایت‌های بیشتر به‌منظور ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان داریم تا به طور جدی وارد بحث بهینه‌سازی حوزه انرژی در ساختمان‌ها شویم و در این راستا هیئت‌مدیره دوره نهم اقدامات خوبی را برای حفاظت و صیانت از منابع ملی کشور و ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام داده است.

به گفته کرمی: یکی از ظرفیت‌های بسیار مناسب سازمان، علاوه بر کمیته ارتباط با صنعت، نیروی انسانی متخصص و فنی است که با سابقه درخشان در حوزه‌های استارتاپ و شبکه‌های نوآوری، آماده انتقال دانش و فناوری هستند.

در این جلسه مهندس احمدی با تاکید بر لزوم تقویت ارتباط و تعامل بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: با ایجاد بسترهای همکاری جدید می‌توان در راستای منویات مقام معظم رهبری، شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

آرمان‌پور نیز با تاکید بر حجم بالای تولید علم در فضای دانشگاهی و آکادمیک، چالش اصلی را عدم انتقال این علوم به فضای واقعی صنعت ساختمان برشمرد و گفت: هم‌چنان این صنعت به شیوه‌های سنتی عمل می‌کند و بر این اساس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین NGO تخصصی کشور آماده بهره‌گیری از حمایت‌های معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

در ادامه این جلسه دکتر روانشادنیا یکی از وظایف قانونی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان را آموزش، پژوهش و ترویج دانش مهندسی برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸۰۰ شرکت فعال در حوزه ساختمان عضو این سازمان هستند که می‌توان از ظرفیت‌های مادی و معنوی آنها برای پیشبرد اهداف دانش‌بنیان استفاده کرد.

مهندس اکبریان راد نیز با اشاره به مغفول ماندن و کم‌توجهی به بحث‌های مهم حوزه انرژی به‌ویژه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان افزود: از پتانسیل‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بهینه‌سازی انرژی استفاده مناسبی صورت نگرفته است و در این زمینه نیاز به کمک و حمایت‌های بیشتر داریم.

 

موافقت با ایجاد مرکزی نوآوری و صندوق توسعه صنایع ساختمانی

ستاری با اشاره به عدم بهره‌گیری از دانش و علم روز در ساخت‌وساز، کمک به استارتاپ‌های نوپا و ایده‌های جوانان را راهکاری اساسی برای شکل‌گیری یک فرایند جدید در روند ساختمان‌سازی برشمرد.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مهم‌ترین موضوع در بحث فناوری مربوط به حوزه ساخت و ساز، هوشمندسازی مرتبط با IOT است که پایه و اساس توسعه استانداردهای مناسب محسوب می‌شود و در این زمینه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با معرفی، اطلاع‌رسانی و فراخوان جذب افراد حقیقی و حقوقی و فناوری‌های جدید، می‌تواند قدم‌های خوبی را بردارد.

ستاری با ابراز آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای انجام پروژه‌های مشترک و تجاری‌سازی ایده‌های جدید افزود: در همین زمینه قانون جهش تولید دانش‌بنیان که به‌تازگی ابلاغ شده می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی افزود: در بخش‌هایی از این قانون صراحتاً ذکر شده است که شرکت‌های فناورانه می‌توانند از ظرفیت‌های این قانون به‌منظور استفاده از تسهیلات مناسب و مرتبط بهره بگیرند.

بر همین اساس در این جلسه به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای دانش‌بنیان در صنعت ساختمان، با ایجاد «مرکز نوآوری صنعت ساختمان» با هدف تجاری‌سازی فناوری‌های موجود و تأسیس «صندوق پژوهش فناوری» برای سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های فناورانه، توافق اولیه حاصل شد و مقرر شد جلسات بعدی با حضور کارشناسان و متخصصین از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌صورت مدون برگزار شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا