دانشنامه ساخت و ساز

بلندترین برج چوبی جهان

ساختمانی در آمریکا عنوان بلندترین برج چوبی جهان را از آن خود کرد، این برج توسط شرکت Korb + Associates Architects در آمریکا ساخته شده و ارتفاع آن به ۸۶.۶ متر می‌رسد.

ساختمان ۸۶.۶ متری Ascent که توسط شرکت Korb + Associates Architects ساخته شده، رسما با کنار زدن Mjøstårnet، عنوان بلندترین برج چوبی جهان را از آن خود کرد. این ساختمان در میلواکی ویسکانسن در ایالات متحده آمریکا واقع شده، در حالی که ساختمان قبلی در کشور نروژ قرار داشت.

این ساختمان ۲۵ طبقه شاید در مقایسه با برج‌های معمولی چندان مرتفع نباشد، اما در نوع خود رکوردشکن تلقی می‌شود و به‌طور رسمی عنوان بلندترین برج چوبی جهان را از شورای ساختمان‌های بلند و سکونت‌گاه‌های شهری (CTBUH) دریافت کرده است. Ascent با همکاری «تورنتون توماستی» ساخته شده و شامل فروشگاه‌هایی در طبقات پایینی و ۲۵۹ آپارتمان مسکونی در طبقات بالاتر است.

این بنا هم مانند سایر برج‌های چوبی، در برخی از بخش‌های داخلی خود به چوب‌ها اجازه خودنمایی داده تا احساس طبیعی آن‌ها را منتقل کند. این ساختمان روی پنج طبقه پارکینگ بتنی و مجموعه‌ای از لوله‌های استیل که با بتن پر شده‌اند، قرار گرفته است. به‌علاوه، Ascent دو هسته بتنی دارد که از آسانسور و راه‌پله‌ها میزبانی می‌کنند.

بلندترین برج چوبی جهان چگونه ساخته شد؟

این برج مرتفع از درون به‌طور عمده از سیستمی از الوار لایه‌ای (گلولام) و چوب‌های چندلایه متقاطع (CLT) ساخته شده ولی در اکثر بخش‌های بیرونی آن از شیشه استفاده شده است. این ساختمان حالا علاوه بر بلندترین برج چوبی جهان، لقب بلندترین برج چوبی-بتنی ترکیبی را هم از آن خود کرده است. عنوان دوم پیش‌تر به ساختمانی ۸۴ متری به نام HoHo در وین اتریش تعلق داشت.

طبق اعلام CTBUH، ساخت این بنا دو سال طول کشیده و به دلیل استفاده از چوب زمان انجام پروژه نسبت به ساختمان‌های بتنی حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است. اگرچه خطر آتش‌سوزی یکی از نگرانی‌های همیشگی کسانی است که در خانه‌های چوبی زندگی می‌کنند، اما آزمایش‌ها نشان داده که این برج چوبی استانداردهای لازم برای مقاومت در برابر حریق را دریافت کرده و حتی از این استانداردها فراتر رفته است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا